ایجاد فرصت نگران کننده برای سرویس های اطلاعاتی/ اجازه بازدید کارشناسان شبه جاسوس آژانس از پارچین داده شد؟

همکاری در حوزه های حساس دفاعی با آژانس به طرح ریزی پروژه های پیچیده اطلاعاتی از سوی سرویس های غربی با هدف تخلیه اطلاعاتی هر چه افزون تر ایران منجر خواهد شد.

ایجاد فرصت نگران کننده برای سرویس های اطلاعاتی/ اجازه بازدید کارشناسان شبه جاسوس آژانس از پارچین داده شد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از پارس، اظهارات مقام های ایرانی و همچنین مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد در هفته آینده دسترسی های مهمی به آژانس ارایه خواهد شد.

یوکیا آمانو در مسافرت هفته گذشته خود به تهران در اظهاراتی کم سابقه از اقدامات ایران در زمینه شفافیت برنامه هسته ای اش تقدیر کرد. وی گفت: «بسیار خرسند شدم از اینکه از بالاترین سطوح، پایبندی محکمی را برای اجرای چارچوب همکاری و حل همه مسائل کنونی و گذشته از طریق گفت وگو و همکاری با آژانس بین المللی انرژی، می شنوم».

این اظهارات با سخنان حسن روحانی که گفته بود ایران در کمترین زمان ممکن خواهان دستیابی به توافق نهایی با ۱+۵  هم زمان شد و همین امر، این گمانه را پدید آورد که ایران می خواهد برای تسریع در رسیدن به توافق نهایی با ۱+۵ با اقداماتی در همکاری با آژانس موافقت کند که تا پیش از این حتی با وجود سال ها مذاکره، آنها را نپذیرفته بود.

یوکیا آمانو گفته است مهم ترین دستاورد سفر به تهران این بود که درباره نحوه اجرای ۵ توافق انجام شده میان ایران و ۱+۵ با ایران تفاهم و زمان بندی مربوط به آن نهایی شده است. وی گفته است: «مسئولان دو طرف توانستند در مورد نحوه ادامه یافتن اقدامات عملی فعلی از جمله پنج اقدام توافق شده (در ماه مه) برنامه ریزی کنند». وی اظهار امیدواری کرد که ایران اتفاقات در آینده نزدیک رخ بدهد.

اکنون برخی منابع می گویند آینده نزدیکی که آمانو از آن سخن گفته همین هفته است.

به گفته این منابع مهم ترین اتفاقی که در این هفته رخ خواهد داد این است که احتمالا آژانس بازدیدی از پارچین خواهد داشت.

این موضوعی است که دکتر علی اکبر صالحی هم آن را تلویحا تایید کرده است. صالحی هفته گذشته به خبرنگاران گفت آژانس تقاضا دارد به برخی مکان ها دسترسی داشته باشد و این تقاضا مورد موافقت قرار گرفته است.

وی البته اشاره ای به پارچین نکرد.

به نظر می رسد هدف از اصلی از دور جدید همکاری ها با آژانس این است که تا قبل از مذاکرات ماه آینده ایران و ۱+۵ که با حضور روحاتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد، یک پیشرفت اساسی در روابط میان ایران و آژانس در حل و فصل مسائل کنونی و گذشته رخ دهد.

این در حالی است که کارشناسان امنیتی هشدار می دهند همکاری در حوزه های حساس دفاعی با آژانس به طرح ریزی پروژه های پیچیده اطلاعاتی از سوی سرویس های غربی با هدف تخلیه اطلاعاتی هر چه افزون تر ایران منجر خواهد شد.

این مسئله ای است که به وضوح خود  را در موضوع EBW نشان داد.

دکتر علی اکبر صالحی تایید کرده است که پس از همکاری گذشته ایران با آژانس در این مورد، آژانس تعداد سوال های خود را به بیش از ۶۰ مورد افزایش داده است و این اتفاقی است که می تواند درباره موضوعات دیگر مانند آزمایش های هیدرودینامیک، محاسبات نوترونیک و … هم رخ بدهد.

یک کارشناس ارشد در این باره گفت:  کاملا روشن است که شکل موضوع چگونه خواهد بود. آژانس اطلاعات بیشتری می گیرد، از دل آنها سوال ها و ابها م های بیشتری بیرون می کشد و خواهان دسترسی ها و اطلاعات بیشتری می شود و این روند هیچ پایانی نخواهد داشت.
    
وی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده دولت باید به این نکته توجه کند که اراده ای که پس آژانس ایستاده لزوما با دستی که مذاکرات ۱+۵ را می گرداند منطبق نیست. اینجا اسراییلی ها حضور دارند. منشا بسیاری از اسناد جعلی PMD حتی امریکا هم نیست، بلکه اسراییل است. صهیونیست ها به مذاکرات جدید ایران با آژانس به عنوان یک فرصت اطلاعاتی نگاه می کنند نه یک صحنه سیاسی.

یک کاربر ایران هسته ای معتقد است: برخی افراد پشت صحنه دولت یازدهم درصددند موضوعات دفاعی را با بیان عباراتی نظیر «موضوع موشکی در دستور مذاکرات نیست» از اعم، به اخص تبدیل و اهداف نا مطلوبی را پیگیری کنند. لذا موضوع عام دفاعی را، به بحث خاص موشکی تقلیل داده و سعی دارند، خط قرمز صنایع نظامی را از این طریق لوث و بی ارزش نمایند. موضوع بازدید آژانس از پارچین را نیز در صورت صحت، می توان در این راستا ارزیابی کرد. 

شرمن و ظریف، هر دو به برقراری ارتباط وزارت خارجه ایران و امریکا بطور روزانه و از طریق ایمیل، و به قولی ابر شبکه؛ اعتراف نمودند. پس از اذعان فوق، هراسی بزرگ از تبادل قانونی ایمل های آلوده شده؛ توسط CIA و ارسال آن در قالب ایمیل های کاری به وزارت خارجه ایران؛ ذهن دغدغه مندان را به خود مشغول کرد. در آن مقطع، اولین دل نگرانی؛ با توجه به عدم رعایت نکات امنیتی توسط وزیر خارجه و زیر مجوعه، آلوده شدن رایانه های وزارت خارجه و رایانه های شخصی کارمندان درگیر با مذاکرات بود. این آلودگی توان تخلیه کامل اطلاعاتِ رایانه ها را؛ اعم از اینکه به شبکه اینترنت متصل باشند یا خیر؛ برای CIA و حتی سرویس های هم پیمانش فراهم می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه