در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان مطرح شد:

پروژه شیلات استان تا پایان سال بهره برداری می‌شود/ ۲۸درصد اشتغال گیلان در بخش کشاورزی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان گفت: ۸پروژه مربوط به جهاد کشاورزی با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و یک پروژه شیلات است که تا پایان امسال بهره برداری می‌شود.

پروژه شیلات استان تا پایان سال بهره برداری می‌شود/ ۲۸درصد اشتغال گیلان در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ۸دی، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان صبح امروز در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

در این جلسه کیوان محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به ۱۹ پروژه اقتصاد مقاومتی در گیلان اظهار کرد: ۸پروژه مربوط به جهاد کشاورزی با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و یک پروژه شیلات است که تا پایان امسال بهره برداری می‌شود.

محمدی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی مرکز نوآوری، افزود: برای پسماند ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است و آبرسانی سدها، تصفیه خانه و فاضلاب نیازمند به تخصیص اعتبارات هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با تاکید بر اینکه در تبصره ۱۸، در حوزه صنعت مشکل اساسی سرانه تسهیلات اشتغال گیلان که ۷۰ میلیون تومان بوده که نسبت به سایر استان‌ها کمتر است ابراز کرد: نوسانات قیمت ارز و دریافت تسهیلات بانکی واحدهای بزرگ از تبصره ۱۸، بانک‌ها را دچار مشکل کرده است.

عباس علیزاده، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این جلسه با بیان اینکه از سال گذشته ۶ هزار و ۴۷۱ فرصت شغلی با پرداخت ۳۵۱ میلیارد تومان شغل ایجاد شده است اظهار کرد: در حوزه تسهیلات فراگیر ۱۱۵ میلیارد تومان با اشتغال ۱۴۵۳ نفر و تسهیلات مشاغل خانگی ۳ و نیم میلیارد تومان با ایجاد برای ۴۰ نفر ایجاد شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه درصدد ایجاد ایجاد سامانه‌ای برقراری ارتباط بین واحدهای تولیدی و افراد جویای کار هستیم تاکید کرد: امسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت و ۹۰ شغل ایجاد شده است و ۲ هزار و ۱۶۷ نفر افراد جویای کارنیز  توسط شرکت‌های کاریابی مشغول به کار شده‌اند.

پروژه‌های دارای ۶۰ درصد پیشرفت به بالا مورد حمایت برای تسریع به مرحله بهره داری قرار می‌گیرند

در ادامه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی که دارای ۶۰ درصد پیشرفت به بالا مورد حمایت بیشتر برای تسریع به مرحله بهره داری قرار می‌گیرند، اظهار کرد: استان گیلان دارای ۱۱۰ پروژه آماده است که تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

دلق پوش با اشاره به ۱۶ واحد صنعتی و تولیدی در فهرست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی گیلان ادامه داد: پروژه‌های بخش اقتصاد مقاومتی سازمان صمت به دلیل اینکه مربوط به بخش خصوصی است معمولاً سخت‌تر انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های عامل در مرکز، بانک‌های استانی را باید تأمین کنند، گفت: تکلیف ما در این حوزه ۳۷۳ میلیارد تومان بود که ۱۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

۲۸ درصد اشتغال گیلان در بخش کشاورزی

علی درجانی، رئیس جهاد کشاورزی گیلان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در استان گیلان ۷۰ نوع محصول کشاورزی تولید می‌شود و از این تعداد، استان گیلان در ۲۰ محصول کشاورزی در کشور دارای رتبه اول است اظهار کرد: ۲۸ درصد اشتغال استان گیلان بر پایه بخش کشاورزی است

درجانی افزود: گیلان بیش از ۳.۵ درصد بخش کشاورزی کشور را دارد در پروژه‌های تعریف شده در بخش اقتصادی مقاومتی نیز ۱۱ پروژه مربوط به این بخش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گردش مالی برنج در گیلان ۱۵ هزار میلیارد تومان است، افزود: سهمیه ابلاغ بخش کشاورزی گیلان ۴۳۱ میلیارد تومان بوده و اعتبار تخصیص یافته در این بخش ۱۷۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

گیلان پیرترین استان کشور در ساختار جمعیتی کشور است

افشین برمکی، رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه بودجه کشور با اشاره به اینکه در مسئله پسماند استان‌های شمالی کشور دچار بحران هستند اظهار کرد: گیلان پیرترین استان کشور در ساختار جمعیتی کشور است و ۹ درصد جمعیت این کشور بیش از ۶۴ سال سن دارند.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه بودجه کشور با بیان اینکه ۶۱ درصد ساختار اقتصاد گیلان در بخش خدمات، ۲۵ درصد صنعت و معدن و ۱۴ درصد به بخش کشاورزی مربوط می‌شود گفت: ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش‌های مختلف تخصیص داده شده که ۲ هزار میلیارد تومان آن جذب شده او این میزان در بافت فرسوده شهری ۲۰ درصد منابع، کشاورزی ۴۰ درصد، صنعت و معدن ۴۰ درصد، فرهنگ و هنر ۱۲ درصد تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان گیلان در مجموع ۲۵ درصد است، ادامه داد: در صورت تحقق تسهیلات هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی ۲۶ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند. سرانه تسهیلات پرداختی و سرمایه گذاری هر شغل باهم متفاوت هستند.

برمکی ادامه داد: با توجه به اینکه ۳۰ درصد منابع لازم برای پرداخت تسهیلات ریالی ۹ درصدی برنامه بازآفرینی شهری استان، باید تسریع در پرداخت تسهیلات تا سقف ۷۵۷ واحد مسکونی در دستور کار استان گیلان قرار گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه