محقق تاریخ معاصر ایران در گفتگو با 8دی:

استقلال ایران؛ مهم ترین دغدغه سردار جنگل/ “میرزا” مهمترین مانع ورود کمونیسم به ایران است

میثم عبداللهی محقق تاریخ معاصر ایران، گفت: باید نگاه کرد که نوع تعامل چپ ها، مارکسیم و شوروی با “میرزا کوچک‌” به چه نحوی بوده است، یک تعامل بد بوده؛ چرا که میرزا یک شخصیت مسلمان است که مهمترین مانع ورود کمونیسم به ایران بود.

استقلال ایران؛ مهم ترین دغدغه سردار جنگل/ “میرزا” مهمترین مانع ورود کمونیسم به ایران است

میثم عبداللهی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با توجه به ۱۱ آذر سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در خصوص شهادت میرزا، اظهارکرد: میرزا کوچک در ۱۱ آذر ۱۳۰۰ به شهادت رسید مدتی قبل رضا خان بعنوان سردار سپه تهران را فتح کرد و بهمراه سید ضیاء طباطبایی کودتا کردند.

محقق تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه کودتا انگلیس را رضاخان و سید ضیاء طباطبایی بعنوان عوامل انگلیسی رقم زدند، تصریح کرد: انگلیسی ها بدنبال برداشتن حکومت قاجاریه و راه انداری حکومت پهلوی ایجاد کنند چرا که قاجاریه منافع انگلیسی ها را تامین نمی کردند.

عبداللهی با اشاره به اینکه انگلیسی ها بدنبال ایجاد حکومت جدید بنام حکومت پهلوی بودند، افزود: انگلیسی ها مدت کوتاهی سید ضیاء الدین طباطبایی را کنار گذاشتند و رضا خان پس از ۴ سال به سلطنت رسید.

وی افزود: انگلیسی ها بدنبال برداشتن موانع سر راه رضاخان بودند، مهمترین مانع بر سر حکومت رضا خان نهضت جنگل بود و ۷ سال دوره مرکزی معمولا نیروهای قزاق را برای از بین بردن نهضت جنگل می فرستاد اما نتوانستند این نهضت را شکست دهند چرا که نهضت و مدیریت میرزا بسیار قوی بوده است.

عبداللهی ادامه داد: در عمده این جنگ ها، جنگلی ها همیشه پیروزبودند و در خود گیلان قدرت شان زیاد بود اما در جنگ آخر با حمایت کامل انگلیسی ها و گروه و جریان بوده و خود رضا خان لشگر بزرگی از قزاق ها فراهم آورد و خود در صحنه آمد و نهضت جنگل فرو پاشید و میرزا در رشت حضور داشت.

این نویسنده با بیان اینکه میرزا کوچک خان به َمنطقه خلخال متواری شد و یک شخصی بنام عظمت خانم فولاد لو حکمران خلخال که مقتدر بوده و برادرش رشید الممالک خلخالی رئیس ایل شاطران لو بود که از متحدین قدرتمند اتحاد اسلام و میرزا کوچک و از همراهان او بودند.

عبداللهی بیان کرد: این خواهر و برادر اتحاد اسلام خلخال تاسیس کردند و میرزا مدتی مهمان آنها بود و در آن برهه ارتباط خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه با توجه به ناامن شدن منطقه دیگر امکان حضور داشتن میرزا در گیلان نبود، افزود: آذر ماه میرزا کوچک به همراه چند نفر به سمت ارتفاعات ماسال و خلخال رفتند.

محقق تاریخ معاصر ایران ادامه داد: مردم گیلان یک محیط پر از رعب و وحشت و خفقان و جنگ و کشتار خیلی سختی را تحمل می کردند.

عبداللهی با بیان اینکه مردم به میرزا علاقه داشتند و به میرزا اعتقاد داشتند، گفت: نهضت میرزا ۷ سال طول کشید و پس از نهضت امام خمینی نهضت میرزا کوچک بزرگ طولانی ترین نهضت تاریخ معاصر ایران در ۲۰۰ سال اخیر و یک نهضت تاثیر گذار است.

وی خاطرنشان کرد: میرزا در منطقه صعب العبور ماسال ـ خلخال با یکی دونفر درگیر برف و باران و طوفان بوده و بهمراه گائوک به اسم ایرانی هوشنگ مردم منطقه بدن نیمه جان آنها به روستای خانقاه نگه میدارند و آنها بعد مدتی فوت و به شهادت می رسند و مردم مراسم تشییع و عزاداری بزرگ برای آنها می گیرند.

وی ادامه داد: خبر شهادت میرزا به گوش یکسری نیروهای دولتی می رسد و یکسری از نیروهای سالار شجاع و یکی از نیروهای مزدور بنام رضا اشکستانی دستور به بریدن سر میرزا می دهد و تحویل ارباب میده و حدود ۳ روز سر میرزا رو در رشت در منطقه انبار نفت نوبل به نمایش می گذارند مردم ببینند و باور کنند که میرزا به شهادت رسید.

عبداللهی افزود: پس از ۳ روز سر بریده میرزا را به تهران می فرستند و خالو قربان که یار میرزا بوده و اواخر خیانت کرد با ذوق و شوق سر بریده میرزا را بعنوان تحفه پیش رضاخان می برد و درجه سرهنگی می گیرد و دستور دفن سر بریده را در منطقه می دهد و پس از چندسال و شهریور سال ۲۰ رضا شاه فرار می کند سر بریده میرزا را در قبرستان پیدا می کنند و به سلیمان داراب انتقال می دهند.

وی خاطرنشان کرد: پس از فرار رضاخان اجازه نمی دهند حتی مراسم درست و حسابی برای سر میرزا بگیرند و محمدرضا حکومت رسید و فرماندار منطقه لحظه به لحظه به تهران بخاطر وحشتی که داشتند از مراسم تشییع سر میرزا گزارش داده می شد.

محقق تاریخ معاصر ایران در خصوص شبهاتی که میرزا لیبرال بوده نه یک چهره مذهبی، گفت: در این مورد دو نوع لیبرال منش بودن او و کمونیست بودن میرزا یعنی کمونیست در مقابل لیبرال چون در ۳ سال آخر میرزا با شوروی و انقلاب آنها مواجه شد یکسری حرف ها به میرزا می زنند.

وی بیان کرد: سکولار بودن دو بخش لیبرال و کمونیست بودن او بود پس از شهادت میرزا کوچک حکومت رضاخان و محمدرضا ۵۷ سال بوده است که یکی از افتخارات این دو ملعون شهادت میرزا کوچک خان بوده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه میرزا کوچک یک شخصیت مذهبی، مسلمان و سالمی بوده است، افزود: همه تحت تاثیر شخصیت میرزا قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک در واقع ناسیونالیست بوده به معنای ملی گرایی، گفت: ملی گراها، مذهبی ، جبهه ملی و نهضت آزادی جریانات ملی گرای در حال حاضر هستند که از اول انقلات فعالیت داشتند.

محقق تاریخ معاصر ایران با طرح این سوال که میرزا کوچک از چه بابی به ایران علاقه داشت، گفت:  احمد کسروی نویسنده کتاب سردار جنگل در این کتاب تصییح می کند که میرزا کوچک یک انسان مذهبی ، مسلمان بوده یک روحانی و در حد یک مجتهد بوده و به دلیل نهضت،شرایط جنگ و گریزی نتوانست لباس روحانیت  بپوشد.

وی ادامه داد: مرحوم علی اکبر دهخدا در جریان مشروطه نقش داشت یک توصیف دارد از میرزا من در جوانی میرزا کوچک را دیدم که یک شخصیت به معنای واقعی مسلمان و به همه آداب اسلامی احترام میبینم.

عبداللهی با اشاره به اینکه در سخنان میرزا از ایران زیاد آمده چرا؟ دلیل آن تاسیس نهضت جنگل بوده است.

وی مهمترین دغدغه میرزا کوچک را بحث استقلال ایران عنوان کرد و افزود : میرزا توانست ۷ سال نهضت عظیم و همه جانبه ایجاد کند فقط حرکت نظامی نبود بلکه حرکت فرهنگی و اقصادی و اجتماعی بود و یک نهضت کامل بود.

وی ‌ادامه داد: میرزا چقدر منافع انگلیسی ها و روس های تزاری را به خطر انداخت‌.

محقق تاریخ معاصر ایران بیان کرد: دنبال این بودند با حرف هایی مثل ملی گرایی میرزا کوچک را خراب و تخریب کنند اما در خصوص شبهاتی از مارکسیم و کمونسیم بودن میرزا که از تبعات انقلاب بلشیویکی روسیه است که در اکتبر۱۹۱۷ اتفاق افتاد وکه یکسری انقلابیون بودند که ضد حکومت پادشاهی تزاری بودند و مبارزه می کردند و موفق شدند و در اواسط دوران نهضت جنگل حکومت تزاری را شکست دهند که تهمت های به میرزا که مارکسیم و لیبرال بوده است.

عبداللهی با بیان اینکه که اسلام باید اجرا شود و میرزا یک جمهوری در ایران تشکیل می دهد و خودش رئیس جمهور جمهوری انقلابی موقت را تشکیل می دهد و در آراء عمومی مردم خود انتخاب کنند و جمهوری شوروی این جمهوری میرزا کوچک را به رسمیت بشناسد و علاوه بر این هیچگونه صلاح و تجهیزات نظامی مارکسیمها نمی گیرند و در مقابل پول صلاح می گیرند و رایگان نمی گیرند و هیچگونه دخالتی کشور شوروی نباید در ایران داشته باشد که از بندهای این جمهوری بود و نکته مهم ۲ هزار نیرو تحت جمهوری میرزا کوچک باشند و هیچ دستوری از شوروی نگیرند و هیچ نیروی نظامی و نیروی تبلیغی نبابد وارد ایران شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲ ماه جمهوری میرزا تاسیس می شود و مارکسیم ها تحمل می کنند و خودشان حاضر به رسمیت شناختن جمهوری میرزا نمی شوند و پس از دو ماه متوجه می شوند که میرزا کوچک چه کلاهی سر آنها با این قراداد گذاشته است.

محقق تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: جمهوری میرزا کوچک دو ماه دوام آورد و کمونیسم ها دیدند که منافع آنها در ایران تامین نمی کند و حاضر نیست تبلیغ مارکسیم انجام دهد و میرزا کوچک یک متدین جدی است و در رشت کودتا کردند و در جنگل فومن عقب نشست و یارانش را دستگیر و تبعید کرد و با حمایت شوروی ها این اقدام را انجام دادند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: باید نگاه کرد که نوع تعامل چپ ها، مارکسیم و شوروی با “میرزا کوچک‌” به چه نحوی بوده است، یک تعامل بد بوده؛ چرا که میرزا یک شخصیت مسلمان است که مهمترین مانع ورود کمونیسم به ایران بود.

وی تصریح کرد: حیدر خان عمو اوغلی با میرزا کوچک تعامل می کند و پس از مدتی ابن حیدر خان جلساتی مخفیانه برای ترور میرزا کوچک می گذارد و حیدرخان زندانی و کشته می شود.

محقق تاریخ معاصر ایران گفت: چپ ها خیانت کردند و یک عده نیروی نظامی کلانتر اوف وابسته نیروی شوروی در تهران به همراه رضاخان بعنوان کمک به رشت برای سرکوب نهضت برود با نیروهای انگلیسی و شوروی برای شهادت میرزا کوچک با هم به تعامل رسیدند موفق شدند میرزا را به شهادت برسانند.

وی در خصوص فرموده رهبری در مورد میرزا کوچک، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری جمهوری میرزا کوچک مینیاتوری از جمهوری انقلاب اسلامی بوده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
farzane
سلام یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه <> مطالب سایتتونه، اگه <> مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست ، یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه : https://co10.ir/blog/website/title.html/ 965 عنوان جذاب و پربازدید که موجب افزایش بیننده مطالب سایت شما می شود حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین
در حاشیه