هشت دی گزارش می دهد:

آمریکایی‌ ها دیگر ابرقدرت دنیا نیستند/ از شکست‌ های نظامی در برابر ایران تا ضربه اقتصادی چین!

مهمترین عامل افول آمریکا در دهه اخیر، نخواندن شعار و عمل سردمداران آمریکایی است، آمریکا همیشه با شعار مدینه فاضله برای مردم سخن گفته است اما چیزی که در عمل مشاهده می شود ۱۸۰ درجه با این شعار تفاوت دارد.

آمریکایی‌ ها دیگر ابرقدرت دنیا نیستند/ از شکست‌ های نظامی در برابر ایران تا ضربه اقتصادی چین!

به گزارش ۸دی، زمانی یک کشور می تواند جز قدرت های دنیا باشد که حرف جدیدی برای دنیا داشته باشد. گفتمان؛ نقشی اساسی برای قدرت شدن و سپس ابرقدرت شدن، هر کشور دارد. آمریکا نزدیک به ۱۰۰ سال گفتمان سرمایه داری بر پایه آزادی های فردی و اجتماعی را بر محور انسان تبلیغ و ترویج کرد. این گفتمان که ظاهری زیبا و مدرن داشت به سرعت جای خود را در بین مردمان جهان پیدا کرده و در ابتدای دهه نود میلادی توانست ابرقدرت بی شکست آن روزها یعنی شوروی را ضربه فنی کرده و خود به جای آن، ابرقدرت جدیدی در دنیا شود.

آمریکایی ها با ایجاد اتاق فکرهای متعدد و ایجاد اندیشکده های تخصصی توانستند نظم جدیدی برای جهان ایجاد کنند که محور تمام عرصه های آن نظم ایالات متحده آمریکا بود. سازمان تجارت جهانی به عنوان قطب اقتصادی، بانک جهانی به عنوان قطب پولی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل به عنوان قطب سیاسی و امنیتی جهان، ناتو به عنوان قطب نظامی، یونسکو به عنوان قطب فرهنگی و اجتماعی به آمریکا امکان تسلط همه جانبه بر تمام کشورها را داد.

آمریکا که خود را قدرت بی بدیل دنیا می دانست با چند چالش بزرگ مواجه شد. ابتدا انقلاب سال ۱۹۷۹ میلادی در ایران و روی کارآمدن جمهوری اسلامی که تمام نقشه های ۱۰۰ ساله آمریکا را برای تسلط بر این منطقه را به چالش کشید. دوم ظهور چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی که تا به امروز توانسته آمریکا را در بسیاری از عرصه های اقتصادی به شکست بکشاند تا جایی که آمریکا برای شکست نخوردن از چین مبانی تئوریک خود یعنی اقتصاد آزاد( الگوی سازمان تجارت جهانی) را زیر پا گذاشته و تعرفه های سنگین بر کالاهای وارداتی چین اعمال کرده است.

سومین عامل به چالش کشیدن قدرت آمریکا توسط روسیه به عنوان ابرقدرت نظامی دنیا است، روسیه امروز در سلاح سازی در بسیاری از موارد از آمریکا پیشی گرفته و توانسته رقیب خطرناکی برای آمریکا در جهان باشد.

چهارمین عامل به چالش کشیدن قدرت آمریکا مسائل ژئوپولوتیکی است، آمریکا با وجود تلاش های بسیار نتوانسته ژئوپولوتیک خود و حضور در تمام قاره های جهان را مانند دهه ۹۰ میلادی حفظ کند و به فاصله ۲۰ سال از آن دهه بسیاری از کشورهایی که تحت سلطه آمریکا بودند امروز برای خود یا قدرت ‌ های مستقل بوده و یا قدرت های نیمه مستقل (مانند ترکیه) هستند.

مهمترین عامل افول آمریکا در دهه اخیر، نخواندن شعار و عمل سردمداران آمریکایی است، آمریکا همیشه با شعار مدینه فاضله برای مردم سخن گفته است اما چیزی که در عمل مشاهده می شود ۱۸۰ درجه با این شعار تفاوت دارد. نوام چامسکی یکی از نظریه پردازان آمریکایی است که در این باره معتقد است آنچه امروز به عنوان «سرمایه داری » خوانده می‌ شود، اساساً نظام سوداگری شرکت‌ها همراه با خودکامگی‌ هایی فراگیر و بسیار غیر پاسخگو است که کنترل عظیمی بر اقتصاد، نظام‌های سیاسی و حیات فرهنگی و اجتماعی اعمال می‌ کنند و در همکاری نزدیک با حکومت‌های قدرتمندی هستند که در اقتصاد داخلی و جامعه بین‌المللی وسیعاً دخالت دارند.

به گفته چامسکی؛ «در ای الات متحده بیش از ۸۰ درصد مردم نظام اقتصادی خود را «ذاتاً ناعادلانه» و نظام سیاسی را فریبکار و در خدمت «منافعی خاص» و نه منافع مردم می‌ دانند. اکثریتی چشمگیر معتقدند صدای کارگران در امور جاری جامعه شنیده نمی‌ شود (این درباره انگلستان هم صدق می‌ کند)، اینکه دولت مسئول کمک به مردم نیازمند است، و اینکه صرف هزینه برای بهداشت و آموزش بر حذف مالیات و کاهش بودجه اولویت دارد، و لوایحی که امروز جمهوری‌ خواهان در کنگره به آسانی می‌ گذرانند به سود صاحبان ثروتمند و به ضرر عموم مردم است، و غیره و غیره. روشنفکران ممکن است داستان دیگری بگویند، اما یافتن واقعیت آن چنان هم دشوار نیست.»

در عرصه نظامی نیز آمریکا مدعی است تا به حال از کشوری بازنده نبوده و هنوز قدرت بی بدیل دنیا در این زمینه است، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. به عنوان نمونه آمریکا برای نشان دادن توان هوایی خود همیشه از جت جنگنده F35 نام می‌برد و این جت را بی رقیب در دنیا معرفی می کرد؛ پروژه طراحی و تولید اِف-۳۵ بزرگترین و پرهزینه‌ترین در نوع خود در تاریخ نظامی جهان است. دولت آمریکا هزینه نهایی این پروژه را یک تریلیون ( یک هزار میلیارد ) دلار برآورد کرده‌است. آمریکا تا اکتبر ۲۰۱۸ سفارش خرید ۳۰۰۰ فروند اِف-۳۵ را دریافت کرد.

ایالات متحده آمریکا طرح خرید و به‌کارگیری ۲٬۶۶۳ فروند اف-۳۵ را تا سال ۲۰۳۷ و در خدمت نگه‌داشتن این جنگنده تا سال ۲۰۷۰ میلادی را دارد. این جنگنده مورد استفاده هر سه واحد نظامی ایالات متحده یعنی نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران قرار خواهد گرفت.

در تعریف این جنگنده آمده است به سادگی و به صورت کاملا نامرئی می تواند یک دستۀ کامل از جنگنده های دشمن را از فاصله حتی ۲۰۰ کیلومتری تشخیص داده، روی آنها قفل کرده، شلیک کرده و سپس پیش از برخورد موشک ها به هدف، به سمت پایگاه گردش نماید! تمامی این اتفاق ها در شرایطی روی می دهد که دسته دشمن تا لحظه برخورد موشک قادر به تشخیص حمله نخواهند بود. مهمترین عاملی که بر روی دراین جنگنده تبلیغ شده است، نامرئی بودن آن و از دسترس خارج بودن رادارهاست، اما ایران با یک موشک از یک پدافند بومی تمام افسانه های ساخته شده برای این جنگنده را زیر سوال بردزیرا پهباد گلوبال هاوک ساقط شده توسط ایران فناوری راداری درست مانند جنگنده F35 را دارا بوده است،  پهپاد گلوبال هاوک RQ-4A یک پرنده ۲۲۰ میلیون دلاری است که برای نظارت و جاسوسی از آن استفاده می‌ شود. این پهپاد توسط شرکت Northrup Grumman ساخته می‌ شود و جزئی از برنامه چند میلیارد دلاری است که آمریکا در سال ۲۰۰۱ کلید زد. قیمت بسیار بالای این پهپاد نشان می‌ دهد چرا ارتش ایالات متحده فقط ۳۵ عدد از آن (منهای یکی !) در اختیار دارد.

یکی از توانایی های بی بدیل آمریکا از سال ۱۹۹۰ تا به امروز سامانه پدافندی پاتریوت بود که افسانه شکست ناپذیری آمریکا در عرصه موشکی را ثابت کرده بود اما این افسانه در حمله موشکی یمن به تاسیسات نفتی عربستان که توسط این سامانه نگهداری می شدند به کلی از بین رفت. سامانه پاتریوت (Patriot) یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت‌شونده است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز و هواپیماهای پیشرفته را در تمامی شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است. از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه دفاعی پاتریوت وجود رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب از طریق موشک، نرم‌افزار پیشرفته و همچنین کارکرد خودکار این سامانه به صورت گسترده است.

 

 

سامانه دفاع موشکی پاتریوت به طور گسترده‌ای در عملیات‌های انجام شده در عراق شرکت داشته و با استقرار در کویت، موشک‌های عراقی شلیک شده به کویت در سال ۲۰۰۳ را از بین برده است. ضمن اینکه در عملیات‌های انجام شده در کویت از پیشرفته‌ترین نوع این سامانه یعنی PAC-3 و موشک‌هایی با هدایت پیشرفته‌تر استفاده شده بود.

سامانه پاتریوت برای شناسایی، هدف‌گیری و شلیک به موشک‌هایی است که به سمت هدف خاصی شلیک می‌شوند و سرعت آن تقریبا ۳ تا ۵ برابر سرعت صوت است. سامانه‌های پاتریوت جدید می‌توانند هواپیماها و همچنین موشک‌های کروز را نیز نابود کنند.

آنتونی کردزمن تحلیلگر آمریکایی و کارشناس غرب آسیا در سرویس تحقیقات کنگره آمریکا می گوید که «حمله به عربستان سعودی یک هشدار راهبردی بود که دوران برتری هوایی ایالات متحده در خلیج فارس و اقتدارِ تقریباً تک‌قطبی آمریکا در توانایی نقطه‌زنی به سرعت در حال محو شدن است» زیرا نسل جدیدی از پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک نقطه‌زن وارد نیروی نظامی ایران شده و از آنجا به دست حوثی‌ ها و حزب‌الله رسیده است.

برتری دیگری که آمریکایی ها سالها به آن افتخار می کردند و امروز به شدت مورد چالش قرار گرفته است، برتری فرهنگی آمریکا بود، شعار آزادی جنسی و اجتماعی آمریکا در این سال ها به شکل ویرانگرایانه ای خانواده را در آمریکا و غرب از بین برده و دولت های غربی را به اعطای تسهیلات بی حد و حصر برای فرزندآوری ترغیب کرده است، ایالات متحده آمریکا به پول های هنگفت در عرصه فرهنگ به ویژه در عرصه رسانه و فیلم سازی فعلا توانسته مانع رسیدن صدای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی به سراسر دنیا شود، اما وقایعی مانند عاشورا و اربعین توانسته مشتاقان بسیاری را از سرتاسر دنیا عاشق فرهنگ اسلامی کند، جمهوری اسلامی امروز به عنوان ابرقدرتی فرهنگی ظهور کرده که مسلمانان و غیرمسلمانان سرتاسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

در عرصه ژئوپولوتیک نیز آمریکا مانند گذشته بر کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، یمن و حتی پاکستان، ترکیه و هند تسلط نداشته و حضور نظامی در این کشورها نیز نتوانسته کمکی به این ابرقدرت گذشته، دنیا کند. آمریکا موجودیت رژیم صهیونیستی را در خطر دیده و برای حفظ اسرائیل دست به ایجاد توطئه‌هایی مانند حوادث اخیر عراق و لبنان زده است که به امید خداوند خنثی خواهند شد.

 

در عرصه اقتصادی نیز سلطه دلار بر کشورها روز به روز کمتر شده و قدرت های اقتصادی جدیدی مانند هند، برزیل، آلمان و در راس آنان چین شکل گرفته اند که ابرقدرت بودن اقتصادی آمریکا را زیر سوال برده‌اند.

امروز آمریکایی ها تنها در عرصه رسانه و فیلم سازی در دنیا ابر قدرت بوده و می تواند جای جلاد با مظلوم را عوض کنند، در این عرصه نیز تمام کشورهای مستقل نظیر ایران و چین باید همتی کرده تا پازل شکست‌های آمریکا تکمیل شود. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه