افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال با مدیریت آب در بخش کشاورزی، تولید برنج در گیلان بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج در گیلان

به گزارش ۸دی نیوز، علیرضا شعبان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت حفظ اراضی کشاورزی گیلان را مهم دانست و اظهار کرد: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های کشاورزی باید دو کار عمده‌ صورت گیرد که یکی از آن، اقتصادی کردن کشاورزی است یعنی کشاورزی توجیه اقتصادی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تولید چای و برنج را از سختی‌های کار کشاورزی دانست و افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تولید این دو محصول سخت‌ترین کارها است بنابراین کار عمده دیگر این است که کشاورزی را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب آوریم تا کشاورز رغبت بیشتری برای فعالیت داشته باشد و اقدام به فروش و یا تغییر کاربری اراضی نکند.

وی با بیان اینکه برای اقتصادی کردن کشاورزی به دنبال مزیت‌های آن هستیم، تصریح کرد: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از جمله اقدام‌هایی است که باید صورت گیرد.

*نوسازی ۷۰ هزار هکتار شالیزارهای گیلان

شعبان‌نژاد ادامه داد: در یک برنامه سه ساله عملیات تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان به میزان ۵۵ هزار هکتار از محل اعتبارات فایناس و ۱۵ هزار هکتار نیز از اعتبارات منابع داخلی کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تجهیز و نوسازی می‌شوند، گفت: گیلان تنها استانی است که حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار برای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را اکنون در دست مطالعه دارد که موجب می‌شود که پس از پایان فصل برداشت برنج، فعالیت تجهیز و نوسازی را آغاز کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آبیاری تحت فشار را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: امسال دولت اعتبار خوبی برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده است، هر چند در گیلان امکان استفاده از این نوع آبیاری چندان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: طبق هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در هر نقطه از گیلان باغ‌هایی که منبع آبی داشته باشند را آبیاری تحت فشار را با ۸۵ درصد هزینه دولتی انجام می‌دهیم.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه در بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی از طرف دستگاه‌های مختلف فشارهایی وجود دارد، تصریح کرد: از فرمانداران شهرستان‌های استان می‌خواهیم در این زمینه کمک کنند زیرا بیشتر تغییر کاربری‌ها در محدوده‌های خاص صورت می‌گیرد.

وی به اجرای طرح هادی اشاره کرد و افزود: مخالف طرح هادی نیستم اما در گیلان مشکل‌آفرین است و در تلاش هستیم تا طرح هادی به گونه‌ای دیگر مدیریت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اراضی شالیزاری این استان را آماده برای کشت دوم خواند و یادآور شد: برای این منظور بهسازی اراضی صورت گرفته است.

وی تامین و توزیع نهاده‌ها و کود کشاورزی را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و افزود: نهاده‌ها برای فروردین ماه سال آینده ذخیره‌سازی شده است و کشاورزان می‌توانند از اکنون برای خرید نهاده‌ها به ما مراجعه کنند.

*ورود ۶ تن پیاز زعفران به گیلان

شعبان‌نژاد در بحث تسهیلات برای خرید و تجهیزات ماشین‌آلات کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین‌بار ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در استان آماده توزیع است و تعدادی از کشاورزان متقاضی برای دریافت تسهیلات خرید ماشین‌آلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی با بیان اینکه آمادگی توزیع نهال مناسب برای کاشت در ارتفاعات و باغ‌های استان را داریم، متذکر شد: امسال برای نخستین‌بار ۶ تن پیاز زعفران را وارد استان کردیم و به دلیل مزیت‌هایی که دارد درصدد توسعه کشت پیاز زعفران در گیلان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیاز زعفران تولید این استان را بهتر از نوع پیازی دانست که در خراسان تولید می‌شود و گفت: زعفران تولید گیلان نیز خوب و باکیفیت است.

وی درباره حفظ رقم بومی برنج اظهار کرد: در چند سال گذشته قرار بر این بود که در گیلان ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری زیر کشت ارقام پرمحصول رود که بنده با این دیدگاه مخالف بودم و تلاش ما این است رقم‌های بومی برنج حفظ شود زیرا در بازاریابی مشکل ندارند.

*برداشت بیش از ۱۵ هزار تن زیتون در گیلان

شعبان‌نژاد از افزایش حدود ۲۰ درصدی تولید برنج گیلان در سال جاری خبر داد و یادآور شد: با وجود مسئله آب شالیزارهای استان زیر بار کشت برنج رفت که افزایش تولید نیز داریم.

وی با اشاره به مقدار تولید برنج در استان اظهار کرد: فصل برداشت در گیلان به پایان رسیده و بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شده است.

این مسئول به برداشت زیتون اشاره کرد و افزود: امسال تصور برداشت محصول زیتون از باغ‌های رودبار نمی‌رفت اما با حمایت‌های صورت گرفته پیش‌بینی‌ می‌شود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن زیتون برداشت کنیم که بیشتر از سال‌های گذشته است.

وی به کشاورزان باغدار تاکید کرد تا امسال زیتون را زیاد نگه‌داری نکنند و برداشت زیتون روغنی و کنسروی را داشته باشند.

شعبان‌نژاد بحث پرورش ماهیان خاویاری را از دیگر مزیت‌های کشاورزی گیلان برشمرد و متذکر شد: برای توسعه این بخش سرمایه‌گذاران را تشویق به امر پرورش ماهیان خاویاری که مزیت بسیار نادری در گیلان است، کرده‌ایم و آمادگی واگذاری هر گونه امکانات در این زمینه به بخش‌خصوصی را داریم.

وی خشکسالی گیلان را موجب آسیب‌هایی در بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه مکاتباتی با وزارت کشاورزی صورت گرفت تا به کشاورزان آسیب‌دیده به‌ویژه در باغ‌های چای کمک شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه