خسارت های سنگین به ۸ روستا/ ۵۰ نفر زخمی شدند/ اعزام گروه های امدادی از تهران

زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۱ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) صبح امروز دوشنبه سه استان ایلام، لرستان و خوزستان در غرب و جنوب غربی کشور را تکان داد.

خسارت های سنگین به ۸ روستا/ ۵۰ نفر زخمی شدند/ اعزام گروه های امدادی از تهران

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله در ساعت ۷و ۲ دقیقه و ۵ ثانیه رخ داد و کانون آن، حوالی مورموری در ایلام با موقعیت جغرافیایی ۷/۳۲ درجه عرض شمالی و ۷/۴۷ درجه طول شرقی اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، کانون این زلزله سه کیلومتری مورموری، ۳۶ کیلومتری موسیان و ۴۱ کیلومتری دهلران در استان ایلام بود.

به گزارش ایرنا از مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، همچنین صبح امروز (دوشنبه) زمین لرزه ای به بزرگی ۳،۲ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) صبح امروز حوالی موسیان واقع در استان ایلام را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۸ و ۵۸ قیقه و ۵۱ ثانیه صبح امروز درعمق ۱۰ کیلومتری حوالی موسیان واقع در استان ایلام به وقوع پیوست.

شبکه های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری ، موقعیت این زمین لرزه را در عرض شمالی ۳۲،۶۴ درجه و طول شرقی ۴۷،۴۳ درجه ثبت کردند.

** خسارت سنگین به هشت روستای مورموری

استاندار ایلام از وارد شدن خسارت نسبتا سنگین به هشت روستا در اطراف شهر زلزله زده مورموری از توابع این استان در غرب کشور خبر داد.

محمدرضا مروارید صبح روز دوشنبه در گفت و گویی اعلام کرد: زلزله ۶.۲ ریشتری بامداد امروز به تاسیسات زیربنایی از جمله آب، برق و جاده های این روستاها خسارات زیادی وارد ساخته و بر اساس گزارش ها و برآوردهای اولیه خانه های روستاییان تا ۵۰ درصد تخریب شده است.

وی گفت: تاکنون ۵۰ تن از مصدومان حادثه زلزله مورموری برای مداوا به مراکز درمانی منطقه انتقال یافته اند و امداد رسانی به آسیب دیدگان توسط نیروهای امدادی همچنان ادامه دارد.

وی افزود: زلزله همچنین به تاسیسات زیربنایی شهر مورموری خساراتی وارد کرده است که هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت وارد در دست نیست.

احمد کرمی مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام نیز گفت : امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله از نخستین دقایق وقوع حادثه آغاز شده است و امدادگران در حال انتقال مصدومان حادثه به مراکز درمانی هستند.

وی افزود : هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارات زلزله ونیز تلفات احتمالی این حادثه دریافت نشده است.

**قطع آب، برق و تلفن در آبدانان/ تخریب گسترده مناطق روستایی

زمین لرزه بامداد امروز غرب کشور در شهرستان آبدانان استان ایلام سبب تخریب ساختمان مخابرات این شهرستان شده و همچنین قطعی آب و برق را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از محل وقوع زمین لرزه آب، برق و وسایل ارتباطی هم اکنون در شهرستان آبدانان قطع شده و امکان اطلاع از وضعیت مناطق روستایی میسر نیست.

همزمان با تکرار پس لرزه ها، گزارش شده که در این زلزله شماری زخمی شده اند ولی تاکنون شواهدی مبنی بر کشته شدن فردی در این حادثه طبیعی مخابره نشده است.

مردم شهر آبدانان و روستاهای بخش مورموری هم اکنون از ترس زمین لرزه در خیابان ها بسر می برند.

فرماندار آبدانان گفت: حجم خسارت زلزله ۶،۱ ریشتری در بخش مورموری این شهرستان در مناطق روستایی بسیار سنگین است.

«مجید عسگری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس مشاهدات ابتدایی گروه های ارزیاب، خسارت در برخی از روستاها تا ۱۰۰ درصد نیز گزارش شده است.

وی افزود: زخمی شدن ۲۰ نفر تاکنون در این حادثه اعلام شده ولی از کشته های احتمالی به دلیل نبود ارتباط با مناطق روستایی اطلاعی در دست نیست.

وی یادآور شد: آب، برق و وسایل ارتباطی هم اکنون در شهرستان آبدانان قطع شده و ستاد بحران استان و شهرستان با حضور در منطقه در حال ارزیابی و امدادرسانی به مناطق زلزله زده هستند.

مردم شهر آبدانان و روستاهای بخش مورموری هم اکنون از ترس تکرار زمین لرزه در خیابان ها بسر می برند.

**زلزله امروز مورموری ایلام خسارت جانی نداشته است

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات جانی در زلزله نسبتا شدید امروز صبح در منطقه مورموری از توابع ایلام گزارش نشده است.

«حسین درخشان» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اما مصدوم شدن شش نفر در جریان این زمین لرزه گزارش شده که به بیمارستان ها انتقال داده شده اند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این زمینه لرزه در استان های غرب کشور رخ داده، برخی از روستاها را درگیر کرده و در برخی مناطق روستایی، دیوارها تخریب شده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که زمان وقوع این زمین لرزه صبح بوده خوشبختانه خسارت جانی زیادی را در پی نخواهد داشت.

درخشان افزود: به همین منظور گروه های عملیات و امداد و نجات به مناطق مختلف این استان های زلزله زده اعزام شده اند تا پس از آن ارزیابی کامل از این زمین لرزه صورت گیرد.

**زمین لرزه دزفول خسارتی به دنبال نداشت

فرماندار ویژه شهرستان دزفول گفت: زمین لرزه صبح دوشنبه خسارتی در این شهرستان به دنبال نداشته است.

این زلزله که کانون آن از سوی مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ایلام بوده حوالی ساعت هفت صبح روز دوشنبه شهرهای دزفول و شوش در شمال استان خوزستان را نیزبه لرزه در آورد.

ˈحبیب اله آصفیˈ به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون خسارتی از این زمین لرزه در دزفول گزارش نشده است.

ˈغلامحسین شرافت زادهˈ بخشدار الوار اندیمشک نیز گفت: طبق بررسی به عمل آمده هنوز گزارش از خسارت احتمالی ناشی از این زمین لرزه دریافت نشده است.

** استاندار ایلام: زلزله خسارات زیادی به تاسیسات و ساختمان ها وارد کرده است

استاندار ایلام گفت: متاسفانه زلزله صبح دوشنبه خسارات زیادی به تاسیسات و ساختمان های مسکونی در این استان وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «محمدرضا مروارید» افزود: اما زلزله امروز در منطقه مورموری از توابع استان ایلام، خوشبختانه خسارات جانی در پی نداشته و تاکنون گزارش در این زمینه ارسال نشده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که در این منطقه همچنان پس لرزه هایی را شاهد هستیم به همین منظور نیروهای امدادی در این منطقه مستقر و به صورت آماده باش هستند.

**زلزله در لرستان خسارت نداشت/ آمادگی نیروهای امدادی

مدیرکل ستاد بحران استان لرستان گفت: زمین لرزه ۶.۱ ریشتری در منطقه مورموری ایلام سبب لرزش زمین در شهرستان پلدختر و بخش هایی از مناطق مرزی لرستان شده است.

ˈرضا آریاییˈ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه لرستان به عنوان استان معین ایلام در مواقع بحران تعیین شده، به محض اطلاع از وقوع زلزله، نیروهای امداد و نجات استان لرستان از جمله هلال احمر در آماده باش کامل هستند.

وی ادامه داد: به همه نهادها، بیمارستانها، هلال احمر و همه دستگاههای امداد رسان استان لرستان آماده باش کامل داده شده تا در صورت اعلام نیاز بلافاصله به منطقه زلزله زده ایلام اعزام شوند.

آریایی اظهار کرد: مورموری منطقه ای حدفاصل موسیان و دهلران در استان ایلام با تراکم پایین جمعیتی است و در ۴۸ ساعت گذشته شاهد وقوع چندین زمین لرزه به عنوان پیش لرزه بوده است.

وی گفت: تمامی نیروهای امداد و نجات استان لرستان در شهرستان های کوهدشت و پلدختر به همراه یک فروند هلی کوپتر در آماده باش کامل برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی هستند. این زمین لرزه خسارات جزیی شامل جراحات فردی و همچنین تخریب واحدهای دامی در سطح استان ایلام را به دنبال داشته است.

به گفته وی، تاکنون هیچ گزارشی در خصوص بروز خسارت های مالی و جانی در سطح استان لرستان، دریافت نشده است.

**بالگرد هلال احمر کرمانشاه به مناطق زلزله زده ایلام اعزام شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: بالگرد این جمعیت دقایقی پیش برای ارزیابی خسارت مناطق زلزله زده ایلام به این استان اعزام شد.

عادل شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ۳۰ تیم امدادی از امدادگران هلال احمر استان کرمانشاه به حال آماده باش در آمده اند و به محض اطلاع مسوولان ایلام به این استان اعزام خواهند شد.

وی همچنین گفت: تیم سگ های تجسس هلال احمر استان کرمانشاه نیز به حال آماده باش در آمده است.

وی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر کرمانشاه با وقوع زلزله صبح امروز مورموری ایلام، در تماس با مسوولان این استان برای هرگونه کمک امدادی اعلام آمادگی کرده است.

**شمار زخمی های زلزله آبدانان به ۵۰ نفر افزایش یافت

معاون فرماندار آبدانان گفت: شمار زخمی های زمین لرزه صبح امروز این شهرستان به ۵۰ نفر افزایش یافته است.

«سید یارلله صیدی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر جان باختن افراد در این زمین لرزه گزارش نشده است.

وی ادامه داد: خسارت زلزله مناطق روستایی بخش مورموری بین ۱۵ تا ۸۵ درصد برآورد می شود.

وی افزود: وسایل امدادی شامل چادر، آب معدنی و مواد غذایی برای امداد رسانی به زلزله زدگان از طریق استان های همجوار به مناطق آسیب دیده در حال اعزام است.

معاون فرماندار آبدانان یادآور شد: تمامی امکانات برای رسیدگی به زلزله زدگان بسیج شده و مسوولان ارشد استان نیز با حضور در مناطق زلزله زده در حال ارزیابی وضعیت منطقه هستند.

** جاده مورموری به دهلران مسدود شد

جاده ارتباطی بخش مورموری به شهرستان دهلران در اثر ریزش کوه ناشی از زمین لرزه مسدود شده است.

فرماندار دهلران روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: گروه های راهداری دهلران برای گشایش مسیر و تسهیل در عبور و مرور به این محور ارتباطی اعزام شده اند.

ˈامیدعلی سبزیˈ افزود: همچنین چندین دستگاه آمبولانس برای امدادرسانی به زلزله زدگان در مورموری اعزام شده است.

وی ادامه داد: مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز آمادگی خود را برای امداد رسانی در صورت وقوع هرگونه زلزله احتمالی به این شهرستان اعلام کرده است.

فرماندار دهلران ضمن دعوت مردم به حفظ آرامش یادآور شد: تمامی امکانات شهرستان برای رسیدگی سریع و به موقع در صورت بروز حادثه احتمالی بسیج شده است.

**گروه های امدادی از تهران عازم ایلام شدند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: گروه های امدادی این سازمان برای بررسی بیشتر زلزله از تهران عازم مناطق زلزله زده استان ایلام شدند.

«ناصر چرخ ساز» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به همین منظور امروز نیروهای عملیات سازمان امداد و نجات عازم این منطقه شده اند تا از نزدیک مشکلات این روستاها از سوی امدادرسانان مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در این زلزله که امروز صبح رخ داد تاکنون هفت نفر مصدوم شده اند که احتمال خسارات جانی بیشتر در این زمین لرزه وجود دارد.

چرخ ساز افزود: در این زمین لرزه خانه های خشتی و گلی در دو دهستان مورموری و آب انار دچار خسارات شدیدی شده و اغلب خانه های خراب شده است.

وی تصریح کرد: همچنین تیم های ارزیاب امداد و نجات استان ایلام از زمان وقوع زمین لرزه در این مناطق مستقر هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه