چه کسانی بزدلند؟ منتقدان یا دگردیسان + تصاویر

چرخش غیراصولی در مواضع روزنامه های زنجیره ای بیانگر این نکته است که حامیان امروز دولت یازدهم از چه استراتژی تبعیت می کنند. استراتژی که نه در حمایت از دولت، که در حمایت از خط فکری تعیین شده برای آنها طرح ریزی شده است.

چه کسانی بزدلند؟ منتقدان یا دگردیسان + تصاویر

شیخ حسن روحانی دوشنبه ۲۰ مرداد و در یکسالگی آغاز به کار دولت یازدهم، با ادبیاتی توهین آمیز، منتقدان خود را “بزدل”، “ترسو” مورد عتاب قرار داد و با عبارت “به جهنم” از آنان استقبال کرد.

ادبیات به کارگرفته شده توسط روحانی که البته در مدت این یکسال چندمرتبه دیگر نیز تجربه شده، حتی به مذاق حامیان وی نیز خوش نیامد و آنان را به واکنش منفی واداشت.

برخی روزنامه های زنجیره ای جریان موسوم به اصلاح طلبی که فعلا نان را در حمایت از اعتدال می دانند، فردای سخنرانی روحانی، به انتقاد از ادبیات توهین آمیز وی پرداخته و او را به آرامش دعوت کردند اما درکمال تعجب، به فاصله ۲۴ ساعت، در یک چرخش ۱۸۰ درجه ای لحن خود را عوض کرده و در قامت مدافع همان ادبیات توهین آمیز درآمدند.

تصاویر مستند ذیل گویای همه چیز خواهد که در شرح هرکدام به تغییر موضع هر روزنامه در مدت یک روز پرداخته شده است.

index

index

روزنامه ابتکار در تاریخ سه شنبه ۲۱ مردادماه در سرمقاله اش با عنوان “آقای روحانی همان یک احمدی نژاد برایمان کافی است!” درباره سخنان روحانی می نویسد: “از منظر کسی که می کوشد انصاف را رعایت کند و بارها با سخنان این چنینی احمدی نژاد مخالفت کرده، به هیچ وجه قابل قبول نیست.”

اما همین روزنامه، روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه تغییر موضوع می دهد انتقادها به ادبیات توهین آمیز روحانی را برای به محاق بردن اصل سخنان وی اعلام می کند!

in5dex

این اتفاق برای روزنامه آرمان نیز افتاده است. این روزنامه که در محافل سیاسی به روزنامه خانوادگی رفسنجانی معروف شده، روز دوشنبه ۲۱ مردادماه در یادداشت اختصاصی خود، روحانی را به سعه صدر فرامی خواند:

in852dex index

آرمان اما در روز بعد، چهارشنبه ۲۲ مردادماه در همان ستون، چرخش آشکار در موضع خود می دهد و سخنان روحانی پاسخی قاطع به منتقدان ارزیابی می کند!

روزنامه معلوم الحال شرق نیز مسیر همفکران خود را تکمیل می کند. این روزنامه، در اولین واکنش به سخنان روحانی، روز سه شنبه ۲۱ مردادماه به قلم سردبیر خود، ادبیات روحانی را موجب شگفتی حامیان دولت تدبیر و امید دانسته است:

in5724dex

اما روز بعد، چهارشنبه ۲۲ مردادماه، دچار دگردیسی می شود و اعلام می کند که در سخنان روحانی بی ادبی سیاسی نشده و تنها پاسخی به سنگ اندازی ها صورت گرفته است!

inde252x index

تکرار این ماجرا اما برای روزنامه اعتماد به مراتب تر جالبتر از سایرین رقم می خورد و یکبار دیگر ضربه بزرگی به اعتماد مخاطبان وارد می شود. این روزنامه، علاوه بر چرخش ۱۸۰ درجه ای در موضعگیری خود، در سایت اعتماد نیز به یک سانسور ناشیانه مبتلا می شود.

اعتماد که روز سه شنبه ۲۱ مردادماه با انتشار یادداشتی تحت عنوان “آقای روحانی ما را یاد احمدی نژاد نیندازید”، ترسو و بزدل خواندن منتقدان را در شان ریاست جمهوری ندانسته بود، در شماره بعدی خود به تاریخ چهارشنبه ۲۲ مردادماه، نوشت که روحانی صرفا جواب منتقدان را داده است!

نکته دیگر اما اینکه در آرشیو روزنامه اعتماد برای روز سه شنبه، فایل پی دی اف درنظر گرفته شده مربوط به روز دوشنبه است و بدین ترتیب، در سایت اعتماد، دسترسی به مطالب روز سه شنبه فعلا مقدور نیست! نحوه این سانسور ناشیانه در دو تصویر ذیل به خوبی قابل مشاهده می شود. عکس صفحه نخست درنظرگرفته شده برای روزنامه روز سه شنبه، مربوط به روز دوشنبه است!

index

با این حساب، ضمن انتقاد مجدد از ادبیات توهین آمیز و مکرر رییس دولت یازدهم نسبت به منتقدان که در انتخابات نزدیک به نیمی از رای دهندگان را تشکیل می دادند و طبق نظرسنجی ها، امروز به مراتب بیشتر از آن روز هستند، دگردیسی و چرخش غیراصولی در مواضع روزنامه های زنجیره ای بیانگر این نکته است که حامیان امروز دولت یازدهم از چه استراتژی تبعیت می کنند. استراتژی که نه در حمایت از دولت، که در حمایت از خط فکری تعیین شده برای آنها طرح ریزی شده است.

نکته آخر آنکه در لغتنامه ها، از “بزدل” به ترسان، ترسو، کم دل و کم جرات و… معنا شده است. اینک افکار عمومی و مخاطبان باید پاسخ دهند که چه کسانی “بزدل” هستند؟ آنانی که آشکارا و با قید انصاف، به نقد عملکرد دولت می پردازند یا حامیانی که به فاصله ۲۴ ساعت دچار چرخش ۱۸۰ درجه ای می شوند!

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه