فایده ادامه مذاکرات هسته‌ای چیست؟

اگر قرار است در نتیجه مذاکرات و توافقات هسته ای، مهم ترین دستاورد مورد ادعای دولت یعنی برچیده شدن تحریم‌ها این گونه به تمسخر گرفته شود، چه دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود دارد؟

فایده ادامه مذاکرات هسته‌ای چیست؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، خلف وعده طرف آمریکایی مذاکرات ایران و ۵+۱ برای چندمین بار تردیدها در خصوص مفید بودن ادامه مذاکرات را پررنگ تر کرده است.

روز گذشته آریکا برای چندمین بار با زیر پا گذاشتن مفاد توافقات قبلی خود و همراهان اروپایی اش با ایران، ۲۵ شرکت و ۸ شخصیت را به لیست تحریم های خود اضافه کرد تا ادعاهای دروغین آنها در مذاکرات بیش از پیش نمایان شود.

به این ترتیب با گذشت بیش از ۷ ماه از توافقنامه ژنو و یک ماه از توافق وین ۶، آمریکا و طرف های غربی مذاکرات تا کنون هم توافق بر سر عدم افزایش تحریم ها و هم پرداخت “به موقع”اقساط مبالغ بلوکه شده کشورمان را زیر پا گذاشته اند.

این خلف وعده در حالی است که ایران تا کنون تمامی اقدامات اعتمادساز برای جلب نظر طرف غربی را به طور کامل و دقیق انجام داده و حتی گزارش های آژانس انرژی اتمی که معمولا با غرض ورزی و به دور از واقعیت تهیه می شد نیزف در این مدت بر این موضوع صحه گذاشته است.

تمامی این اعتمادسازی ها از سوی ایران و عهدشکنی ها از سوی آمریکا و غرب در حالی است که در توافق منعقدشده میان دو طرف، دولت یازدهم امتیاز خاصی از ۵+۱ نگرفته و در مقابل فعالیت های هسته ای کشور را تا نزدیکی های مرز تعلیق متوقف کرده است. با این وجود همان یکی دو تعهد نصفه و نیمه امریکا و غرب – آزاد کردن مبالغ بلوکه شده ایران و عدم افزایش تحریم ها – نیز تا کنون یا به طور کامل زیر پا گذاشته شده و یا پس از چند خلف وعده، انجام شده است.

در این میان، سوالی که مطرح می شود این است که اگر قرار است در نتیجه مذاکرات و توافقات هسته ای، مهم ترین موضوع و دستاورد مورد ادعای دولت یازدهم یعنی برچیده شدن تحریم ها نیز این گونه به تمسخر گرفته شود، چه دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود دارد و اصولا تضمین غرب برای عمل به مفاد توافق نامه نهایی – در صورت منعقد شدن (؟) – چیست؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه