آیا طرح تنفس، جنگل های استان را به ورطه نابودی می کشاند؟

جنگل های گیلان به عنوان طلای سبز با قدمتی پنج میلیون ساله ریه های کشور به شمار می آید که متاسفانه با تصویب طرح “حفظ و صیانت از جنگل ها” یا طرح تنفس در شانزدهم دی ماه سال گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی و اجرای فوری آن به وسیله دولت از سال جاری طی مدت ۱۰ سال در ورطه نابودی قرار می گیرد.

آیا طرح تنفس، جنگل های استان را به ورطه نابودی می کشاند؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر ؛  این طرح که با هدف حفاظت از جنگل ها، جلوگیری از تخریب آن و قاچاق چوب به تصویب اهالی خانه ملت رسیده نه تنها کمکی به حفظ این میراث گرانبها نمی کند بلکه روند نابودی آن را تسریع می بخشد چرا که باید با انجام مطالعات مربوطه بعد از گذشت یک سال اجرایی می شد، همچنین با اجرای یکباره چنین طرحی راه قاچاقچیان و سوداگران چوب برای تاراج منابع و گنجینه های ارزشمند باز خواهد شد.

این در حالیست که صنعت چوب صنعتی سودآور بوده که با جلب نظر قاچاقچیان چوب به این عرصه و قطع مخفیانه درختان باعث شده تا جنگل تراشی به عنوان معظلی بزرگ در کشور و به ویژه در گیلان به شمار آید

با توجه به اینکه جنگل های گیلان در زمره جنگل های هیرکانی قرار می گیرد با حفاظت و توسعه آن می توان این میراث گرانبها را حفظ کرد و از وجود آن بهره مند شد با توجه به اینکه هر اصله درخت از ۱۰ تا ۱۴ متر مکعب چوب برخوردار است و هر متر مکعب نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار توان چوب قیمت دارد، بر این اساس مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود در نشستی خبری تنها راهکار مناسب اجرای این طرح را اعطای حق صیانت از جنگل به چنین شرکت هایی عنوان کرد.

فیض الله حسینی با تاکید بر اینکه اگر از صدور مجوز برداشت از سطح جنگل ها آن هم بدون پرداخت حق صیانت جلوگیری شود این فسیل های زنده در کوتاه ترین زمان به تاراج می رود.

وی با بیان اینکه با وجود چنین شرایطی شرکت سهامی جنگل شفارود با قدمتی ۵۰ ساله ورشکسته خواهد شد و تمامی کارکنان آن که ۵۰۰ نفر است بیکار می شوند، اظهار داشت: تعداد ۲۰۰ نفر از کارکنان این مجموعه ۱۳۰ هزار هکتاری را قرق بانان و نگهبانان تشکیل می دهند.

مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود ادامه داد: برای افزایش بهره وری این شرکت باید از وجود صنعت نیز بهره برد تا علاوه بر کسب درآمد و ایجاد اشتغالزایی زمینه حفاظت بیشتر از جنگل ها را نیز فراهم کرد.

غنی ترین جنگل های گیلان در محدوده شرکت سهامی جنگل شفارود قرار دارد

وی با بیان اینکه جنگل های تابعه شرکت سهامی شفارود در غرب گیلان واقع شده اند، گفت: هم اکنون یک چهارم از اراضی جنگلی گیلان زیرپوشش این شرکت قرار دارد که از حوالی آستارا تا سروان رشت را در بر می گیرد.

حسینی با تاکید بر اینکه بهترین و غنی ترین جنگل های شمال کشور به ویژه گیلان در محدوده شرکت سهامی جنگل شفارود قرار دارد، افزود: بر این اساس جنگل های شفارود نه تنها دچار تخریب نشده اند بلکه از تراکم بیش از حد درختان در این مناطق رنج می برد و این مسئله به همراه دیرزیستی و کهنسالی درختان برخی مناطق تابعه به معظلی اساسی تبدیل شده است.

وی از مدیریت ناکارآمد بخش دولتی در برابر بخش خصوصی نسبت به حفاظت از عرصه های جنگلی گلایه کرد و اظهار داشت: این در حالی است که اداره کل منابع طبیعی گیلان حفاظت از ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های جنگلی استان را عهده دار است اما متاسفانه این جنگل ها تنها از سوی حدود ۲۰۰ نفر قرق بان محافظت می شود که جوابگوی نیاز این بخش نیست.

مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود با اشاره به اینکه پایه و اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در اواخر سال گذشته که به منظور تنفس ۱۰ساله جنگل های شمال کشور از سوی معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد، مسئله ای مبرهن است، ادامه داد: این مسئله در مورد جنگل های شفارود صدق نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت در ازای قطع هر اصله درخت یک نهال را جایگزین آن می کند، گفت: درختان جنگل های شفارود با داشت عمری ۳۰ ساله نه تنها کربن مورد نیاز در هوا را جذب نمی کند بلکه بعد از گذشت ۱۵ سال آن را در هوا پراکنده می سازد در حالیکه بهترین زمین بهرووری از درختان در سنین ۱۰ تا ۱۵ سال بوده که بیشترین و با کیفیت ترین میزان چوب از آن به دست می آید.

حسینی با بیان اینکه نهاستان های جوکندان و شاندرمن به عنوان گنج های باارزش شفارود داری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال است، افزود: مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود بهترین نهالستان های ایران را در حوزه ی مدیریتی این شرکت دانست و گفت: با وجود این علاوه بر تامین نهال مورد نیاز شرکت امسال می توان ۷۰۰ هزار اصله نهال را در سایر مناطق کشور به فروش رساند و درآمد کسب کرد.

وی با تاکید بر اینکه طبق مصوبه ” حفظ و صیانت از جنگل ها” برداشت درختان تنها از محل درختان ریشه کن، شکسته، افتاده و عملیات پرورشی امکان پذیر است، افزود: بر اساس تبصره دو این مصوبه وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت راهبردی ریاست جمهوری باید ستادی را تشکیل دهند تا راهکارهای اجرایی مصوبه مورد نظر در مدت یک سال اتخاذ شود.

مدیرعامل شرکت سهامی جنگل های شفارود از عدم پرداخت پنج و نیم میلیارد تومانی حق صیانت از جنگل های گیلان در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد انتقاد کرد و اظهار داشت: در صورت اعطای مجوز برداشت درختان در حوزه این شرکت طی یک سال آینده با بهره گیری از درختان کهنسال می توان اشتغالزایی مناسبی را در منطقه ایجاد کرد که در کنار آن نسبت به حفاظت و توسعه جنگل ها نیز اقدام می شود.

۶۰۰ نفر نیروی همیار طبیعت در گیلان مشغول فعالیت هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: در راستای حفاظت از جنگل های استان از ۶۰۰ نفر نیروی همیار طبیعت مشغول به فعالیت هستند.

رحمت الله رحمانی به سکونت دائم ۲۷ هزار خانوار در داخل جنگل های گیلان اشاره کرد و افزود: جنگل نشینان ارتباط تنگاتنگی با منابع طبیعی و آبخیزداری استان دارند.

وی همچنین با بیان اینکه مردم نقش مهمی در حفاظت از عرصه های جنگلی استان دارند، اظهارداشت: ترویج فرهنگ عمومی برای مشارکت مردم در حفاظت منابع طبیعی از رویکردهای سازمان جنگل ها و مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان یکی از راهکارهای حفظ جنگل ها را توسعه و زراعت صنوبر دانست و گفت: این استان شمالی در زمینه زراعت چوب موقعیت مناسبی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون افزون بر ۱۲۰ رقم صنوبر وارد استان شده است، افزود: گیلان زادگاه اکولوژیکی درخت صنوبر است.

رحمانی با اعلام اینکه گیلان مقام نخست زراعت چوب کشور را دارد، گفت: برای توسعه زراعت صنوبر منابع طبیعی ضمن فعالیت های ترویجی، تسهیلات بانکی نیز در اختیار زارعان قرار می دهد.

وی افزود: در حال حاضر سالانه ۶۵۰ هزار متر مکعب چوب در استان تولید می شود و همچنین ۶۰ هزار هکتار از عرصه های استان اختصاص به صنوبرکاری دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بیان داشت: تمامی زراعت چوب از سوی مردم و بخش خصوصی در سطح استان صورت می گیرد.

وی اذعان داشت: در هفته منابع طبیعی هرسال افزون بر ۳۰۰ هزار قلمه صنوبر در بین کشاورزان توزیع می شود.

رحمانی در ادامه بر ضرورت سرمایه گذاری در صنایع سلولزی، نئوپان و غیره تاکید کرد و افزود: صنایع سلولزی نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال زایی استان دارند.

وی همچنین با بیان اینکه در سطح ۶۰ هزار هکتار صنوبرکاری  موجود استان می توان دو برابر محصولات چوبی تولید کرد، اظهارداشت: هم اکنون سالانه در هر هکتار اراضی صنوبرکاری  ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب چوب تولید می شود که با کاشت ارقام مرغوب و توجه به توصیه های کارشناسان می توان این رقم را به ۲۷ متر معکب در هر هکتار در سال افزایش داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای حفظ همه جانبه جنگل های هیرکانی که می توان از آن به عنوان طلای سبز یادکرد همه مسئولان کشور به همراه مردم جامعه در کنار یکدیگر تلاش کنند.

علاوه بر این مسئولان کشوری هم باید قبل از اتخاذ تصمیم های مهمی که در سرنوشت جامعه و صیانت از منابع موثر است نسبت به بازدید از نزدیک مناطقی مانند جنگل ها اقدام کنند تا مسائل و مشکلات را به همراه مزیت های آن از دید علمی و کارشناسانه درک کنند تا بهترین تصمیم ها اتخاذ شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه