راه حل سیاسی تنها مسیر نجات سوریه و دیگر ملت های منطقه

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به حضور نیروهای امنیتی و ارتش لبنان به منظور حفظ امنیت ضاحیه جنوبی بیروت، این اقدام را تصمیمی ملی توصیف کرده و آن را ستود.

راه حل سیاسی تنها مسیر نجات سوریه و دیگر ملت های منطقه

به گزارش ۸دی نیوز از، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب طی سخنانی که از طریق شبکه خبری المنار لبنان در حال پخش است، گفت: مساله اولی که امشب در خصوص آن می خواهم سخن بگویم در خصوص حضور نیروهای امنیتی و نیروهای ارتش در ضاحیه جنوبی بیروت و برقراری گشت های ایست و بازرسی آنهاست.
وی در خصوص حضور این نیروها که به منظور جلوگیری از ورود خودروهای بمب گذاری شده به ضاحیه در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده اند، ادامه داد: ما به عنوان حزب الله به این نیروها خوش آمد گفته و این اقدام ملی را می ستاییم.
دبیر کل حزب الله با تاکید بر اینکه حفظ امنیت تمام مناطق لبنان بر عهده دولت است، ادامه داد: البته وضعیت ضاحیه این تفاوت را طی این مدت پیدا کرده، چرا که دو انفجار تروریستی در این منطقه انجام شده است.
وی خطاب به مردم و اهالی ضاحیه جنوبی بیروت گفت: از همه می خواهم که با مساله حضور نیروهای ارتش و امنیتی در ضاحیه با احترام برخورد کرده و آنها را در میان خود پذیرفته و همکاری خوبی با نیروهای مستقر در ایست و بازرسی ها داشته باشند.
سید حسن نصرالله با تاکید بر همکاری مردم در انجام ماموریت نیروهای امنیتی و ارتش افزود: از پانزدهم ماه گذشته میلادی که انفجار در ضاحیه رخ داد، جوانان ایستگاه های ایست و بازرسی به منظور جلوگیری از ورود خودروهای بمب گذاری شده به ضاحیه برپا کردند.
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به انفجار چندی پیش در منطقه رویس ضاحیه جنوبی بیروت، گفت: ما به نتایج مهمی در رابطه با انفجار های اخیر رسیده ایم و می دانیم که یک جریان تکفیری که با مخالفان نظام سوریه در تماس بوده مسئول انفجار رویس است.
وی با اشاره به مساله حضور نیروهای ارتش و امنیتی در جنوب بیروت، افزود: از دولت لبنان انتظار می رود که سیطره و حضور خود را به تمام مناطق کشور گسترش دهد.
سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه مردم طرابلس در شمال لبنان نیز که در معرض دو انفجار تروریستی قرار گرفتند و خواهان حمایت نیروهای امنیتی از شهرشان هستند، ادامه داد: ما از این خواست مردم طرابلس نیز حمایت کرده و امیدواریم که کل مناطق کشور تحت سیطره دولت، مورد حمایت قرار گیرند.
دبیر کل حزب الله با تاکید بر اینکه مقاومت مخالف دستگاه های امنیتی حزبی و داخلی در مناطق مختلف لبنان است، افزود: ما از همان اولین لحظه ای که دو انفجار در مناطق بئر العبد و رویس ضاحیه جنوبی بیروت رخ داد، مسئولیت بزرگ و خطیری را پذیرفتیم.
وی افزود: ما اقداماتی را در این خصوص انجام دادیم، چرا که چاره ای نداشتیم جز اینکه از ورود خودروهای بمب گذاری شده به ضاحیه و برخی از دیگر مناطق جلوگیری به عمل آوریم.
سید حسن نصرالله گفت: در پی این مساله برخی جریان ها اقدام به تهمت زدن به حزب الله کردند که مقاومت خواهان ایجاد دستگاه امنیتی مختص به خود بوده و دولت کوچک خود را در داخل لبنان تکمیل کند.
وی با تاکید بر اینکه حزب الله از همان ابتدا از دستگاه های رسمی خواست که زمام امور را به دست بگیرند افزود: این احساس به وجود آمد که برخی جریان ها نسبت به کشته شدن مردم در ضاحیه جنوبی بیروت، طرابلس و دیگر اماکن لبنان خوشحال و شادمان هستند.
دبیر کل حزب الله با تشکر از ارتش لبنان، دستگاه های امنیتی و گروه های فلسطینی به خاطر همکاریشان در این خصوص، افزود: حفظ امنیت در ضاحیه جنوبی بیروت بر عهده نیروهای مشترک ارتش و دستگاه های امنیتی لبنان است.
سید حسن نصرالله با تکذیب سخن مخالفان نظام سوریه در خصوص دستیابی حزب الله به سلاح شیمایی گفت: حزب الله بر اساس اعتقادات دینی خود دستیابی و تملک سلاح شیمیایی را درست نمی داند.
وی گفت: ما پیش زمینه های این اتهامات خطرناک و همچنین پیامدهای خطیر آن را برای لبنان می شناسیم و آنها را که هیچ اساس و پایه ای نداشته، تکذیب می کنیم.
سید حسن نصرالله همچنین در خصوص اتهاماتی که در رابطه با سیستم ارتباطی حزب الله، به مقاومت اسلامی وارد شده، اظهار داشت: حزب الله هیچگونه برنامه ای برای گسترش شبکه ارتباطی خود در شهر زحله (در شرق لبنان) نداشته و اقدامی که اخیرا انجام شد، تنها تعمیر یک کابل ارتباطی بوده که چند سال پیش از نزدیکی زحله کشیده شده بود.
دبیر کل حزب الله با تاکید بر اینکه کمک حزب الله به ارتش سوریه جزیی و محدود بوده، گفت: من از مسئولین عربستانی، کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه می خواهم که در مواضع خود در رابطه با آنچه که در سوریه می گذرد تجدید نظر کنند.
سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه حزب الله آماده مشارکت در نشست گفتگوی ملی لبنان است، گفت: ما خواستار مناقشه و گفتگو بر سر مداخله حزب الله در مساله سوریه، در نشست گفتگوی ملی لبنان هستیم.
وی در خصوص دعوت برخی شخصیت های لبنانی به تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، ادامه داد: آیا اینکه برخی از رییس جمهور آمریکا می خواهند که به سوریه حمله نظامی کند، دخالت محسوب نمی شود؟ تجاوزی که اگر صورت می پذیرفت، پیامدهای خطرناکی برای تمام جهان، بویژه لبنان داشت.
دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه آنچه که در سوریه و منطقه می گرد تاکید بر رویکرد ماست، افزود: گفته می شد که آنچه که در پاکستان رخ داد، در ترکیه نیز به دلیل دخالت هایی که در سوریه انجام می دهد، تکرار خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه گفتگوهای ملی، در راستای منافع تمام مردم لبنان است، افزود: برخی جریان ها و اشخاص هستند که تلاش می کنند مسئولیت عدم تشکیل دولت را در لبنان بر حزب الله تحمیل کنند.
سید حسن نصرالله گفت: با وجودی که تمام لبنانی ها بر ضرورت تشکیل دولت اجماع دارند، اما هنوز تا این لحظه تشکیل نشده و از همان اولین لحظه ای که تمام سلام به عنوان نخست وزیر انتخاب و مامور تشکیل کابینه شد، جریان المستقبل و برخی از همپیمانان آن اعلام داشتند که نمی خواهند حزب الله را در دولت مشارکت دهند.
وی با تاکید بر اینکه خواسته ما مشارکت تمامی گروه های سیاسی در دولت به اندازه حجم و اندازه خود است، اظهار داشت: آنها شروطی (غیر قابل قبول) برای مشارکت حزب الله در دولت تعیین کردند و البته تنها شرطی که ما به شکل علنی مطرح کردیم این بود که هر حزب سیاسی بر اساس حجم پارلمانی خود در دولت مشارکت داشته باشد.
سید حسن نصرالله در پاسخ به برخی جریان های سیاسی که حزب الله را متهم به اشغال سوریه کرده اند، گفت: آیا شخص عاقلی وجود دارد که باور کند حزب الله قدرت اشغال سوریه را دارد؟ واضح است که سخنان این افراد بسیار ضعیف بوده و هیچگونه بنیان و اساسی ندارد.
وی افزود: برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و مشخصا عربستان سعودی اصرار دارد که حزب الله را به اشغال سوریه متهم کند.
دبیر کل حزب الله گفت: اصرار جریان ۱۴ مارس در خصوص عدم مشارکت حزب الله در سوریه، از جانب عربستان سعودی بوده و مجازات و برخورد نامناسب با شهروندان لبنانی در کشورهای حوزه خلیج فارس در حقیقت مجازات حزب الله است.
سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه حساب باز کردن بر پیروزی نهایی نظامی در سوریه مساله ای شکست خورده است، خطاب به مخالفین نظام این کشور گفت: ادامه جنگ در سوریه به آن اهدافی که شما انتظار آن را دارید منجر نخواهد شد و باید گفت که نجات سوریه و دیگر ملت های منطقه تنها با راه حل سیاسی انجام پذیر است.
دبیر کل حزب الله در رابطه با مساله بحرین نیز گفت: اینکه حکومت بحرین حزب الله را به تروریسم توصیف کند جای تعجب نیست و اصرار این حکومت به جنایت شمردن رابطه با حزب الله، موضعی کاملا سیاسی است.
وی با انتقاد از سکوت کشورها نسبت به آنچه که در بحرین می گذرد، گفت: ما جنبش مسالمت آمیز ملت بحرین را تایید کردم و پس از آن منامه اقدام به اخراج شهروندان لبنانی از بحرین کرد.
دبیر کل حزب الله با تاکید بر اینکه ایران در تحولات بحرین دخالتی نداشته، خاطر نشان ساخت: اقدام مخالفان نظام بحرین کاملا مستقل و داخلی بوده و علمای مسلمان و جامعه بین الملل لازم است برای جلوگیری از سرکوب مردم بحرین از خود تحرکی نشان دهند.
وی در پایان سخنان خود در این باره گفت: مساجد در بحرین ویران می شوند و علمای دینی در این کشور به زندان افتاده اند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه