تقاضای اکثریت نمایندگان برای حضور روحانی در مجلس

حدود ۱۰۰نماینده با تقاضای کتبی و انتقاد شدید از اظهارات اخیر روحانی که منتقدان مذاکرات را بزدل خطاب کرد،خواستار حضور وی در صحن مجلس و تشکیل جلسه غیر علنی جهت بررسی و تصمیم‌گیری نسبت به اظهارات وی شدند.

تقاضای اکثریت نمایندگان برای حضور روحانی در مجلس

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از بولتن، جلسه علنی امروز سه شنبه ۲۱ مرداد مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید نمایندگان به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور شروع شد.
حسن روحانی رئیس ‌جمهور روز گذشته در جمع سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، نسبت به منتقدان مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو به شدت انتقاد کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: یک عده خوب شعار می‌دهند، اما بزدل سیاسی هستند و از همه چیز لرزه بر تنشان می‌افتد، تا حرف مذاکره پیش می‌آید، می‌گویند ما می‌لرزیم، به جهنم! بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید تا نلرزید.
این اظهارات روحانی انتقادات نمایندگان را بر انگیخت و آنها صبح امروز نامه ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس تهیه کردند تا مجلس فردا چهارشنبه جلسه غیر علنی برگزار کند و روحانی در مجلس حضور یابد.
در این نامه با اشاره به اصل ۱۱۳ قانون اساسی آمده است: مطابق اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس جمهور دومین شخصیت جمهوری اسلامی است که از این جهت دارای جایگاهی رفیع است؛ سخنرانی روحانی در تاریخ ۲۰/۵/۹۳ در جمع سفرای جمهوری اسلامی موضوع هتک حرمت جایگاه ریاست جمهوری بود.
این نامه می افزاید: نسبت هایی مانند بزدل و لرزان به منتقدان مذاکرات هسته ای داده شد که این عبارات رکیکی است که موجب تضعیف ارتقای جایگاه ریاست جمهوری است لذا ما امضاکنندگان خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی پیرامون بحث و بررسی اظهارات اخیر دکتر روحانی هستیم.
انتقادات ابوترابی از رئیس جمهور
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ امیدواریم که گفت‌وگوها و مذاکرات با تامین منافع ملی و با تکیه بر اقتدار ملت ایران حمایت قاطع مجلس شورای اسلامی بتواند ظرفیت جدیدی را برای ملت ایران خلق کند و در این عرصه همانند عرصه‌های رویارویی نظام جمهوری اسلامی با استکبار جهانی در سه دهه گذشته در پیروزی عزت بخشی دست یابیم.
وی افزود: در این راستا با توجه به تجارب گذشته دولت در طول تاریخ سیاسی ایران و زیاده‌خواهی استکبار جهانی جمعی از دانشگاهیان و چهره‌های سیاسی در گفت‌وگوها و نشست‌های نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را در این حوزه بیان می‌کنند. طرح این دیدگاه‌ها در راستای حراست از منافع ملی است. به منظور نگرانی از آن است که مبادا در عرصه گفت‌وگو و مذاکره نسبت به منافع ملی و دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی کمترین زاویه‌ای ایجاد شود.
رئیس جلسه علنی امروز مجلس ادامه داد: باید به این نگاه منتقدانه از موضع یک مدیر و یک مسئول به عنوان یک سرمایه نگاه کرد و آن را پشتوانه مذاکرات برای حراست از منافع ملی و برای دستیابی به برد بیشتر قرار داد.
ابوترابی‌ تصریح کرد: مسئولین ارشد نظام بدانند اگر این دغدغه‌ها نبود قطعا آنها از آرامش لازم برخوردار نبودند. به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها باید به عنوان یک سرمایه نگاه شود و با ادبیاتی که شایسته مسئولین ارشد نظام نیست واژه‌های تکفیر و واژه‌هایی که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی دولت مبتنی بر اخلاق و تدبیر مشاهده می‌شود مننقدین را از شجاعت در گفتار بازداریم.
وی افزود:‌امیدوارم مسئولین محترم نظام و آحاد مردم با نقد همراه با بصیرت و مسئولین همراه با انصاف و با سعه صدر و پذیرش نقدها راه را برای برون رفت از تنگناها و رسیدن به اقتدار و جایگاهی که زیبنده نظام جمهوری است، هموار کنند.
انتقاد نماینده ارومیه از روحانی
در همین راستا در ابتدای جلسه امروز نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی اظهارات روحانی شد.
وی خطاب به ابوترابی رئیس جلسه گفت: از شما درخواست دارم تا با تشکیل جلسه غیر علنی به منظور بررسی اظهارات اخیر رئیس جمهور موافقت کنید.
وی افزود: از شما به دلیل موضع گیری شفافی که نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهور داشتید تشکر می‌کنم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از شما درخواست دارم تا با تشکیل جلسه غیرعلنی به منظور بررسی اظهارات اخیر رئیس‌جمهور موافقت کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه