گفتگو با مدیر وبلاگ آشیان، به مناسبت روز دختر

ضمن عرض سلام و احترام خدمت وبلاگ نویسان گرامی و تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها، این بار توجه شما را به گفتگو با مدیر محترم وبلاگ آشیان جلب می نماییم.

گفتگو با مدیر وبلاگ آشیان، به مناسبت روز دختر

ضمن عرض سلام و احترام خدمت وبلاگ نویسان گرامی و تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها، این بار توجه شما را به گفتگو با مدیر محترم وبلاگ آشیان جلب می نماییم.
لازم به ذکر است که آشیان از وبلاگ های فعال گیلانی می باشد و عملکرد قابل تقدیری داشته است، به همین خاطر تصمیم گرفتیم گفتگویی را با نویسنده فعال این وبلاگ ترتیب دهیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید لطفا در ابتدای گفتگو خودتان را معرفی بفرمایید.

lll … هو الحق…

سلام عرض می کنم خدمت شما دست اندرکاران وبلاگستان ۸دی و همچنین خوانندگان گرامی

زینب ایزدی هستم، متولد ۱۳۷۰ پرورش یافته در دیار “کوچک جنگلی” و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته شیمی.

با مشاهده آرشیو وبلاگتان متوجه شدیم که مردادماه سالروز تأسیس ” آشیان ” است، عملکرد خود را در یک سالی که گذشت چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا پیش از این، فعالیت دیگری هم در فضای مجازی داشتید؟

a

lll ” آشیان ” را در مرداد ماه همزمان با سالروز تولدم بنا کردم. آنچه که پیداست این وبلاگ هنوز نوپاست و راه بسیاری تا پخته شدن دارد. اما بحمدالله در طول این یک سال به دلیل تغییر در سبک نگارش و پرهیز از کپی کاری مطالب تکراری، شاهد رشد و پیشرفت نسبتا خوبی در آن هستیم. همچنین پیش از این فعالیت هایی به صورت پراکنده در فضای سایبر داشتم که البته آن نتیجه و تاثیر مطلوبی که مد نظر بود در پی نداشت.

به چه علت پا به این عرصه گذاشتید؟

lll پیشاپیش عذرخواهی می کنم، چون پاسخ این سوال کمی طولانیست!

من فکر نمی کنم شخصا پا در عرصه ی خاصی گذاشته باشم، بلکه برعکس! عقیده دارم این فضای مجازی است که در عرصه های مختلف زندگی ما ورود کرده و سهم بسزایی را از آن خود کرده است. حال این ما هستیم که انتخاب می کنیم همه چیز را حاضر و آماده بپذیریم و مغلوب این فضا شویم – مثل اتفاقی که برای بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی رخ داده و به نوعی در آن ها حالت اعتیاد ایجاد کرده است – و یا اینکه خود در این فضا به تولید محتوا بپردازیم.

خاطرم هست چند سال پیش که به یکی از سخنرانی های دکتر رائفی پور درباره سلطه نظام فراماسونری گوش می دادم، از این همه هماهنگی و وحدت در جبهه باطل شگفت زده شده بودم و با خودم گفتم اگر این هماهنگی و وحدت در جبهه ی مقابل وجود داشت و کمتر در غفلت و بی خبری به سر می بردیم، مطمئنا وضع جهان این گونه نبود. چندی بعد هم که فرمایشات امام خامنه ای را درباره داشتن بصیرت شنیدم:

« بصیرت خودتان را بالا ببرید، آگاهی خود را بالا ببرید حقیقت را باید فهمید… نقش نخبگان و خواص این است که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران به وجود بیاورند، رسا بگویید، روشن بگویید، مبین بگویید، آنچه راکه می فهمید؛ سعی هم کنید آنچه را که فهمیدید درست باشد. »
بنظرم آمد شرایط شرایطی است که هرکس موظف است با هر توانی که دارد به فرمان ولی امرش لبیک بگوید.

1400647144893482_large

ما شاهد این هستیم که مطالب وبلاگ شما جایگاه خوبی را بدست آورده است، هم از نظر بازدید و هم از نظر بازنشر مطالبتان در فضای مجازی، تصور می کنید دلیل این موفقیت چیست؟

lll البته همانطور که گفتم این وبلاگ راه نرفته ی بسیاری دارد اما فکر می کنم علت افزایش بازدید و بازنشر مطالب استفاده از دست نوشته های شخصی متناسب با دغدغه های روز، عدم استفاده از مطالب شعارگونه و تکراری و بکارگیری ابتکار در بیان مطالب باشد. من فکر می کنم خواننده ای که برای خواندن مطلب شما وقت میگذارد خیلی راحت می تواند فرق شعار را از واقعیت تشخیص دهد؛ به همین دلیل برای حضور خواننده و وقتی که می گذارد احترام زیادی قائل هستم.

چگونه سوژه های مطالب خود را پیدا می کنید؟ آیا از منابع خاصی هم بهره می برید؟

lll من در آشیان بیشتر از دغدغه هایم می نویسم، از مسائلی که دیدن یا شنیدنش درگیرم می کند. این سوژه ها ممکن است یک مسئله جهانی مثل مسئله غزه و یا حتی مسائل ساده ی روزمره باشد. در هر حال هر موضوعی که برای آن پستی در آشیان کلید می خورد، مطمئن باشید قبلش حتما ذهن مرا درگیر خود کرده است! شاید به همین دلیل تعداد بروزرسانی ها زیاد نباشد، اما سعی می کنم هر پست حرفی برای گفتن داشته باشد.

بزرگترین منبع برای من اجتماع و مسائلی است که حول آن شکل می گیرد، حتی یک گفتگوی ساده در تاکسی هم می تواند منبع اولیه یک سوژه باشد!

تاکنون در مسابقات و حرکت های وبلاگی شرکت نموده اید؟

lll از حرکت های وبلاگی برای موضوعیت دادن به مطالب استفاده کرده ام ولی خیلی درگیر مسابقات و مسائل مشابه نبودم.

آیا روند وبلاگ آشیان رو به رشد است؟ چه برنامه هایی برای ادامه فعالیت خود در عرصه فضای مجازی دارید؟

lll ان شاءالله که همینطور خواهد بود. تمام تلاش من این است که آشیان محلی باشد برای اینکه هرکس با هر نوع فکر و عقیده ای، حتی اگر برای دقایقی از آن بازدید می کند، بدون از پیش قضاوت کردن و برچسب زدن، با خواندن مطلب به فکر فرو رود. همین برای من کافی است که بتوانم مقدمه تفکر درباره یک مسئله را در ذهن خواننده ایجاد کنم.

07103724806462854293

به عنوان یک بانوی مسلمان سبک زندگی خود را بر چه پایه ای بنا گذاشتید؟

lll اگر سبک زندگی اسلامی را مورد مطالعه قرار دهیم، شاخص های بسیار خوبی در این باره می یابیم. امروزه از یک بانوی مسلمان انتظار می رود که بتواند چه در چارچوب نظام خانواده، که بخش جدایی ناپذیر مسئولیت های اوست، و چه در باب حضور در عرصه های مختلف جامعه نقش تاثیرگذار و پویایی داشته باشد.

در این میان شخصا علاقه ی خاصی به مقام والای خانم زینب کبریسلام الله علیها – دارم و سعی کرده ام صبر و استقامت و ولایتمداری این بانوی بزرگوار را در زندگی خود مد نظر داشته باشم.

1392181754_635000900495053058

جایگاه بانوان در فضای مجازی را چگونه ارزیابی می کنید؟

lll با اینکه در سال های اخیر شاهد پیشرفت نسبتا خوبی درباره حضور بانوان فعال در حوزه ی مجازی بوده ایم اما فکر می کنم این جایگاه بازهم جا برای بهتر شدن داشته باشد.

برای برون رفت از معضلات فرهنگی علی الخصوص در زمینه حجاب و عفاف چه راهکارهایی می توانید برای فعالیت در فضای مجازی و جامعه داشته باشید؟

lll به نظرم در این خصوص نقش دو عامل خانواده و رسانه پر رنگ تر و تاثیرگذارتر از عوامل دیگر است. خانواده ای که بتواند مفهوم و فلسفه ی حجاب را به درستی درک کند و حجاب را به چشم نعمت و سعادت ببیند نه صرفا یک قانون اجباری، حتی در صورت نامساعد بودن عامل دوم یعنی رسانه، دیگر نگران لغزش عقیده ی خود نخواهد بود.

من فکر می کنم این فرهنگ سازی باید از درون خانواده و در همان سنین خردسالی انجام شود تا نتیجه ی مطلوبی را در سنین بالاتر شاهد باشیم. ضمن اینکه مسئله امر به معروف و نهی از منکر- با روی خوش و بیان مناسب – هم باید به عنوان یک وظیفه ی الهی فراموش شده در دستور کار قرار گیرد.

622788040533687aecb3eddbb198295f-425(1)

نظر خود را در ارتباط با عملکرد کلی دولت در حوزه فرهنگ عنوان نمایید.

lll با عرض پوزش از مسئولین فرهنگی دلسوز نظام؛ من فکر نمی کنم این عملکرد شایسته و برازنده ی سالی باشد که از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد و فـــــرهنــــــگ نام گرفت. امیدواریم که در ادامه اشکالات موجود برطرف و زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر قشر مذهبی که شاید ناخواسته کنار زده شده اند، مهیا گردد.

فضای مجازی در زندگی شما چه جایگاهی دارد؟ آیا فعالیت در این عرصه مشکلاتی را برای سایر فعالیت های اجتماعی شما ایجاد نمی کند؟

lll جایگاهی که فضای مجازی امروزه در زندگی بشریت پیدا کرده را به هیچ وجه نمی توان کم اهمیت جلوه داد. بسیاری از اخبار، اطلاع رسانی ها و حتی زمینه های سرنگونی یا شکل گیری یک نظام اعتقادی از طریق این فضا میسر شده است. خوشبختانه تاکنون نه تنها فعالیت در این زمینه برای من مشکل ساز نشده بلکه باعث قوی تر شدن و محکم تر شدن پایه های برخی از اعتقادات از پیش پذیرفته نیز شده است. با یک برنامه ریزی مناسب می توان از این حضور، ثمرات شیرینی حاصل کرد.

siQX6XC_535

از مجموع مطالبی که در ” آشیان ” تولید کرده اید، در صورتی که بخواهید یک مطب را برای مطالعه به بینندگان ما توصیه نمایید آن کدام مطلب می باشد؟

lll در ایام توافقنامه ژنو بود که مناظره ای با موضوع رابطه با آمریکا بین دو تن از اساتید در دانشگاه برگزار شد. حوادثی که در طی مناظره پیش آمد مرا به آن واداشت تا فردای آن روز دردنامه ای منتشر کنم با این عنوان که: کراوات شما بوی درد نمی دهد استاد! این پست را بخاطر اینکه ذره ذره اش را با “درد” نوشتم بیشتر دوست می دارم. اتفاقا همان روز این مطلب بدون هیچگونه تبلیغات خاصی حدود ۲۵۰ بازدید کننده داشت.

American-Flag-Tie-L

در پایان اگر سخن دیگری دارید بفرمایید.

lll ممنونم از شما،

ممنونم از خوانندگان عزیز و ممنون از همراهان آشیان؛

امیدوارم همه ی ما در عیار دغدغه هایمان تجدید نظر کنیم و به جایی برسیم که “مشغول دل” باشیم نه “دل مشغول”.

به عنوان حسن ختام این گفتگو لطفا در مقابل هر کلمه اولین عبارتی را که به دهنتان می آید بیان بفرمایید.

غزه: هیس! سازمان ملل خواب است!

لبخند خدا: گوارای وجود محجبه ها

گرمای تابستان: بگو که آتش جهنم بسیار سوزانده تر است. «توبه، ۸۱»

قرآن: پدرم؛ که از خردسالی در کنار قرآن دیدمش…

تاج بندگی: سعادت یواشکی! دوستش دارم

شهر رشت: یک روز زودتر از دیگران: حماسه ۸دی ۸۸

لایک: آن دنیا هرکدامش حساب دارد!

فمینیست: افراط و تفریط؛ فریب نخورید!

اردوی جهادی: می سازیم تا ساخته شویم؛ یادش بخیر…!

برنج: داخلی اش را مصرف کنید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه