دفاع روزنامه اصلاح‌طلب از کشف حجاب؛

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در راستای هجمه های اخیرا افراطیون به احکام اسلامی نظیر قصاص، درصد قبح زدایی از کسف حجاب برآمد و نوشت: حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن، امنیت اجتماعی را به هم نمی زند!

دفاع روزنامه اصلاح‌طلب از کشف حجاب؛

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان، این روزنامه در شماره امروز خود نوشته است: اگر کسی نماز نخواند، قطعا برخورد امنیتی و قضایی با او راه‌حل نیست، زیرا نخواندن نماز، امنیت و نظم را نقض نمی‌کند، در حالی که از نظر مسلمانان این عبادت خیلی مهم است. در مقابل توقف خودرو در محل ممنوع، با عکس‌العمل و جریمه پلیس مواجه می‌شود که به معنای برخورد حقوقی و امنیتی است.

حال پرسش این است که طرح‌کنندگان مساله حجاب از کدام منظر به موضوع نگاه می‌کنند؟ آیا فقدان حجاب نظم و امنیت را به هم می‌زند یا یگ گزاره دینی در خطر قرار می‌گیرد؟ اگر دومی است، در این صورت باید گفت عدم رعایت حجاب اهمیت بسیار کمتری از ترک نماز یا روزه یا سایر احکام دینی دارد، پس چرا به این احکام پرداخته نمی‌شود؟

ولی اگر از منظر دیگر، یعنی برهم‌زننده نظم اجتماعی به موضوع نگاه شود، در این صورت اصلی‌ترین روش برای برخورد با مساله، پلیس و دادگاه است و شیوه‌های دیگر در مراتب بعدی قرار می‌گیرند.البته در این صورت باید چند نکته را روشن کرد. اول اینکه چه حدی از بی‌توجهی به حجاب نظم اجتماعی را تهدید می‌کند؟ آیا این حد مربوط به حجاب شرعی است؟ در این صورت آیا می‌توان گفت عدم رعایت حجاب شرعی در هر حدی که باشد، نظم اجتماعی را تهدید می‌کند، قطعا پاسخ مثبت نیست، همان طور که نخواندن نماز هم ربطی به نظم اجتماعی ندارد. تعیین این حد بسیار مهم است. حتی در مکان‌های گوناگون نیز حد مذکور فرق می‌کند.

یکی از مهم‌ترین تعارضات در این زمینه از سوی مراجع رسمی نشان دادن فیلم‌هایی است که زنان خارجی در آنها با نوعی از پوشش هستند که برای زنان فیلم‌های ایرانی این پوشش ممنوع است. در حالی که هر دو فیلم از تلویزیون پخش می‌شوند و اگر اثرات سوئی بر نظم اجتماعی داشته باشد، فیلم‌های خارجی با پوشش غیرمحجبه زنان نیز چنین اثراتی را خواهند داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه