نگاه اصلاح‌طلبان به ارزش‌های دینی چگونه است؟

با مرور پیشنیه اصلاح‌طلبان، برخورد کاسب‌کارانه آنها در مواجه با ارزش‌های اسلامی مشخص می‌شود، نکته‌ای که بار دیگر در جنجال‌سازی آنها از طرح تکریم زنان نیز دیده می‌شود.

نگاه اصلاح‌طلبان به ارزش‌های دینی چگونه است؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، اصلاح‌طلبان که پس از انتشار فیلم مربوط به کنفرانس برلین موقعیت اجتماعی خود را متزلزل دیدند،‌ به انتقاد از صداسیما پرداختند که هاشمی خطاب به آنها گفت:‌ «شما هر شب در فیلم‌ها این خانم‌ها را می‌بینید. کسی غصه این چیزها را نمی‌خورد؛ لااقل شما نمی‌خورید».

صدای «کاسبان سیاسی» پس از طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران بلند شد تا از آنچه آنها خانه‌نشین شدن زنان می‌نامند، دستاویزی درست کنند و به نقد شهردار تهران بپردازند.

تمرکز اصلاح‌طلبان بر عنوان «تفکیک جنسیتی» و نگرانی برای حضور اجتماعی زنان و مخدوش شدن این حق در شهرداری، در حالی است که به نظر می‌رسد مشکل اصلی اصلاح‌طلبان، احکام اسلام است که سعی دارند در زرورق سیاسی به کاسبی هم بپردازند.

این رویکرد کاسب‌کارانه باعث شد علی مطهری نماینده مردم تهران که اکثر مواضعش طی سالیان اخیر در همراهی با اصلاح‌طلبان است، ضمن دفاع از اجرای «طرح جلوگیری از اختلاط کارمندان مرد و زن در ادارات مختلف شهرداری تهران» از قالی‌باف درخواست کند که تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگیرد.

مطهری در این نامه خود تاکید کرد:‌ «عجیب است که در انتقاداتی که به این طرح شده تنها چیزی که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است، معلوم نیست مخالفان این طرح از چه چیزی ناراحت‌اند. گاهی از خدشه‌دار شدن کرامت انسانی و توهین به زنان سخن می‌گویند و گاهی از تنافی این طرح با کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی. آیا کرامت انسانی زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ می‌شود و اگر محیط کار آنها را جدا کردیم به آنها توهین شده است؟»

اما هجمه‌ اصلاح‌طلبان به اجرای یک طرح اسلامی قرینه‌های دیگری نیز دارد.

سال گذشته و پس از اینکه روزنامه قانون در گفت‌و‌گویی با متهم کردن قوانین اسلامی آن را تبعیض‌آمیز دانست و یک مدرس دانشگاه در این مصاحبه گفت «با دقت در ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی جدید تبعیض آشکار جنسیتی میان مردان و زنان در بحث ارزش شهادت و گواهی آنان مجددا آشکار و هویدا می‌شود.».

نمونه دیگر این رویکرد نیز برخورد روزنامه آسمان با حکم اسلامی قصاص بود که این روزنامه به نقل از داوود هرمیداس باوند از اعضای قدیمی جبهه ملی قصاص را لایحه‌ای غیر انسانی معرفی کرد.

اما این به چالش کشیده شدن احکام اسلامی از سوی اصلاح‌طلبان، خاطره انتقاد آنها از رسانه ملی را پس از پخش تصاویر مربوط به کنفرانس برلین در زمان دوم خرداد تداعی می‌کند که سعی داشتند صداو سیما را به خاطر پخش آن تصاویر تکفیر کنند؛ کنفرانسی که به دلیل پخش شدن فیلم آن از رسانه ملی باعث رسوایی اصلاح‌طلبان شد و آنها نیز صدا وسیما را مقصر این موضوع معرفی کردند.

«کنفرانس برلین» نام همایش سه روزه‌ای بود که از ۱۹ تا ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۹ به مدت سه روز از سوی حزب سبز آلمان در برلین برگزار شد؛ در این کنفرانس که تعدادی از پیاده‌نظام جریان اصلاحات و روشنفکری، مانند عزت‌الله سحابی، اکبر گنجی، حسن یوسفی اشکوری، علیرضا علوی‌تبار، حمیدرضا جلایی‌پور، علی افشاری، کاظم کردوانی، چنگیز پهلوان، فریبرز رئیس دانا، محمود دولت آبادی، مهرانگیز کار، شهلا شرکت، خدیجه مقدم، شهلا لاهیجی، جمیله کدیور، منیرو روانی پور، محمدعلی سپانلو، حضور داشتند، به محاکمه انقلاب اسلامی تبدیل شد.

این کنفرانس انعکاس وسیعی داشت و نه تنها صداوسیمای کشورمان با انعکاس به موقع خود مردم و مسئولان را از این رسوایی بزرگ آگاه کرد بلکه رسانه‌های خارجی هم این اتفاق را مخابره کردند؛‌ با این وجود پخش گزیده‌ای ۳۰ دقیقه‌ای از این مراسم توسط صداوسیما موجی از واکنش‌ها و اعتراض‌ها را در داخل ایجاد کرد که باعث افزایش فشار افکار عمومی به اصلاح‌طلبان شد.

رسانه‌های اصلاح‌طلب که ظاهرا از این «بازی آشکار» پشیمان شده بودند، همه هّم خود را مصروف این کردند که بگویند صدا و سیما با پخش فیلم کنفرانس اشاعه فحشا کرده است که هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه با لحن خاصی پاسخ جالب توجهی به آنان داد: «شما هر شب در فیلم‌ها این خانم‌ها را می‌بینید. کسی غصه این چیزها را نمی‌خورد؛ لااقل شما نمی‌خورید!».

وی همچنین با عبارات تندی گفت: «در کنفرانس برلین می‌خواستند همه شئون انقلاب را محاکمه کنند و برای این کار طراحی‌های زیادی کرده بودند. افرادی را به نمایندگی از جناح ها و اقشار مختلف اعم از نویسنده، شاعر، حزب‌چی، روزنامه‌چی، حقوقدان و لیبرال را دعوت کرده بودند تا به قول خود همه شئون انقلاب را محاکمه کنند. از سوی دیگر، صحنه‌ای درست کرده بودند که باز و کبوتر درست کنند و در این میان، بازها بخواهند اصل انقلاب برچیده شود.»

این فشار اجتماعی به خبط اصلاح‌طلبان در برلین در حدی بود که خاتمی سعی کرد با پاک کردن صورت مساله، صداسیما را مقصر اصلی جلوه دهد و به این ترتیب نگران ارزش‌های اسلامی شود.

خاتمی در این باره گفته بود: «آیا بناست هر چه در آرشیوهاست بیرون بکشند و نشان بدهند؟ به هیچ وجه با کار صداوسیما موافق نبودم که مساله را به این نحو مطرح کند… آنچه در برلین نیز رخ داد قابل قبول نیست.»  

اما علی لاریجانی رئیس وقت رسانه ملی درباره پخش فیلم مربوط به این کنفرانس گفت: «این برنامه را با من در میان گذاشتند. من موافق بودم که پخش شود. پس از پخش آن، فشارها و سروصداها بلند شد اما تا حد زیادی اشتباهات سیاسی رخ داده را روشن کرد.»

به نظر می‌رسد با مرور تاریخی بر پیشنیه رفتار اصلاح‌طلبان برخورد کاسب‌کارانه آنها در مواجه با ارزش‌های اسلامی بیش از پیش مشخص شود، نکته‌ای که بار دیگر در جنجال‌سازی آنها از طرح تکریم زنان نیز دیده می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه