“هشتگ یازده” | رودبار

مجلس دهم به یک پایگاه رأی برای دولت تبدیل شد/ سوء استفاده از معادن و تنوع قومیتی “رودبار” در زد و بندهای انتخاباتی/ کاندیداها برنامه ارائه دهند + فیلم

کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی رودبار با بیان اینکه وجود تیم و جریان سیاسی در رودبار بعنوان لیدر انتخاباتی نقش مؤثری در انتخابات و بازی با تنوع قومیتی و اقوام دارد، بیان کرد: تحریک اقوام علیه یکدیگر، اختلاف افکنی، شایعه پراکنی از جمله اقدامات این لیدرها است‌.

مجلس دهم به یک پایگاه رأی برای دولت تبدیل شد/ سوء استفاده از معادن و تنوع قومیتی “رودبار” در زد و بندهای انتخاباتی/ کاندیداها برنامه ارائه دهند + فیلم

به گزارش ۸دی، “هشتگ یازده” کاری از سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی ۸دی است که در مرحله اول انتشار به بررسی وضعیت شاخصه های انتخاباتی در شهرستان های انزلی، رودبار و صومعه سرا می پردازد.

“هشتگ یازده” | انزلی را از اینجا دنبال کنید

و اینک “غلامرضا دولتی” کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی شهرستان رودبار با حضور در دفتر پایگاه خبری هشت دی به بیان نقطه نظراتش در رابطه با شاخصه های انتخاباتی در این شهرستان پرداخت.

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

** یکی از مظاهر بارز جمهوریت انتخابات است

غلامرضا دولتی کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی رودبار با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بر پایه رأی مردم با محتوای نظام اسلامی، شکل و غالب نظام جمهوریت است اظهار کرد: یکی از مظاهر بارز جمهوریت انتخابات است و کمتر نظامی را در دنیا پیدا می کنیم که تا این مقدار متکی به آراء و حضور مردم در قالب انتخابات باشد.

وی مردم و نظام را عناصر تفکیک ناپذیر جمهوری اسلامی خواند و افزود: جمهوری اسلامی و مردم دو واژه کاملا به هم تنیده، به هم چسبیده و غیر قابل تفکیک هستند و تصور جمهوری اسلامی بدون نقش و حضور مردم تصوری به شدت معیوب، ناقص و نارسا است.

 کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی رودبار با اشاره به همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در نخستین روزهای پیروزی انقلاب، گفت: امام خمینی(ره) از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینکه می توانست با تکیه بر شخصیت محبوب خود و با یک دولت موقت کشور را اداره کند اما بر اساس منافع جمهوری اسلامی مردم را پای صندوق های رؤی آورد‌.

وی تصریح کرد: شکل نظام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی توسط منتخبین ملت تصویب و مجلس، ریاست جمهوری و نهادهای دیگر نیز عموماً مستقیم و با مراجعه به رأی مردم در انتخابات تعیین شدند.

** دوام جمهوری اسلامی بر مبنای انتخابات مردم

دولتی با تأکید بر اینکه دوام جمهوری اسلامی بر مبنای انتخابات مردم است ادامه داد: انتخابات آمیخته و عجین شده با جمهوری اسلامی است و در هیچ شرایطی تعطیل کردن انتخابات وجود ندارد و حتی در شرایطی در زمان جنگ تحمیلی هم انتخابات برگزار شد.

وی با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب که مجلس در رأس همه امور است گفت: در هیچ جای قانون اساسی انحلال مجلس پیش بینی نشده است و هیچ نهادی حق منحل کردن مجلس را ندارد و در عین حال مجلس حق نظارت و کنترل دولت را دارد.

 

** مجلس دهم دولتی ترین مجلس بعد از انقلاب

دولتی با بیان اینکه مجلس نیاز به نیروی انسانی دارد که از حقوق خود بصورت شایسته استفاده کند درباره مجلس دهم بیان کرد: مجلس گذشته بیشتر از اینکه در پی احقاق حقوق باشد و در راستای منفعت مردم و حل مشکلات معیشتی تلاش کند بیشتر تبدیل به یک پایگاه رأی برای دولت شده است و بنظر می رسد در طول ادوار گذشته دولتی ترین مجلس بعد از انقلاب اسلامی را در مجلس فعلی مشاهده کردیم.

وی با اشاره به نقش بی نظیر و تعیین کننده مردم در عملکرد مجلس گفت: مردم مانند مربی تیم فوتبالی هستند که تعیین می کند ضربه کاشته را چه کسی به دروازه بزند، و اگر بازیکنی انتخاب کنند که پایش بلرزد یا جایگاه خود را درک نکند طبیعی است هدف اصلی حاصل نمی شود.

 

** برخی از نمایندگان از نمد مجلس برای خودشان کلاه درست می کنند

دولتی تصریح کرد: در انتخابات پیشرو مردم باید کاندیدها را بررسی کنند و کسی را پیدا کنند که واقعاً به درد مجلس بخورد به مجلس وزانت دهد زیرا برخی کاندیداها دنبال این هستند که از نمد مجلس برای خودشان کلاه درست کنند!

وی با بیان اینکه مجلس در بعضی مواقع بدرد برخی کاندیداها می خورد و در حالتی دیگر کاندیداها بدرد مجلس می خوردند افزود: مردم در نشست ها، شب نشینی ها و… کاندیدا را بررسی کنند و کسی را پیدا کنند که بدرد مجلس بخورد، جایگاه مجلس را بشناسند و خود را نماینده تمام ملت ایران بداند نه اینکه صرفا بعنوان نماینده شهرستان و مردمی که به وی رأی داده اند باشد.

 کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی رودبار با تأکید بر اینکه مردم باید کسی را انتخاب کنند که خود را بالاتر و ناظر دولت بداند نه اینکه پشت درب مدیران برای جایگزینی یک نیرو در دستگاهی وقت خود را بگذراند، افزود: اگر در مجلس انسان های بزرگ، آزاده و انسان‌هایی که وکیل و پیگیر مشکلات مردم بوده و اولویت‌ها را تشخیص، فهم دقیق از شرایط کشور و منطقه را داشته باشند ورود کنند یک مجلس انقلابی خواهیم داشت.

 

 

وی در تشریح عملکرد ۱۳ نماینده استان گیلان در بهارستان، گفت: نمایندگان مجلس عملکرد یکسانی نداشتند ولی در وضعیت فعلی مجلس بررسی و ارائه طرح های مفید و موثر و…دخیل هستند و بررسی عملکرد نمایندگان جدا از بررسی عملکرد کلان مجلس نیست.

دولتی افزود: در برخی حوزه ها نارضایتی مردم قابل مشاهده و در دیگر از حوزه‌ها ارتباط نمایندگان بهتر و رضایت مردم در پیگیری مشکلاتشان توسط نمایندگان وجود دارد.

کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی رودبار خاطر نشان کرد: مجمع نمایندگان گیلان برای توسعه و برون رفت از مشکلات استان در حوزه محیط زیست، صنایع کشاورزی، باغداری، برنج، چای، کرم ابریشم و زیتون چندان چشمگیر نیست.

** به سختی می‌توان می توان به نمایندگان گیلان نمره قبولی داد

وی از ارتباط نمایندگان مجلس با مردم به عنوان حداقلی ترین نیاز مردم نام برد و افزود: در مجموع در حوزه نقش آفرینی در مجلس و ارائه طرحی که مشکل گشای زندگی مردم باشد، به سختی می‌توان نمره قابل قبولی به نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی داد.

کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی شهرستان رودبار با بیان اینکه مردم شهرستان رودبار مردمی سنتی، مؤمن و وفادار به نظام و انقلاب هستند ادامه داد: توسعه و مدرنیته در شهرستان رودبار خیلی بروز و ظهور ندارد، اکثر مردم روستایی و حتی در داخل شهر فرهنگ غالب، روستایی است.

** رودبار با اقوامی متنوع، ایرانی کوچک است

دولتی درباره ویژگی های منحصر به فرد شهرستان رودبار گفت: با وجود اقوام و طوایف مختلف نظیر لر، لک، ترک، تات، دیلم و….گویی رودبار، ایرانی در ابعاد کوچک تر است و طبیعتاً با وجود این تنوع اقوام و طوایف برای توسعه شهرستان که در مباحث اجتماعی و فرهنگی به عنوان فرصت نگاه می‌شود.

وی با اشاره به سوءاستفاده برخی از کاندیداها و فعالان سیاسی از تنوع قومیتی شهرستان رودبار در انتخابات گفت: رأی سیاسی شهرستان رودبار تحت تأثیر مکمل های قومیتی است و وجود چهره‌های فعال در انتخابات با هزینه های مالی بالا منجر می شود در آستانه انتخابات این اقوام مورد طعمه بعضی از کاندیداها و فعالان سیاسی قرار می گیرند.

دولتی با اشاره به هزینه های تبلیغاتی تصریح کرد: اگر کاندیدا بخواهند در هر شهر دو تا سه ستاد داشته باشند نیاز به مبلغ کلانی است که از توان شخصی تحصیل کرده با شغل و زندگی ساده بر نمی آید.

کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی رودبار با بیان اینکه وجود تیم و جریان سیاسی در رودبار بعنوان لیدر انتخاباتی نیز نقش مؤثری در انتخابات و بازی با مسائل اقوام دارند، بیان کرد: تحریک اقوام علیه یکدیگر، اختلاف افکنی، شایعه پراکنی از جمله اقدامات این لیدرها است‌.

 

 

** زلزله سال۶۹ مبنای تاریخ رودبار

وی از زلزله سال۶۹ رودبار بعنوان مبنای تاریخ رودبار یاد کرد و گفت: پس از زلزله رودبار با وجود ساخت خانه، مدارس، مساجد، ساختمان های اداری و….مهاجرت در شهرستان رودبار دامن گیر بسیاری از خانواده ها شد و جمعیت ما در هر سرشماری بصورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

دولتی تصریح کرد: مردم میل به خروج از رودبار دارند که نشان دهنده عدم شرایط مناسب این شهرستان برای سکونت است و بسیاری از کارمندان که محل کار آنها در رودبار است در مرکز استان، کرج و قزوین زندگی می کنند و در حال رفت و آمد هستند.

وی با بیان اینکه مهاجر خیز بودن رودبار آسیبی است که باید بررسی شود، اضافه کرد: اشتغال تنها دلیل مهاجرخیزی مردم رودبار نیست و مسئولین در ابتدا باید در رودبار قابلیت زندگی و سکونت را برای مردم فراهم کنند، این در حالی است که خیلی از کارمندان و مسئولان رودبار در این شهر زندگی نمی کنند.

** سوء استفاده از معادن رودبار در زد و بندهای انتخاباتی/ هنوز زیتونِ رودبار برندسازی نشده است

دولتی درباره سایر مشکلات شهرستان رودبار ابراز کرد: در بخش کشاورزی زمین های زیادی داریم که در آنها کشت انجام نمی شود، معادن این شهرستان مورد سوء استفاده سودجویان، زد و بند و سهم خواهی های انتخاباتی قرار می گیرد، تعطیلی شرکت های بزرگ، عدم توجه به صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی و بویژه اینکه هنوز یک برند خوب از زیتون ارائه داده نشده است از جمله مشکلاتی است که نیاز به بررسی و مدیریت دارد.

 

** رودبار ۳ بیمارستان دارد اما با خدمات رسانی نامناسب

وی با بیان اینکه رودبار در سطح وسیع ترین شهرستان استان گیلان و غنی از معادن است گفت: مهاجرت خیزی این شهرستان منجر به کاهش کیفیت و ارائه خدمات در مدارس،  بیمارستان ها و سایر نهادها شده است، ما سه بیمارستان در رودبار داریم اما میزان خدمات دهی شان مناسب نیست، به ویژه در حوزه معادن و میزان سودهی آن به مردم شهرستان و شهرداری ها و سایر ذینفعان باید بررسی و نظارت صورت بگیرد.

 

** از همین رسانه از کاندیداهای حوزه انتخابی رودبار می خواهم طرح و برنامه های شان را برای برون رفت از مشکلات ارائه دهند

دولتی با تاکید بر اینکه مردم در انتخاب خود افراد واقع بین و کارشناس را مدنظر قرار دهند افزود: کسی که میگوید من در طی شش ماه تا ۷۰ درصد اشتغال ایجاد می‌کنم مشخص است که فرد آگاهی نسبت به مسائل کشور نیست و از سویی اکنون عموم مردم قابلیت برشمردن مشکلات را دارند، کاندیدای محترم بجای با رنگ و لعاب علمی از مشکلات حرف زدن جهت حل و برون رفت از مشکلات راهکار ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: از همین تریبون از کاندیداهای حوزه انتخابی رودبار دعوت به عمل می آورم که بیایند و بگویند چه طرح و برنامه جامع و مدونی جهت برون رفت از مشکلات بویژه در خصوص شرکت‌های تعطیل شده و معادن فعال، نیمه‌فعال، تعطیل شده و معادن کشف نشده دارند.

کارشناس فعال سیاسی ـ اجتماعی رودبار با تأکید بر اینکه مردم در انتخاب خود توانمندی و تسلط کاندیدا را بررسی کنند، افزود: اگر امروز درست انتخاب کنیم فردا می‌توانیم نتیجه درستی را طلب کنیم، الان شب قدر مردم، نظام و کشورمان است و یک ماه برای بررسی کاندیدا و انتخاب نهایی خود فرصت داریم.

وی با بیان اینکه اگر برای امور سیاسی سلبریتی ها را محل رجوع خود قرار دهیم نباید انتظار داشته باشیم که مشکل ما حل شود، افزود: مردم یا خود بررسی کنند یا برای بررسی کاندیداها به گروه‌های مرجع، گروه های سیاسی و علما مراجعه کنند.

دولتی در پایان خاطر نشان کرد: امروز با توجه به شرایط فعلی کشور بیش از هر چیز نیازمند اعتماد به نفس ملی و تقویت امید در دل مردم هستیم و امیدوارم مجلس یازدهم مجلسی جوان و انقلابی باشد.

ویدئوی ۸دی از بررسی شاخصه های انتخاباتی “رودبار” را در ادامه ببینید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه