دیدار هاشمی با گرم کننده تنور اختلافات!

تعریف و تمجیدهای هاشمی از عبدالحمید در حال صورت می گیرد که مواضع عبدالحمید در بسیاری از موارد در تعارض با منافع ملی و در ضدیت با وحدت شیعه و سنی است.

دیدار هاشمی با گرم کننده تنور اختلافات!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، هر کدام از دیدارهای هاشمی رفسنجانی حکایت خاص خود را دارد و در این دیدارها ضمن حضور محکومان قانون، از مطالبه آزادی فتنه گران تا حضور افراد هتاک قابل مشاهده است.

از جمله جدیدترین این دیدارها، دیدار وی با مولوی عبدالحمید(امام جمعه اهل سنت زاهدان) است که به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار وحدت را در برهه کنونی ضروری‌ترین اصل برای مسلمانان خواند و تأکید کرد: هرکس با هر هدفی باعث تفرقه مسلمانان شود، مرتکب گناه بزرگی می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه خواسته‌های شما منافاتی با اصول تشیّع، مسلمانی و ملی ندارد(!)، گفت: همه به سربلندی اسلام و ایران می‌اندیشیم و بعضی‌ها بر آتش اختلافات می‌دمند.

تعریف و تمجیدهای هاشمی از عبدالحمید در حال صورت می گیرد که مواضع عبدالحمید در بسیاری از موارد(که دست بر قضا به خط قرمزهای نظام نیز بسیار نزدیک است) در تعارض با منافع ملی است و بسیاری از اظهارت وی دستمایه و خوراک اصلی شبکه های معاند در برافروختن آتش اختلاف میان شیعه و سنی می شود و بگذریم از آنکه امام جمعه زاهدان محدودیتی در مصاحبه با شبکه های معاند سه حرفی ندارد.

تعدادی از مواضع و خواسته های عبدالحمید که به تعبیر هاشمی منافاتی با اصول تشیّع، مسلمانی و ملی ندارد(!)، در ذیل مرور می شود.

* اتهام به نظام در خصوص ایجاد محدودیت برای اهل تسنن

از جمله ویژگی های منحصر به فرد مولوی عبدالحمید(علی رغم وجود اختناق فراوان در جمهوری اسلامی!) مجاز بودن وی به مصاحبه با شبکه های معاند جمهوری اسلامی که از آن تریبون به بهترین شکل نظرات گردانندگان این شبکه ها از سوی مولوی تامین می شود.

عبدالحمید در یکی از این مصاحبه ها که در آستانه عید فطر چند سال پیش انجام شد، در حالی که استاندار تهران از برگزاری نماز عید سعید فطر در بیش از ۲۰ نقطه تهران خبر داده، همچنان اصرار داشت که این موضوع واقعیت ندارد .

وی در این مصاحبه گفته است اظهارات آقای تمدن صحت ندارد و محل هایی که سابقا در تهران نماز اهل سنت برگزار می شده، در روز عید فطر امسال در محاصره ماموران پلیس بوده است.

مولوی عبدالحمید همچنین در این مصاحبه مدعی شده است : “ما می گوییم اجبار نباشد، پلیس مداخله نکند و با باتوم جلوی نماز خواندن را نگیرند. نماز یک امر شخصی است و بگذارید هر کس هر طور که معتقد است آن را برگزار کند.”

این ادعا در حالی از سوی امام جمعه زاهدان در شبکه سلطنتی انگلیس مطرح شد که بنابر گزارش ها نماز جمعه اهل تسنن در ۲۰ نقطه پایتخت شیعه نشین ایران برگزار شده بود.

* اتهام به جمهوری اسلامی در مورد دامن زدن به اختلافات

اما این تمام خدمت مولوی عبدالحمید(البته در راستای منافع ضد نظام) به شبکه بی بی سی نبود و اظهارت وی در خطبه های نماز جمعه زاهدان همواره مورد استقبال گرم آنان قرار گرفته است.

متهم کردن چندباره جمهوری اسلامی به تبعیض و ظلم به اهل سنت در خطبه های نماز جمعه یکی از محورهای نماز جمعه مسجد مکی زاهدان می باشد که هم زمانی آن با سفرهای استانی احمدی نژاد همواره محل تردید بوده است و هم زمان با یکی از آن سفرها، مولوی عبدالحمید جمهوری اسلامی را مسئول اختلافات خواند و بی بی سی از قول وی نوشت: اختلافات مذهبی در سیستان و بلوچستان  در قبل از انقلاب نبوده و این مسائل بعد از انقلاب شکل گرفته است!

عبدالحمید همچنین افزود : ما معتقدیم مهمترین خدمتی که نظام جمهوری اسلامی و دولت می‏تواند انجام دهد، رفع تبعیضات است.

این سخنان تحریک آمیز مولوی عبدالحمید و متهم کردن جمهوری اسلامی به تبعیض علیه اهل سنت در حالی بیان می شود که سفر موفقیت آمیز دولت به استان سیستان و بلوچستان با استقبال مردم شیعه وسنی استان روبه رو شده بود.

به گفته برخی فعالین سیاسی اظهارات مولوی عبدالحمید پس از سفر موفقیت آمیز دولت به استان و تصویب ۲۲۰ مصوبه مهم برای پیشرفت و توسعه این استان بسیار مشکوک می باشد و بیشتر به منظور تخریب چهره دولت و تلخ کردن کام مردم پس از این سفر ارزیابی می شود.

هماهنگی مواضع عبدالحمید با رسانه های معاند(به خصوص پس از فتنه ۸۸) چنان مستحکم بود که عطاالله مهاجرانی وزیر فراری اصلاحات و از گردانندگان سایت جرس در تمجید از مولوی عبدالحمید در این سایت نوشت:

«عبدالحمید بدون شک شاخص ترین عالم دینی اهل سنت در کشور ماست. اسلام شناس و فقیهی دانشمند، اهل نظر و حکیم. سالهای طولانی است که با ایشان آشنا هستم. هر گاه توفیق سفر به زاهدان پیدا می کردم و یا ایشان به تهران می آمدند، دیداری صورت می گرفت»

توهین به مراجع شیعه

از جمله دیگر اقدامات مولوی عبدالحمید در تحکیم روابط شیعه و سنی(!) موضع وی نسبت به آیت الله مکارم شیرازی بوده است که طی مصاحبه ای ایشان را زود باور خواند.

مولوی عبدالحمید در گفتگو با سایت خودش – مسجد مکی – اظهاراتی را بیان کرد که نشان می دهد، وی این روزها فرصت پیدا کرده که حتی به راحتی به مرجعیت شیعه نیز توهین کند.

مولوی عبدالحمید در پاسخ به یک سوال که علت نگرانی برخی علمای شیعه نسبت به افزایش جمعیت اهل سنت در ایران را چه می داند، اظهار داشت:

«در رابطه با آیت‌الله مکارم شیرازی باید عرض کنم که ایشان کتاب‌های متعددی دارند و ‌بنده با مطالعه بعضی از کتاب‌های ایشان، در هیچ‌کدام از آنها مسایل اختلافی را ندیدم و توهینی به اهل‌سنت صورت نگرفته است و خود ایشان اظهار داشته است که در هیچ یک از کتب ایشان مطلبی علیه اهل‌سنت وجود ندارد.

اما برخی اظهارات ایشان در شرایط کنونی برای ما نگران کننده است. زیرا سن ایشان بالا رفته و گزارش‌هایی را که به ایشان می‌دهند زودتر باور می‌کنند و بدون تحقیق آنها را مطرح می‌کنند و گزارش‌هایی که ما در ملاقات با ایشان نیز شنیدیم برای ما نگران کننده و تعجب آور بود.»

* همسویی با تکفیری ها در سوریه

اگرچه که جریان رسانه ای دولت در پی تطهیر چهره هایی مشخص است و در همین راستا مولوی عبدالحمید در مصاحبه اختصاصی با ارگان رسمی دولت(روزنامه ایران) سخن از عدم پایگاه اجتماعی تکفیری ها در منطقه را به میان آورده است اما اظهارت وی در رابطه با بحران سوریه کاملا همسو با جریان تکفیری مسلح در سوریه بوده است.

مولوی عبدالحمید در اوج بحران سوریه با ادبیاتی به ظاهر خیرخواهانه، مسئولین را این گونه دعوت به برکناری بشار اسد می‌کند:

«… در رابطه با تحولات سوریه بنده از این تریبون مختصر توصیه خیرخواهانه ای داشتم و آن اینکه با توجه به اینکه بخش اعظم خاک سوریه در کنترل مخالفان بوده و اکثریت قریب به اتفاق دنیا مخالفان آقای بشار اسد را به رسمیت شناخته اند و حتی مقامات روسیه نیز بر این نکته اذعان کرده اند که مخالفین به پیروزی نزدیک هستند و روزهای زیادی به پایان حکومت فعلی نمانده است، لذا توصیه بنده به مقامات جمهوری اسلامی آن است که برای جلوگیری از خونریزی و قتل عام بیشتر زنان و کودکان در سوریه، پادرمیانی کرده و خواستار کناره گیری آقای بشار اسد و توقف کشتار و تخریب بیشتر زندگی مردم سوریه از سوی وی شوند … بنده معتقدم که این اقدام جمهوری اسلامی هم موجب رضامندی الله تعالی است و هم منافع ملی ما را در پی دارد؛ زیرا ملت ایران در دمشق و سرزمین شام منافعی دارد و برای جلوگیری از ضربه خوردن منافع ملی ما در دمشق، این اقدام می  تواند مفید واقع شود… با توجه به اینکه در گذشته از سوی جمهوری اسلامی از بشار اسد حمایت شده است، اگر مقامات جمهوری اسلامی در اوضاع کنونی در کناره گیری وی نقش داشته باشند، این مسئله می تواند در جهان اسلام و جهان عرب تاثیرات مثبت و خوبی برای وجهۀ کشورمان به دنبال داشته باشد و همچنین امیدواریم در آینده منافع ملی کشورمان در سوریه تامین شود…»

حال اگر این موارد را در کنار سایر اظهارات وی قرار دهیم واقعا پاسخ به این سوال سخت است که خواسته های عبدالحمید و اصحاب وی چگونه با منافع ملی و دینی سازگار است؟!

آیا شایسته نبود که در این دیدار علمای اهل تسننی چون مولوی نذیر احمد، مولوی چابهاری و… نیز حضور داشتند تا بسیاری از شائبه ها در خصوص اظهارات حجت السلام هاشمی رفسنجانی برطرف شود؟!

86877-258562-1407909877

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه