در میزگرد واکاوی وقایع فتنه 88 و اهداف و ابعاد آن، مطرح شد:

وقوع فتنه به فاصله هر ۱۰سال در کشور/ نامشخص بودن موضع مجلس در راهبردهای اصلی و کلیدی نظام/ کسی که می خواهد کاندیدا شود اول نسبت خود را با نظام مشخص کند

میزگرد واکاوی وقایع فتنه ۸۸ با حضور اساتید دانشگاه های گیلان آقایان “ابراهیم قاسمی روشن” استاد جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و “کیوان میرزائی فشالمی” عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان و مسئول بسیج اساتید گیلان برای دومین سال پیاپی در دفتر پایگاه خبری ـ تحلیلی ۸دی برگزار شد.

وقوع فتنه به فاصله هر ۱۰سال در کشور/ نامشخص بودن موضع مجلس در راهبردهای اصلی و کلیدی نظام/ کسی که می خواهد کاندیدا شود اول نسبت خود را با نظام مشخص کند

به گزارش هشت دی، میزگرد واکاوی وقایع فتنه ۸۸ و اهداف و ابعاد آن با حضور اساتید دانشگاه های گیلان آقایان “ابراهیم قاسمی روشن” استاد جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و “کیوان میرزائی فشالمی” عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان و مسئول بسیج اساتید گیلان برای دومین سال پیاپی در دفتر پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی برگزار شد.

 

 

ابراهیم قاسمی روشن در این میزگرد با بیان اینکه برخی حوادث نیاز به بررسی مجدد دارند زیرا در آینده هم ممکن است رقم بخورند، اظهار کرد: در جریان انقلاب اسلامی گروه های غربگرا نیز حضور دارند که در اوایل انقلاب هم معتقد بودند اگر کشور پیشرفت می‌خواهد باید مسیر غرب را طی کند.

وی با بیان اینکه در جریان وقایع سال ۸۸هم همین گروه های لیبرال منش و طرفدار غرب در صدد موقعیتی بودند که اگر‌فضا باز شود، برگردند افزود: در سال ۸۸ زمینه برای این افراد فراهم شد که مجددا بیایند و به گونه ای مسیر را تغییر دهند که جایگاه نظام به لحاظ ساختار و اصل اساسی نظام تغییر پیدا کند زیرا تنها در این صورت می توانستند به خواسته های خود برسند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه گیلان با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در مشهد که گفتند: “تقلب چه شعاری است؟ ما تاکنون کمترین دغدغه این‌چنینی در انتخابات نداشتیم و سالم ترین نوع انتخابات را برگزار می‌کردیم”؛ ادامه داد: عده ای از این شرایط استفاده کرده‌اند و به شبهه افکنی پرداختند تا زمینه را برای کارهای بعدی خود فراهم کنند.

کیوان میرزائی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و مسئول بسیج اساتید گیلان نیز در ادامه با بیان اینکه در صدر اسلام نیز فتنه هایی اتفاق افتاده و افرادی رودر روی نظام‌ بودند، اظهار کرد: الان دشمنان نظام نمی‌توانند روبه رو مبارزه و حیله گری کنند و پشت مردم پنهان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه جنگ صفین هم یک فتنه بود گفت: رهبر انقلاب در سال ۷۲در لشکر ۲۷حضرت رسول در حالی که ۴سال از دولت سازندگی و رهبری ایشان گذشته بود طی سخنانی مردم را به ۲دسته عوام و خواص تقسیم کردند، عوام افرادی بودند که تحلیلی نسبت به ماجرا ها نداشتند و به دنبال خواص بودند و خواص افرادی بودند که خود تحلیل می کردند، حال می‌بینیم که جریان های سیاسی کشور متشکل از همین عوام و خواص است.

 

** دلدادگان نظام موظف اند نهضت روشنگری را برای عوام انجام دهند

مسئول بسیج اساتید گیلان با بیان اینکه رهیر انقلاب در طی این سخنرانی به خواص اشاره می کنند و می گویند حواستان به امور باشد، بیان کرد: افکار عمومی همیشه مورد تهاجم قرار دارند و مردم به دنبال آسایش و آرامش هستند پس بخشی از مجموعه دلدادگان نظام موظف هستند که نهضت روشنگری را برای عوام انجام دهند.

وی تصریح کرد: خواص جامعه بسیار تأثیرگذار هستند و باید حواسشان را جمع کنند که مسیر را اشتباه نروند در جنگ صفین هم اگر خواص مردد نمی‌شدند و تبعیت می کردند و نتیجه آن گونه نمی‌شد.

** وقوع فتنه به فاصله هر ۱۰ سال در کشور

میرزائی با اشاره به اینکه در ۳۹ ساله اخیر به فاصله هر ۱۰ سال یک فتنه اتفاق افتاده ولی خواص فریب فتنه را نخورده و صف خود را از فتنه‌گران جدا کردند ادامه داد: معترضین انتخابات ۸۸ تنها موسوی و کروبی نبودند بلکه آقای رضایی هم بود اما به محض ایجاد فتنه مسیر خود را جدا کرد و گفت: “ما فقط معترض هستیم”.

وی خواص جامعه را هنرپیشه‌ها، فوتبالیست‌ها و همه کسانی که مورد توجه هستند معرفی کرد و افزود: خواص سیاسی کسانی بودند که در صدا و سیما و سال های جنگ دیده می شدند، وقتی این‌ها پراکنده شوند مردم نیز دچار تردید می‌شوند اما پرچم‌داری بی نظیر رهبر انقلاب باعث شد که به تدریج همین افکار در یک سمت حرکت کند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان ابراز کرد: اگر خواص بصیرت کافی داشته باشند مردم دچار اشتباه نمی شوند و در این بین خواص بی بصیرت را نمی‌توان در جرگه خواص گذاشت.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب از سال ۸۸ تاکنون قریب به ۱۰۰ بار از کلمه فتنه استفاده کردند گفت: رئیس جمهور رژیم صهیونیستی، نخست وزیر و … از جریان فتنه حمایت کردند و خواص باید فورا آن را متوجه شود که هر وقت تماشاگر تیم حریف تشویقش کردند یعنی گل به خودی زده است‌.

** بخشی از ریشه های فتنه بیرونی است

ابراهیم قاسمی روشن استاد جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه با تأکید بر اینکه وقتی انقلاب صورت می‌گیرد اهداف همه گروه ها یکسان نیست و بخشی از ریشه های فتنه بیرونی است بیان کرد: عاملان فتنه رسماً مواضع خود را مطرح کردند و گفتند جنبش سبز به نمایندگی از ما در حال جنگ با انقلاب است.

 

 

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه افرادی که در چهارچوب انقلاب نبودند چاره‌ای جز اینکه خود را در غالب مردم نشان دهند نداشتند، بیان‌کرد: در راستای فتنه ۸۸ بهترین چهره ها انتخاب شدند کسی که ۸ سال نخست وزیر زمان امام راحل بود یا کسانی که روزی برای دفاع از انقلاب به پا خواستند، در وافع در کل جریاناتی که تحت فتنه های مختلف به دنیا آمدند نقش اساسی را خواص داشتند و مردم همیشه سینه‌چاک بودند، میتوان گفت مردم عملاً امتحان خود را در این عرصه‌ها پس داده‌اند.

وی با بیان اینکه در جریان ۸۸ عده‌ای از خواص رسما حمله کرده و موضع گرفتند، عده‌ای از سر رضایت سکوت کردند و عده‌ای جهالت داشته و الان در سمت انقلاب هستند افزود: اهداف این فتنه گروه‌ها، جریانات و ارزش‌ها بود.

میرازیی مسئول بسیج اساتید گیلان در ادامه این بحث گفت: پیشنهادی دارم که به اساتید و نخبگانی که در ذهنشان مسئله تقلب جای دارد مسئولیتی در پای صندوق های رأی دهیم‌.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم نگاه می کنند که خواص از کدام سمت حرکت می‌کنند ادامه داد: در مجلس فعلی یا مجلس زمان فتنه خیلی می توانستند در روشنگری افکار عمومی تاثیرگذار باشند؛ وقتی اینها موضع انقلابی بگیرند و بصیرت کافی داشته باشند احتمال این گونه حوادث بسیار کمتر می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: اگر نمایندگان در مقابل اتفاقات عجیب این ایام موضع گیری درستی داشته باشند و در جایگاه درست و قدرتمند خود تصمیم گیری کنند هیچ گاه اتفاقی مثل اتفاق بنزین رخ نمی‌داد.

** نامشخص بودن موضع مجلس در راهبردهای اصلی و کلیدی نظام!

وی با اشاره به مشخص نبودن موضع مجلس در سیاست‌های خارجی و راهبردهای اصلی و کلیدی نظام و همچنین در موضوعات اقتصادی و مسائلی چون برجام تاکید کرد: خواص جامعه، نخبگان و دلسوزان باید مردم را برای انتخاب درست و اصلح راهنمایی کنند.

میرزایی با اشاره به اینکه باید نماینده ای را انتخاب کنیم که به اقشار مستضعف مردم در زمینه های فکری فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … توجهی ویژه داشته باشد گفت: مجلس نقش کلیدی، حساس و بی بدیل دارد و باید این نقش را درست ایفا کند؛ اگر از آرمان ها عبور کنیم باعث ایجاد فاصله با انقلاب اسلامی می شویم همانگونه که الان این فاصله احساس می‌شود و اگر این چنین ادامه دهیم دیگر چیزی جز نام برای انقلاب اسلامی نمی ماند.

** کسی که می خواهد کاندیدا شود نسبت خود را با نظام مشخص کند

وی با بیان اینکه نحوه انتخاب و آگاه کردن بدنه جامعه برای انتخابات درست یکی از نکات حساس برای اسفند ماه است بیان کرد: کسی که می خواهد کاندیدا شود نسبت خود را با نظام مشخص کند.

ابراهیم قاسمی روشن استاد جامعه شناسی دانشگاه گیلان نیز در ادامه با بیان اینکه در حالی که مجلس باید یک پشتوانه باشد و از دولت مطالبه کند رهبر انقلاب در حال جبران خلأهای مجلس هستند، بیان کرد: در بسیاری از موارد گراها و راهنمایی‌ها داده می‌شود اما چون مجلس ما مجلسی نیست که دغدغه انقلاب و نظام را داشته باشد این گراها را دریافت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در انتخابات پیش رو باید افراد مطلع، متخصص، با پیشینه انقلابی، متعهد و دور از اشرافیت انتخاب شوند تا مردم به آنها رأی دهند و مشکلات حل شود.

 

** نماینده باید منافع شخصی یا اشتغال اعضای خانواده خود را فراموش کند

قاسمی روشن بهترین عمل برای انتخابات را پررنگ شدن نقش رسانه ها در معرفی فرد اصلح دانست و اضافه کرد: نماینده باید منافع شخصی یا اشتغال اعضای خانواده خود را فراموش کند، وعده های غیر ندهد و در کارهایی که به او مربوط نیست دخالت نکند.

وی با بیان اینکه نماینده‌ وعده‌هایی می‌دهد که نمی‌تواند اجرا کند و باعث سردی مردم از نماینده های نظام می شود گفت: ان شالله امسال شاهد انتخابات پرشور مردم و انتخاب فرد اصلح در مجلس خواهیم بود.

مسئول بسیج اساتید گیلان در ادامه تصریح کرد: برای استخدام یک معلم، درجه دار ارتش، فرماندار یا مدیر کل هزاران فیلتر وجود دارد اما هر کسی از هوا آمده کاندید می شود و رأی می آورد؛ کدام نظام حاکمیتی در دنیا کسی را حاکم‌ می کند که نسبت او با نظام سیاسی مشخص نباشد؟

** آسفالت کردن یک روستا کار دهیار است نه نماینده استان!

میرزایی با بیان اینکه نماینده ها به گونه ای رفتار کردند که مردم هم خواسته های غیر از آنها می خواهند گفت: آسفالت کردن یک روستا کار دهیار آن منطقه است نه نماینده استان! نماینده ها نباید شان خود را تا این حد پایین بیاورند.

وی ادامه داد: وقتی مجریان یک جامعه و ادارات توانایی کافی را ندارند نماینده باید تیربرق، ترانس برق، مسجد یا جاده بسازد، وقتی این ناکارآمدی ها وجود دارد نماینده وعده رفع اینها را می دهد در حالی که این یک وظیفه ساختار اداری است.

قاسمی روشن عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه گفت: در تاریخ ایران نمونه هایی چون انقلاب مشروطه را داشتیم که شباهتی نیز به فتنه ۸۸ دارد، در آن زمان هم افرادی که دل در گرو غرب داشتند سوار بر موج شدند و جریان را تغییر دادند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: ما شاهد همین جریان در انقلاب اسلامی ایران بودیم و افرادی که از ابتدا مسیر و اهدافشان جدا بود جریاناتی نظیر ۸۸ به وجود آوردند زیرا احساس می کردند  زمینه برای رسیدن به اهداف شان ایجاد شده و با باطل کردن انتخابات قصد داشتن فرصتی دوباره برای خود ایجاد کنند که با تدبیر رهبری مشکل حل شد.

وی با بیان اینکه با حمایت رسانه‌های خارجی و سران کشورهای معاند در بیرون و هدف گرفتن احساسات دینی مردم در داخل، مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند، افزود: اغتشاش گران افرادی بودند که سابقه مبارزاتی داشتند که مردم متوجه شده و از آنها جدا شدند؛ اما در این بین خواصی وجود داشتند که در چهارچوب انقلاب خدمت می کردند اما تشخیص ندادند که در چاه هستند، برخی هم همان ابتدا موضع خود را روشن کردند و به حمایت از رهبری پرداختند که فتنه جمع شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در پایان سخنانش با بیان اینکه باید منتظر فتنه های دیگری باشیم چون این افراد همچنان حضور دارند بیان کرد: دشمنان خارجی نیز تلاش می‌کنند که هرروز رفتارهای دشمنانه خود را پیچیده تر کنند.

 

** با انتخاب افراد اصلح کشور از فتنه های روزگار بیمه می شود 

میرزایی مسئول بسیج اساتید گیلان در ادامه با بیان اینکه همیشه حق و باطل و جریانی وجود دارد و ما در معرض انتخاب هستیم پس باید موضع خود را مشخص کنیم خاطر نشان کرد: ما همیشه به عمار هایی که روشنگری کنند و خواصی که حواس جمع باشند و درگیر فتنه نشوند نیاز داریم‌.

وی با تأکید بر اینکه با انتخاب افراد اصلح در منصب های مختلف می توانیم کشور را از فتنه های روزگار بیمه کنیم بیان کرد: باید افرادی را انتخاب کنیم که شایستگی، بصیرت، تحصیلات، تخصص و دانش مواجهه با مسائل مختلف کشور و تحلیل درست از آنها را داشته باشند و درگیر فتنه نشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان تصریح کرد: مسئولین کشور نیز باید دقت کنند که افراد معلوم، مشخص و با هویتی را در معرض انتخاب مردم قرار دهند زیرا اگر این افراد انتخاب شوند مجلسی تشکیل می شود که در رأس امور قرار می‌گیرد و به نفع مردم و نظام حرکت می کند.

تصاویر این خبر را از اینجا ببینید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه