مخالفت جریان‌های سیاسی لبنان با طرح تکراری «۱۴ مارس» برای «انتخاب رئیس‌جمهور

شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی لبنان با «تکراری» خواندن طرح اخیر جریان «۱۴ مارس» درباره پرونده انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور، هدف از آن را به حاشیه راندن طرح «میشل عون» خواندند.

مخالفت جریان‌های سیاسی لبنان با طرح تکراری «۱۴ مارس» برای «انتخاب رئیس‌جمهور

به گزارش۸دی نیوز به نقل از پایگاه خبری تلویزیون «‌ام‌تی‌وی‌» لبنان،‌ «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور، درباره جلسه روز گذشته این مجلس به منظور انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور گفت: ما نمایندگان پارلمان را برای تشکیل جلسه دوازدهم دعوت کردیم و شاید شمار جلسات مجلس به ۱۳ نیز برسد و تاکنون در خصوص پرونده انتخاب رئیس جمهور، تحول جدیدی رخ نداده است.

وی با اشاره به طرح روز گذشته جریان ۱۴ مارس درباره این پرونده، گفت: طرح ۱۴ مارسی‌ها چیز جدیدی نیست زیرا «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» (از احزاب زیر مجموعه ۱۴ مارس) در ژوئن گذشته آن را مطرح کرده بود و جز موضوع تشکیل کمیته ارتباطات حاوی مطلب جدیدی نیست.. این جریان می‌گوید که در صورتی که نامزدهای دیگران کناره‌گیری کنند، آماده عقب‌نشینی از نامزدی کاندیدای خود (جعجع) است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قبل از ارائه طرح ۱۴ مارس، آیا از وی نظر خواهی شده است،‌ گفت: خیر، بنده از طریق رسانه‌ها در جریان آن قرار گرفتم ولی خواستشان این است که با این طرح، ژنرال «میشل عون» رئیس جریان «ملی آزاد» (کاندیدای احتمالی ۸ مارس) را قانع سازند و به هر روی پاسخ وی زیاد به طول نخواهد انجامید.

بری در پاسخ به سئوالی درباره تلاش‌هایش به همراه «ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی «سوسیالیست ترقی‌خواه» به منظور به جریان انداختن پرونده انتخاب رئیس جمهور بعدی لبنان گفت: هنگامی که جنبلاط از مذاکره با بنده و دبیر کل حزب الله سخن گفت، قیامت بر پا کردند و شایعه کردند که مسلمانان برای رئیس جمهور مسیحی این کشور، تصمیم می‌گیرند، لذا این تلاش‌ها را متوقف کردیم تا ببینیم چه کار می‌کنند.

از طرفی «علی المقداد» عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» پارلمان لبنان در گفت‌‌وگو با روزنامه «المستقبل» در پاسخ به سئوالی درباره موضع حزب الله در قبال طرح ۱۴ مارس گفت: حزب الله موضعی درباره این طرح ندارد زیرا معمولا این حزب قبل از اتخاذ هر موضعی، امور و جوانب آن را به خوبی می‌سنجد.

از طرفی دیگر روزنامه الاخبار به نقل از نمایندگان جریان ۸ مارس در پارلمان لبنان تاکید کرد که طرح اخیر ۱۴ مارسی‌ها در قبال پرونده ریاست جمهوری تکراری است و حاوی هیچ نکته جدیدی در ظاهر یا باطن نیست.

برخی از نمایندگان ۸ مارس در واکنش به طرح ۱۴ مارس تاکید کردند: هر کس به دنبال احترام به مهلت‌های قانونی است باید به یاد بیاورد که عمر پارلمان در ۱۶ نوامبر آینده به پایان می‌رسد. این امر گام برداشتن جهت جلوگیری از افتادن در دام «خلأ پارلمانی» را اجتناب ناپذیر می‌سازد.

در همین راستا روزنامه «البناء» لبنان، در گزارشی به نقل از منابعی در جریان «۸ مارس»، هدف از طرح ۱۴ مارس را از بین بردن طرح ژنرال میشل عون خوانده و تاکید کردند: جریان مقابل با قرار دادن جعجع در مقابل عون، به دنبال رسیدن به شخصیتی توافقی برای تصدی ریاست جمهوری است که با برنامه‌های ۱۴ مارس هماهنگ باشد… این امر نشان می‌دهد که عربستان سعودی تا کنون چراغ سبز به سر انجام رساندن پرونده انتخاب رئیس جمهور را به ۱۴ مارسی‌ها نداده است.

بر اساس این گزارش، منابع آگاه جریان «ملی آزاد» در واکنش به طرح اخیر جریان ۱۴ مارس برای به جریان انداختن پرونده انتخاب رئیس جمهور، تاکید کردند: طرح ۱۴ مارس بر اصرار جعجع برای کاندیداتوری بر اساس مقوله «یا من یا هیچ کس از ۱۴ مارس» را تاکید می‌کند.

جریان مسیحی «ملی آزاد» تاکید می‌کند که فراکسیون تغییر و اصلاح مشکلی در شرکت در جلسات کمیته‌ای که ۱۴ مارسی‌ها برای ارتباط با ۸ مارس تشکیل می‌دهند، نمی‌بیند به شرطی که طرح‌ها منطقی باشند و شخصیت قوی مارونی‌ها را به حاشیه نراند.

این گزارش حاکی است که روزنامه النهار نیز به نقل از منابع آگاه جریان ۱۴ مارس، اعلام کرد که کمیته ارتباطاتی که جریان ۱۴ تشکیل خواهد داد، کارش را مستقیما از تماس با حزب الله شروع خواهد کرد. این امر در چهار پارلمان و از طریق نمایندگان مجلس صورت خواهد گرفت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه