چه عواملی مانع ثبت جهانی ماسوله‌ هستند؟

‌دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در سفر به گیلان از موزه‌ی میراث روستایی گیلان و شهر تاریخی ماسوله دیدن کرد.

چه عواملی مانع ثبت جهانی ماسوله‌ هستند؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، سعیدآبادی ضمن حضور در موزه‌ی میراث روستایی گیلان گفت: ثبت جهانی ماسوله با توجه به تاریخ غنی‌ای که دارد، جزو آرزوهای مردم کشور است و همه باید با هم تلاش کنیم تا این شهر تاریخی در یونسکو ثبت شود، زیرا ثبت جهانی ماسوله نقش بسزایی در حفظ تاریخ زنده‌ی این شهر دارد.

وی درباره‌ی موانع ثبت جهانی ماسوله توضیح داد: رعایت نکردن ضوابط حاکم بر حریم منظری شهر تاریخی و مغایرت کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای انجام‌شده در این حریم (ساختمان‌های اداری)، بی‌توجهی به میراث معنوی غنی موجود (آداب آیینی، مراسم مذهبی و …) از جمله‌ی این موانع است.

سعیدآبادی اظهار کرد: بی‌توجهی به اصالت و یکپارچگی شهر تاریخی، روش‌های سنتی ساخت، معماری و تلاش برای غنی‌سازی آن، نبود مدیریت منسجم با رویکرد حفاظتی و توسعه‌ی پایدار بوم‌آورد، بی‌توجهی به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی با رویکرد گردشگری و نبود تکافوی اعتبارات مورد نیاز برای تحقق اهداف حفاظتی و توسعه‌ای از دیگر موانع ثبت این اثر محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: فرصت زیادی برای ثبت جهانی این شهر تاریخی زنده نداریم، همه باید تمام توان‌مان را به‌کار بگیریم و وظیفه‌ی اداره‌ی میراث فرهنگی گیلان در این زمینه، دوچندان است. در ادامه، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از موزه‌ی میراث روستایی گیلان دیدن کرد و درباره‌ی هنر «رشتی‌دوزی» استان که یکی از صنایع دستی به ثبت رسیده در آثار ملی کشور است، گفت: رشته‌ی رشتی‌دوزی قابلیت ثبت در یونسکو و عرضه به بازار جهانی را دارد.

وی ادامه داد: بسیار علاقه‌مندیم با برگزاری نمایشگاه تخصصی در مقر کمیسیون ملی یونسکو در تهران و دعوت از نمایندگان سازمان‌های جهانی و سایر گروه‌های مرجع، توانمندی‌های گیلان را در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و صنایع دستی به‌نمایش درآوریم.

او پس از دیدن مراسم آیینی «تیرماه سیزده» نیز اظهار کرد: تمام تلاش خود را در زمینه‌ی ثبت نمایش آیینی «تیرماه سیزده» و سایر آیین‌های بومی – محلی در قالب پرونده‌های میراث ناملموس گیلان خواهیم کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه