شب تولد کواچ تلخ شد؛ صعود شاگردانش سخت شد+ آمار بازی

تیم ملی والیبال ایران در سومین مسابقه خود در مرحله دوم رقابت‌های قهرمانی جهان برابر لهستان مغلوب شد.

شب تولد کواچ تلخ شد؛ صعود شاگردانش سخت شد+ آمار بازی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان، تیم ملی والیبال مردان ایران در سومین دیدار خود از مرحله دوم رقابت‌های جهانی از ساعت ۲۲:۵۵ شنبه شب و در شب تولد اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی به مصاف لهستانِ میزبان رفت و با نتیجه ۳ بر ۲ بازی را به حریف واگذار کرد. ست اول این مسابقه با نتیجه ۲۵ بر ۱۷ به سود میزبان خاتمه پیدا کرد. ست دوم هم با برتری مطلق لهستانی‌ها و با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ به سود میزبان به پایان رسید، اما ست سوم این مسابقه با نتیجه ۲۶ بر ۲۴ به سود شاگردان کواچ به پایان رسید تا بازی به ست چهارم کشیده شود. ست چهارم را هم شاگردان کواچ خوب شروع کرده و به پایان رساندند؛ این ست با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ به سود ایران تمام شد و بازی به ست پنجم رفت. در ست پایانی این مسابقه بازی با نتیجه ۱۶ بر ۱۴ به سود لهستان خاتمه پیدا کرد تا شب تولد سرمربی تیم ملی ایران تلخ و کار صعود ملی‌پوشان بسیار سخت شود. با این نتیجه لهستان جمع امتیازهای خود را به عدد ۱۴ رساند و ایران هم ۱۲ امتیازی شد.

لهستان تیمی با سه طلا، سه نقره و یک برنز جهان و المپیک که حالا با میزبانی در پیکارهای این دوره، قصد دارد به تعداد مدال‌های جهانی‌اش بیفزاید. آخرین بار در مسابقات قهرمانی جهانِ سال ۲۰۰۶ بود که لهستان مدال نقره این مسابقات را به گردن آویخت. لهستان با دراختیار داشتن بازیکنانی همچون وِلازلی و وینیارسکی و همچنین با تکیه بر دانش کادر فنی‌اش به رهبری استفان آنتیگای فرانسوی در مسابقات امسال با صدرنشینی در گروه یک، به مرحله دوم رسید و در دو بازی ابتدایی‌اش در این مرحله اگرچه از آمریکا شکست خورد، اما با غلبه بر ایتالیا به بازیابی توان روحی خود پرداخت.

لهستان در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۶ همیشه در میان ده تیم بر‌تر مسابقات قهرمانی جهان جای داشت، اما در آخرین دوره این رقابت‌ها که در سال ۲۰۱۰ در ایتالیا برگزار شد در رده سیزدهم قرار گرفت. لهستان که در این دوره از رقابت‌ها قصد دارد از امتیاز میزبانی و حمایت تماشاگران خودی ‌‌نهایت بهره برداری را کند در سال‌های اخیر نتایج پر نوسانی در رقابت‌های مختلف کسب کرده است. این تیم در لیگ جهانی ۲۰۱۲ به مدال طلا رسید، اما در رقابت‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نتوانست به مرحله نهایی صعود کند.

لهستان پیش از این مسابقه با ۱۲ امتیاز در رده دوم جدول گروه پنج مسابقات قرار داشت و برای قطعی شدن صعودش به مرحله سوم رقابت‌ها نیاز به سه امتیاز بازی ایران داشت، به همین دلیل با تبلیغات گسترده و همچنین آمادگی کامل برای کسب یک پیروزی همه جانبه، در سالن ۱۴ هزار نفرۀ شهر غوچ با نام اطلس حاضر شدند و تنها پیروزی می‌خواستند.

لهستان پیش از این چهار بار ایران را شکست داده و سه بار نیز برابر ایران شکست را پذیرا شده بود؛ رقابت‌های قهرمانی جهان ۱۹۹۸ (۳ – صفر)، جام قهرمانان قاره ها ۲۰۰۹ (۳ – ۱) و دو بار در مرحله برگشت دور بین قاره‌ای لیگ جهانی ۲۰۱۴ (۳ – ۱، ۳ – صفر) چهار پیروزی لهستان مقابل ایران را نشان می‌دهد. در عوض، ایران در جام جهانی ۲۰۱۱ (۳ – ۲) و دو بار در مرحله رفت لیگ جهانی ۲۰۱۴ (۳ – ۱ ، ۳ – صفر) لهستان را مغلوب کرده بود. ایران که پیش از این مسابقه با ۱۱ امتیاز در رده سوم جدول گروه پنج ایستاد بود و از شانس صعود برخوردار بود خوب می‌دانست که برای پیمودن راه ناهموار صعود به جمع شش تیم برتر مسابقات، باید از لهستان امتیاز می‌گرفت تا بتواند سرنوشتش را خودش در دیدار آخرش مقابل صربستان رقم بزند.

ایران پیش از این در هفت بازی برگزار کرده‌اش در این رقابت‌ها رکورد شش پیروزی را از خود بر جا گذاشته و در پایان رقابت‌ها و در رده‌بندی نهایی مسابقات، در بدترین حالت ممکن ۱۰ پله صعود را نسبت به دور گذشته به خود خواهد دید.

تیم ملی والیبال ایران امشب در چهارمین مسابقه خود در مرحله دوم رقابت‌های قهرمانی جهان از ساعت ۱۹ به مصاف صربستان خواهد رفت؛ ایران در صورت کسب هر ۳ امتیاز این مسابقه باید منتظر نتیجه بازی فرانسه با لهستان و آمریکا با آرژانتین باشد تا درصورت از دست امتیاز توسط حریفان بتواند به دور سوم صعود کند.

نگاهی آماری به عملکرد ملی‌پوشان ایران برابر میزبان

ست اول این مسابقه با نتیجه ۲۵ بر ۱۷ به سود میزبان خاتمه پیدا کرد. ست دوم هم با برتری مطلق لهستانی‌ها و با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ به سود میزبان به پایان رسید، اما ست سوم این مسابقه با نتیجه ۲۶ بر ۲۴ به سود شاگردان کواچ به پایان رسید تا بازی به ست چهارم کشیده شود. ست چهارم را هم شاگردان کواچ خوب شروع کرده و به پایان رساندند؛ این ست با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ به سود ایران تمام شد و بازی به ست پنجم رفت. در ست پایانی این مسابقه بازی با نتیجه ۱۶ بر ۱۴ به سود لهستان خاتمه پیدا کرد.

در این مسابقه شاگردان استفان آنتیگا ۶۱ حمله داشتند؛ ۱۴ دفاع انجام دادند و ۷ امتیاز سرویس مستقیم کسب کردند. آنها در این دیدار پرفشار مرتکب ۲۷ اشتباه شدند. در طرف مقابل و در تیم ایران هم ملی‌پوشان ۵۴ حمله انجام دادند؛ ۹ دفاع کردند و ۳ امتیاز سرویس مستقیم به دست آوردند. تیم ایران هم در این جدال تماشایی ۳۲ اشتباه داشت.

بیشترین حمله را در تیم ایران مجتبی میرزاجانپور با ۱۳ حمله انجام داد. محمد موسوی هم با ۵ دفاع بیشترین دفاع را در تیم ایران داشت. در سرویس هم قائمی، تشکری و میرزاجانپور هرکدام یک امتیاز به دست آوردند.

کواچ: شکست برابر لهستان یک گام در مسیر پیشرفت است

اسلوبودان کواچ پس از شکست ۳ بر ۲ تیمش برابر لهستان در نشست خبری حاضر شد و در مورد این بازی اظهار داشت: بازی‌های اینگونه فشار زیادی به تیم‌ها وارد می‌کند. لهستان در ست اول عالی بازی کرد و سرویس‌های قدرتمندی می‌زد.

وی افزود: زمانی که بازیکنی مانند ولازلی سرویس‌هایی با سرعت ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت می‌زند طبیعی است که اعتماد به نفس ما پایین بیاید، اما این سخت است که در تمام طول بازی از این سرویس‌ها استفاده شود.

کواچ گفت: ما دوباره مبارزه را آغاز کردیم و به بازی برگشتیم، اما باختیم، چون مقابل تیمی مانند لهستان با شرایطی که دارد، حریف‌مان بود و نباید اشتباه می‌کردیم. ما چیزی از دست ندادیم و موضوع مهم این است که این شکست یک گام در مسیر رشد ما است.

آنتیگا: احساس دوگانه‌ای دارم

استفان آنتیگا سرمربی تیم ملی والیبال لهستان هم پس از پیروزی ۳ بر ۲ تیمش برابر ایران در نشست خبری حاضر شد و درمورد این بازی اظهار داشت: احساس دوگانه‌ای دارم؛ ما می‌توانستیم با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شویم، اما خوشحالم که نباختیم و با پیروزی زمین مسابقه را ترک کردیم. در سرویس و دریافت در دو ست اول مسلط بودیم.

وی افزود: از ست سوم شرایط عوض شد و ایران در سرویس و دریافت خوب شد. امیدوارم شرایطی که به ما کمک کرد تا از آن شرایط سخت خارج شویم در بازی برابر فرانسه هم به ما کمک کند.

سرمربی تیم ملی والیبال لهستان درخصوص مصدومیت وینیارسکی عنوان کرد: این بازیکن مشکلی از ناحیه کمر دارد که باید وضعیتش را بیشتر بررسی کنیم. نمی‌دانم به ادامه مسابقات می‌رسد یا خیر، اما ممکن است غیبت وی روی تیم تاثیر بگذارد، چراکه وینیارسکی یکی از بازیکنان کلیدی ما است. از دست دادن چنین بازیکنی برای هر تیمی سخت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه