استاندار گیلان: گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دوست برای ما بسیار مهم است

استاندار گیلان به وجود اشتراکات زیاد میان گیلان و اندونزی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دوست برای ما بسیار مهم است.

استاندار گیلان: گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دوست برای ما بسیار مهم است

به گزارش ۸دی، ارسلان زارع، استاندار گیلان صبح امروز در دیدار اکتاوینو علیمودین سفیر اندونزی در ایران، با اشاره به اینکه اندونزی بزرگترین کشور مسلمان، عضو موثر سازمان همکاری‌های اسلامی، عضو گروه ۲۰ و از بانیان جنبش عدم تعهد و از دوستان جمهوری اسلامی ایران است که در نهادهای بین المللی همواره همراه ماست، افزود: از گسترش روابط دوستانه ایران و اندونزی بسیار خرسندیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت: در دولت روحانی طی سال‌های اخیر این روابط در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی افزایش پیدا کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه در شرایط تحریم غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران، گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دوست برای ما بسیار مهم است، اظهار کرد: تفاهم نامه همکاری بین بانک مرکزی ایران و اندونزی در همین راستا بوده که می‌تواند بر گسترش روابط پولی و بانکی نیز موثر باشد.

وی مسلمان بودن ۹۰ درصد از جمعیت اندونزی را جزو مشترکات میان ایران و اندونزی عنوان و خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوعات فرهنگی و اجتماعی، اشتراکات زیادی در زمینه‌های گردشگری، محیط‌زیست، انرژی‌های پاک، شیلات، پرورش ماهیان و آبزیان، مدیریت پسماند، فن آوری اطلاعات و تبادل تکنولوژی میان استان گیلان با اندونزی وجود دارد.

استاندار گیلان به روند اجرای پروژه مهم تکمیل راه آهن سراسری جنوب – شمال در دولت تدبیر و امید اشاره و کوتاه شدن فاصله زمانی، کاهش هزینه حمل و نقل، انتقال ۱۰ میلیون تن بار و بیش از سه میلیون گردشگر را از فواید اتصال آن ذکر کرد.

دکتر زارع ادامه داد: با تکمیل این خط ریلی، دریای عمان و خلیج فارس به دریای خزر و کاسپین متصل می‌شود که می‌تواند ارتباط بین کشورهای اوراسیا، شرق آسیا و اروپا را تسهیل کند که در تلاشیم تا سال ۲۰۲۱ راه آهن به بندر کاسپین برسد.

وی با بیان اینکه علاوه بر گسترش روابط مسئولان، مردم دو کشور با سفرهای متقابل می‌توانند سطح روابط را بیش از گذشته تقویت کنند، گفت: از حضور آقای علیمودین در افتتاحیه مسابقات بین‌المللی وزنه‌برداری جام جهان پهلوان نامجو و درخشش ورزشکاران این کشور در سبک وزن بسیار خرسند شدم و معتقدم ورزش نیز می‌تواند زمینه تقویت روابط را فراهم کند.

** سفیر اندونزی: در ایران کاملاً امن هستیم

سفیر اندونزی در ایران نیز با ابراز خرسندی از سفر به استان گیلان، به ارتباط صمیمانه دو کشور و نزدیک بودن دو دولت با یکدیگر اشاره کرد و گفت: ارتقاء سطح روابط مردم دو کشور می‌تواند منجر به گسترش زمینه‌های علمی و فرهنگی شود.

اکتاوینو علیمودین اظهار کرد: حضور تیم اندونزی در مسابقات بین‌المللی وزنه‌برداری جام جهان پهلوان نامجو نشانگر این است که ما در ایران کاملاً امن هستیم و از لحاظ سیاسی و امنیتی نیز مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه رئیس انجمن دوستی بین ایران و اندونزی یک گیلانی است، افزود: ما از طریق بندانزلی می‌توانیم کالاهای اندونزی را به کشورهای همسود ( CIS ) ارسال کنیم و از این طریق برای انتقال گردشگران نیز بهره‌مند شویم.

سفیر اندونزی در ایران با اشاره به برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در اندونزی و مشاهده توانایی بازیکنان ایرانی به ویژه در زمینه دفاع شخصی گفت: برای استفاده از تکنیک بازیکنان ایرانی و انتقال تجربیات فنی و حرفه‌ای آنان آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه امیدوارم در آینده نزدیک ارتباط گیلان با یکی از استان‌های اندونزی در زمینه فرهنگی و تجاری فراهم شود، افزود: باید تلاش کنیم با گسترش روابط میان هیأت‌های تجاری ایران و اندونزی به ویژه در زمینه‌های شیلات، کشاورزی و گردشگری باتوجه به اشتراکات آب و هوایی گیلان با اندونزی، با تحریم‌ها مقابله و آنها را شکست دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه