بازداشت ۱۱۳ نفر در تاجیکستان به خاطر عضویت در سازمان اخوان‌المسلمین

مقامات تاجیکستان از دستگیری تعداد زیادی به اتهام عضویت در سازمان اخوان‌المسلمین خبر می‌دهند. یوسف رحمان احمدزاد، دادستان کل تاجیکستان، در همین خصوص گفته است که تعداد افراد بازداشت شده برای عضویت در سازمان اخوان‌المسلمین در این کشور “۱۱۳” نفر است.

به گزارش ۸دی؛ به گفته احمدزاد در میان بازداشت شده‌ها بیش از ۲۰ دانشجو و اساتید دانشگاه‌های تاجیکستان و یک مقام محلی از شهر اسفره، واقع در شمال این کشور، هستند.

دادستان کل تاجیکستان گفت که دو شهروند خارجی نیز در این رابطه بازداشت شده و هویت دو تبعه دیگر خارجی که با این سازمان ممنوع در تاجیکستان همکاری داشته‌اند، مشخص شده است. او از اعلام تابعیت این شهروندان خودداری کرده است.

موج بازداشتها در تاجیکستان به اتهام عضویت و همکاری با اخوان‌المسلمین از آغاز سال نو میلادی، یعنی از حدود چهار هفته پیش آغاز شده بود. با وجود انتشار اخباری در رسانه‌های خارجی و غیردولتی، مقام‌های تاجیکستان در باره این بازداشت‌ها رسماً اظهار نظری نمی‌کردند.

به گزارش بی.بی.سی دادستان کل تاجیکستان اولین مقام رسمی این کشور است که در باره بازداشت‌های اخیر اظهار نظر می‌کند. به گفته احمدزاد، دادستانی کل تاجیکستان در همکاری با وزارت کشور، کمیته دولتی امنیت ملی و نهادهای دیگر انتظامی و امنیتی تا حالا نسبت به ۱۱۳ فرد بازداشت شده پرونده‌هایی را ثبت کرده و مشغول تحقیق و بررسی آنهاست.

مقامات می‌گویند همه این افراد بر اساس قوانین مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری متهم می‌شوند. زیرا سال ۲۰۰۶ دادگاه عالی تاجیکستان، اخوان المسلمین را یک سازمان تروریستی و افراطی‌گرا شناخته و فعالیت آن را در این کشور ممنوع کرده بود. دادستان کل تاجیکستان هدف این سازمان را “سرنگون کردن حاکمیت دولتی با راه زور و برقرار کردن دولت اسلامی”خواند.

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها، با استناد به منابع خودشان در نهادهای انتظامی و امنیتی تاجیکستان نوشتند که در میان بازداشت شده‌ها چند تن از استادان دانشگاه‌ها، روحانیان و نزدیکان شخصیت‌های معروف دینی این کشور از جمله دو داماد خانواده توره‌جانزاده‌ هم هستند. اما دادستانی از اعلام هویت بازداشت شده‌ها خودداری کردند.

اکبر توره‌جانزاده، یکی از از روحانیون معروف و از رهبران مخالفین اسلامی در زمان جنگهای داخلی در دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که پس از امضای توافقنامه صلح در سال ۱۹۹۷ به مقام معاون نخست‌وزیری رسید. وی در حال حاضر مقامی دولتی ندارد.

مقامات تاجیک می‌گویند که به مشخص کردن هویت افراد دیگری که ممکن است با سازمان اخوان المسلمین ارتباط داشته باشند، ادامه‌ می‌دهند تا آنها را بازداشت و مجازات کنند.

چهار سال پیش چند امام خطیب مساجد ولایت سغد، واقع در شمال تاجیکستان با جرم عضویت در سازمان ممنوع اخوان المسلمین زندانی شده بودند.

“اخوان المسلمین ” یک سازمان مذهبی و سیاسی است که سال ۱۹۲۸ در مصر تأسیس شد و فعالیتش در برخی از کشورهای عربی هم ممنوع است.

بازداشت بیش از صد نفر به اتهام همکاری و عضویت در سازمان اخوان المسلمین، بی‌خبری نزدیکانشان از وضعیت آنها و عدم دسترسی بازداشت شده‌ها به وکیلان مدافع مستقل، موجب نگرانی برخی از حامیان حقوق شده است زیرا گاهی افراد بازداشت شده در جریان رسیدگی به پرونده‌های آنها شکنجه می‌شوند. سال گذشته دادستانی کل تاجیکستان دو پرونده را در رابطه به شکنجه تحقیق و بررسی کرد و به دادگاه فرستاد. مقامات می‌گویند، در چارچوب این پرونده‌ها ۷ تن از کارمندان نهادهای امنیتی و انتظامی محاکمه و مجازات شده‌اند.

سازمان‌های حامی حقوق، مقامات تاجیکستان را در گذشته نیز برای اعمال محدودیت در آزادی دین و اعتقاد مورد انتقاد قرار داده‌اند. اما مقامات چنین ادعاها را همواره رد می‌کنند و اعمال بعضی محدودیت‌ها را به مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم ربط می‌دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه