انرژی‌ها صرف سایش‌های سیاسی نشود/ نیازمند آرامش و همگرایی سیاسی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط حساس منطقه ای و بین المللی ایران گفت: شرایط حکم می کند که آرامش سیاسی را شاهد باشیم، نباید وقت ها و انرژی ها صرف سایش های سیاسی شود.

انرژی‌ها صرف سایش‌های سیاسی نشود/ نیازمند آرامش و همگرایی سیاسی هستیم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه در همایش اقتصاد مقاومتی و فرصت های سرمایه گذاری شهریار گفت: فرهنگ باید اراده جامعه را به سمت تولید سوق دهد. توجه به ملاحظات سیاسی و شرایط منطقه ای و بین المللی حساس ایران، همچنین مذاکرات هسته ای حکم می کند که آرامش سیاسی و همگرایی را شاهد باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید وقت ها و انرژی ها صرف سایش های سیاسی شود، باید با هم افزایی به سمت هدفی که مقام معظم رهبری می فرمایند، حرکت کنیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی کشور نیاز به جهش دارد، گفت: وضع دیوانی کشور ما مانند کشتی سنگین است و حجم نیروهای انسانی در بخش جاری بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: بخش دیوانی کشور باید کوچک و چابک باشد، متاسفانه در این سالها بخش دیوانی کشور نه تنها کوچک نشده بلکه سنگین تر هم شده و چابکی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید درآمدهای نفتی به بودجه جاری اختصاص یابد، گفت: می توان این درآمدها را به بخش خدمات اختصاص داد.

لاریجانی اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی باید شرایط رونق اقتصادی فراهم شده و کشور آباد شود، زمانی که رونق اقتصادی ایجاد شود طرح اقتصاد راه افتاده و می توان از مردم مالیات و عوارض دریافت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تکیه اصلی اقتصاد مقاومتی را بر رونق اقتصادی به دست مردم خواند و گفت: باید در اقتصاد مقاومتی نگاه برون گرا و صادراتی داشته باشیم.

وی سیستم دیوانی فربه را از مشکلات اصلی سرمایه گذاری خواند و گفت:  سرمایه گذاری در بخش معادن و صنایع حدود ۲۰۰ روز طول می کشد؛ کسی که دنبال سرمایه گذاری در صنایع باشد باید کفش آهنی به پا کند.

لاریجانی با اشاره به چاره اندیشی برنامه پنجم توسعه برای این مشکل گفت: در برنامه پنجم توسعه سیاست پنجره واحددر نظر گرفته شده است که بر اساس آن وزارت صنعت باید در ظرف زمانی کوتاه مجوزهای لازم را برای سرمایه گذاری اخذ کند اما متاسفانه تا امروز این قانون اجرا نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عزم دولت را در تسهیل فضای اقتصادی کشور خواند و گفت: دولت تلاش دارد تا شرایط اقتصادی را برای فعالیت صنعتگران، تولید کنندگان و دامداران فراهم کند اما به دلیل رکود باید سریع تر فعالیت کرد. بخش های بانکی نیز باید فعال تر حرکت کنند.

لاریجانی لایحه خروج از رکود را اقدام عملی دولت در این راستا خواند و گفت: در قانون بودجه سال ۹۳ نیز اختیاراتی به دولت در راستای خروج از رکود و همچنین مشکلات اقتصادی داده شده است.

وی خطاب به دولت تاکید کرد: باید به اندازه ای که بودجه داریم پروژه های عمرانی را کلنگ بزنیم اما سعی کنیم به سرعت به نتیجه برسانیم. در قانون بودجه نیز این امکان فراهم شده که دولت بتواند پروژه های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند.

لاریجانی گفت: در کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد اما منابع عمومی دولت برای اجرای این پروژه ها کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین اجرای این پروژه ها ۴۰ تا ۵۰ سال به طول می انجامد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ کشور نیز باید زمینه ساز توسعه کشور باشد، گفت: باید فرهنگ کار و تلاش در کشور شکل گرفته و آموزش و پرورش در این زمینه فعالیت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مشاجرات سیاسی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد روزنامه‌های ما به مشاجرات و دعواهای سیاسی می پردازند در صورتی که اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی رخ دهد باید اراده ها به سمت آبادانی معطوف شود.

وی گفت: آموزش و پرورش هم باید این فکر را از کودکی در ذهن کودکان قرار دهند که کار و تولید ارزش است، فرهنگ باید اراده جامعه را به سمت تولید سوق دهد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود برگزاری جلسات مشترک میان فعالان اقتصادی شهرستانها و مسئولان اجرایی را امری مبارک خواند و اظهار داشت: تبادل نظر برای آبادانی منطقه کاری ارزشمند است زیرا توسعه امری قالبی است و دستوری نیست و باید بر اساس مقتضیات منطقه شکل گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم نیز تالار گفتگو میان بخش خصوصی و دولت پیش بینی شده که متاسفانه در یک زمان مورد توجه قرار نگرفت.

وی تاکید کرد: مشکلات با حرف زدن حل نمی شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه