ترویج ازدواج آسان، جامعه را از آسیب های اجتماعی مصون می دارد

یک عضو جامعه قاریان قرآن کشور بیان کرد: توجه به نیازهای اساسی جوانان به عنوان موتور محرک جامعه نقش مهمی در توسعه یافتگی کشور و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

ترویج ازدواج آسان، جامعه را از آسیب های اجتماعی مصون می دارد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبستان، عباس کیفی بجستانی، عضو جامعه قاریان قرآن کشور و مدرس دانشگاه، در خصوص پیامدهای ازدواج های دیرهنگام و سختگیرانه، بیان کرد: هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج باعث بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان می شود که اگر زمینه ازدواج این قشر فراهم شود، قطعاً جوانان جامعه از مفاسد اجتماعی دور می‌شوند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ازدواج آسان گفت: پیروی از ارزش های راستین دین اسلام و سیره عملی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در زمینه ازدواج را می توان بهترین الگو برای نسل جوان جامعه دانست.

کیفی بجستانی گفت: متأسفانه به دلایل مختلف سن ازدواج در کشور بسیار بالا رفته و این مسأله خطرناکی است؛ بخشی از مفاسدی که در جامعه ما بروز می‌کنند به دلیل ازدواج نکردن جوانان است لذا مسئولان کشوری و استانی باید تسهیلاتی ایجاد کنند که جوانان بتوانند به راحتی ازدواج کنند، از جهتی دیگر سطح توقعات مردم و خانواده‌ها هم باید پایین بیاید.

وی افزود: ترویج ازدواج آسان بهترین راه مصون داشتن دختران و پسران از گناه است، به همین دلیل خانواده ها باید در امر ازدواج از سخت گیری و مهریه های سنگین بپرهیزند.

عضو جامعه قاریان قرآن کشور گفت: متأسفانه در برخی خانواده‌ها، جوانان به سبب ادامه تحصیل از ازدواج منع می‌شوند، در حالی که این ازدواج و ادامه تحصیل هیچ گونه منافاتی با یکدیگر ندارد.

وی تصریح کرد:‌ بالا رفتن سن ازدواج جوانان تأثیر مستقیمی در افزایش یا کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی دارد در حالی که برخی‌ها همچنان در نهایت بی‌تدبیری سعی می‌کنند در این مسیر موانع جدی ایجاد کنند.

این مدرس دانشگاه تاکیدکرد: ازدواج جوانان عزیز را باید آسان و معنوی گرفت و باید بدانیم که بالارفتن سن ازدواج در کشور، مشکلات فراوانى به دنبال داشته است؛ مشکلاتى مانند افسردگى و ازبین رفتن نشاط در جوانان، ابتلا به وسواس زیاد در انتخاب همسر، مشکل آفرینى فرزندان بزرگ و ازدواج نکرده در خانه، افزایش اضطراب و نگرانى به خصوص در دختران، بلاتکلیفى، از دست رفتن طراوت و زیبایى، ناامیدى و تصمیم به عدم ازدواج به خاطر کاهش میل به آن، بى دقتى در انتخاب همسر، احتمال افزایش انحرافات و ده ها مشکل از این قبیل که جوانان ما را به چالش کشانده است.

کیفی بجستانی، سهل‌انگاری خانواده‌ها در کنترل پوشش جوانان را یک خطر دانست و گفت: اگر جوان نیاز به ازدواج دارد با کم کردن هزینه ازدواج و آسان گرفتن این سنت حسنه او را همراهی کنید.

وی افزود: توجه به نیازهای اساسی جوانان به عنوان موتور محرک جامعه نقش مهمی در توسعه یافتگی کشور و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

این مدرس دانشگاه، صرف هزینه‌های گزاف و بی‌مورد در مراسم عروسی را غیرضروری خواند و افزود: متاسفانه سخت گرفتن ازدواج و هزینه‌های گزاف و بی‌مورد منجر به بالا رفتن سن ازدواج شده است.

کیفی بجستانی با تشریح تأثیرات مستقیم سخت‌گیری والدین در امر ازدواج جوانان به ویژه هزینه‌ها و جهیزیه‌های بسیار سنگین گفت:‌ اگر امروز سن ازدواج در جامعه بالا رفته و بسیاری از جوانان به واسطه همین امر مرتکب گناهی شدند عقوبت آن به گردن والدینی است که در این باب سختگیری را بر ازدواج آسان ترجیح داده است.

وی با اشاره به موضوع افزایش جمعیت و تاکید فراوان رهبری بر این امر افزود: در این خصوص قدم های برداشته شده، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب در این خصوص باید با فرهنگ سازی افزایش جمعیت و ازدواج آسان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد لذا باید تلاش کنیم با برنامه ریزی و ترویج فرهنگ درست این مشکل رفع شود.

عضوجامعه قاریان قرآن کشور از همه مسؤولان کشوری و استانی درخواست کرد به این مسأله به عنوان یک مشکل فوریتى نگاه کرده و همه همت و تلاش خود را براى رفع آن به کار گیرند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه