ناتوانی وزیر علوم در تحقق وعده هایش/ آیا فرجی دانا این بار استیضاح می‌شود؟

گزارش ها حاکی از آن است که فرجی دانا نتوانسته است نمایندگان استیضاح کننده را در جلسات خود با آن ها پس از مهلت یک ماه قانع کند و بر این اساس استیضاح وزیر علوم در روزهای آینده عملی می شود.

ناتوانی وزیر علوم در تحقق وعده هایش/ آیا فرجی دانا این بار استیضاح می‌شود؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مرصاد، کاهش رشد علمی دانشگاه‌ها، بالا رفتن شهریه ها، عزل و نصب‌های سیاسی، سوق دادن دانشگاه ها به سمت فضای ناآرام، استفاده از نیروهای فعال در فتنه ۸۸ در وزارتخانه علوم و بازگشت دانشجویان ستاره دار از جمله علت هایی که استیضاح کنندگان فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم برای استیضاح وی مطرح کرده اند.

برخی از این علت ها آن چنان فضای دانشگاه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است که تشکل های دانشجویی بارها به آن اعتراض کرده و نسبت به آن اظهار نارضایتی کرده بودند.

چندی پیش مسئولان ۴۰ نشریه دانشجویی در نامه‌ای اعتراض خود را به حضور یکی از فتنه گران در یک همایش دانشگاهی به وزیر علوم اعلام کردند.

 

78613

(تشکل های دانشجویی خواستار استیضاح سریع تر فرجی دانا شده اند)

اعتراض ها تنها به این مورد ختم نشد و مطالبه استیضاح فرجی دانا در میان دانشجویان قوت گرفت.  بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه ای خواستار استیضاح هر چه سریع تر وزیر علوم شد.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: متاسفانه از بدو فعالیت‌های فرجی دانا، نقض قوانین دستگاه آموزش عالی به یک امر طبیعی تبدیل شده است، واگذاری اختیارات حاکمیتی وزارت خانه، برگزاری انتخابات‌های خلاف قانون و ناقص الخلقه که خود حاکی از دیکتاتوری مدرن است، اعزام هیئت‌های حاشیه ساز سه نفره، تقابل با شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین بلا تکلیف کردن فضای دانشگاهی با انتصاب چندین باره  چند سرپرست برای یک دانشگاه یا یک سرپرست برای دو دانشگاه، مواردی است که  حکایت از نقض مبرهن  قوانین دارد که این خود موجبات ناکارآمدی مهمترین نهاد آموزش عالی  را فراهم و  به دلیل غلبه پیدا کردن این حاشیه ها و بروز یک بی ثباتی گسترده، شاهد کاهش رشد علمی کشور نیز می باشیم.

حساسیت مجلس بر به کار گیری فعالان فتنه در وزارت علوم

ناصر موسوی لارگانی تأکید کرد: دغدغه مهم استیضاح کنندگان درباره بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاهها و حضور مرتبطین با فتنه ۸۸ در پستهای کلیدی وزارت علوم است.

وی درباره فعالیت افرادی که در پستهای کلیدی وزارت علوم فعالیت می کنند، تاکید کرد: افرادی هستند که در فتنه حضور فعال داشتند و دستگیر هم شدند اما هم اکنون در پستهای کلیدی وزارت علوم در حال فعالیت هستند که از وزیر علوم خواسته ایم این افراد برکنار شوند.

موسوی ادامه داد: هنوز استعلام برخی افراد اعلام نشده و مقرر شده این استعلامها کامل شود و نتیجه نهایی تا شنبه هفته آینده که جلسه دیگری با وزیر علوم خواهیم داشت، اعلام شود.

این نماینده مجلس از اخراج دانشجویان ستاره داری که به تحصیل بازگشته اند به عنوان دومین پیشنهاد برای جلوگیری از استیضاح فرجی دانا خبر داد و گفت: این دانشجویان مشکل داشته اند و بار دیگر به دانشگاه بازگشتند، اکثر این :.۷<انشجویان با استعلام شناسایی شده اند و برای یک سری دیگر از این دانشجویان باید استعلام صورت گیرد. این دانشجویان که با برخی گروهکها در ارتباط بودند و حال به دانشگاه برگشته اند باید اخراج شوند.

به گفته موسوی لارگانی، این دو شرط، مهمترین شروط جلوگیری از استیضاح است و نمایندگان روی این دو مورد بسیار حساس هستند البته شروط دیگری هم وجود دارد که در درجه های بعدی اولویت قرار دارند.

محبی: استفاده از معاندان نظام در وزارت علوم پذیرفتنی نیست

محمد ابراهیم محبی نماینده مردم سنقرو کلیایی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در خصوص استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: آنچه که مورد نقد است و در شرایط فعلی قابل قبول نیست، استفاده از نیروهایی در وزارت علوم است که در در فتنه ۸۸ نقشی خیانت کارانه داشته اند.

5624164

این نماینده مجلس به برخی از ناکارآمدی ها در وزارت علوم اشاره کرد وگفت: نمایندگان زمانی که به وزیر علوم رای اعتماد دادند انتظار داشتند که فضای دانشگاه ها به سمت بهتری حرکت کند اما متاسفانه برخی از اقدامات این انتظار را برآورده نکرده است.

وی افزود: این اقدام مورد قبول نمایندگان مردم نیست و در صورتی که اقدامی در جهت رفع آن صورت نگیرد پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم سنقر گفت: در صورتی که نگرانی های مردم و نمایندگان آن ها رفع نشود مجلس از اختیارات خود استفاده خواهد کرد.

مهلت نمایندگان برای اعتماد سازی توسط  فرجی دانا به پایان رسید

نمایندگان مطرح کننده استیضاح پس از جلسه ای که با فرجی دانا در یک ماه گذشته برگزار کرده بودند، به وی مهلت یک ماهه برای اعتماد سازی و اصلاح شرایط موجود را دادند.

حال که یک ماه از این فرصت می گذرد، جلسه روز گذشته برگزار شد و نمایندگان پس از جلسه با فرجی دانا، اظهارات وی را ناکافی دانستند و اعلام کردند که قانع نشده اند.

4784

(فرجی دانا نتوانست نمایندگان را قانع کند و بر همین اساس در روزهای آینده استیضاح وی عملی خواهد شد)

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس و یکی از استیضاح‌کنندگان در بیان جزئیات جلسه دیروز کمیته ۴ نفره استیضاح‌کنندگان با وزیر علوم، گفت: در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط وزارت علوم برای رفع دغدغه‌های نمایندگان ارائه شد.

وی اضافه کرد: علیرغم انجام اقدامات اولیه اما اقدام عملی خاصی برای انجام اصلاحات و رفع دغدغه‌ها صورت نگرفته است.

37272

زارعی همچنین خاطرنشان کرد: نتیجه جلسات کمیته ۴ نفره با وزیر علوم طی گزارشی به استیضاح‌کنندگان ارائه می‌شود و فردا درباره ادامه کار استیضاح تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

با توجه به این که نمایندگان از صحبت های وزیر علوم قانع نشده اند به نظر می رسد که بحث استیضاح این بار جدی تر از گذشته صورت بگیرد و نمایندگان از موضع خود کوتاه نیایند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سید سجاد
کسی که دانشگاه را چاله میدون فرض می کند باید زودتر از این ها استیضاع شود. مجلس نباید خیانت کند...
در حاشیه