میرکریمی: سکوت شخصیت اصلی «امروز» معنی‌دار است/جشنواره فجر از مسیر خود خارج شده است

کارگردان فیلم سینمایی «امروز» گفت:سکوت شخصیت فیلم نیز معنادار است زیرا وقتی در جامعه‌ای هستیم که بیشتر ما کمترین کار را با بیشترین شعار می‌گوییم بهترین راه اعتراض و بهترین راهکار عمل به وظیفه و سکوت است.

میرکریمی: سکوت شخصیت اصلی «امروز» معنی‌دار است/جشنواره فجر از مسیر خود خارج شده است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، جلسه نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی«امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی با حضور کارگردان ، شادمهر راستین (فیلمنامه نویس) ، سهیلا گلستانی( بازیگر)، امید نجوان (منتقد) چهارشنبه ۱۵ مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

براساس این گزارش، رضا میرکریمی کارگردان فیلم  با اشاره به روند ساخت فیلم« امروز» گفت: من در طی  ۴ سال گذشته فیلمی نساختم اما می‌توانستم ۱۰ فیلم بسازم.

وی در ادامه افزود: ما در فیلم « امروز»  با گذشته آدم ها اصلا کاری نداریم و فقط می خواهیم آنها را در وضعیت موجود نشان دهیم تا ببینیم که در هر موقعیت هر فردی چه تصمیمی می‌گیرد.

میرکریمی با اشاره به اینکه فیلم « امروز»  جزئیات زیادی دارد گفت: دقت به جزئیات در یک فیلم برای من از زمان ساخت «خیلی دور خیلی نزدیک» شروع شد و در «به همین سادگی» بیشتر شد. البته این تجربه در «یک حبه قند» بسیار خودنمایی می کرد .

کارگردان یه حبه قند در ادامه افزود: مدت ۸ ماه روی فیلمنامه وقت گذاشتیم و بیشتر به دنبال آن بودیم که چیدمان شخصیت ها و رفتار آنها درست  صورت گیرد.

وی ادامه داد: فیلمنامه اولیه در دوره‌ای به ذهن من رسید که فضای تلخی حاکم بود و همه از وضع تلخ موجود ناراحت بودند اما من هم می‌خواستم این تلخی را نادیده نگیرم و هم اینکه نمی‌خواستم مانند دیگران از این تلخی بنالم.

میرکریمی همچنین گفت: آنچه برای من سوال بود این مساله بود که چرا هیچ کسی سهم خودش را در مشکلات موجود  و تلخی‌ها به رسمیت نمی شناسد و تنها به دنبال مقصر جلوه دادن دیگران هستیم و اینکه ما امروز همه تلاش می کنیم تا در جامعه دائم از خود دفاع کنیم از نظرم درست نیست.

 

* اگر کسی جهان فیلم را نپذیرد نمی‌توان با منطق وی را قانع کرد

وی در پاسخ به سوالی پیرامون سکوت شخصیت فیلم و رفتارهای پرستویی گفت: اگر کسی جهان فیلم را نپذیرد نمی‌توان با منطق وی را قانع کرد. شخصیت اصلی ما در فیلم به نقطه‌ای رسیده است که قضاوت دیگران برایش اصلا مهم نیست بلکه به فکر آنست که وظیفه‌ای که امروز بر عهده دارد را به خوبی انجام دهد.

کارگردان فیلم « امروز» ادامه داد: هرچند من معتقدم همه قصه ها از تنهایی آدم ها و دغدغه ارتباطات  نشات می گیرد اما تنهایی که شخصیت اصلی فیلم دارد ناشی از یک استغناء است و این تنهایی بسیار ارزشمند است زیرا می تواند به دیگران کمک کند و انها را به مقصد برساند.

وی همچنین گفت: سکوت شخصیت فیلم نیز معنادار است زیرا وقتی در جامعه ای هستیم که بیشتر ما کمترین کار را با بیشترین شعار می گوییم بهترین راه اعتراض و  بهترین راهکار عمل به وظیفه و سکوت است.

میرکریمی اصلاح جامعه را در گرو انجام وظایف تک تک افراد جامعه دانست و افزود: اینکه قبول داشته باشیم مشکلات جامعه با یک نگاه از بالا به پایین به تنهایی حل می شود درست نیست بلکه باید تمام سلول های یک جامعه به وظیفه خودشان عمل کنند تا اصلاح صورت گیرد.

 

*جشنواره فیلم فجر سالهاست که از مسیر حرفه ای خود خارج شده است

کارگردان فیلم «امروز» درباره  جشنواره فیلم فجر و وضعیتی که این فیلم در جشنواره سال گذشته برایش بوجود آمد گفت: سخت ترین قسمت کار این است که شما فیلمی بسازید اما در هنگام پخش به خوبی دیده نشود. در زمان نمایش فیلم در برج میلاد ۲ باند صدای فیلم پخش نشد و نکات کلیدی فیلم دیده نشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر من معتقدم که جشنواره فیلم فجر سالهاست که از مسیر حرفه ای خود خارج شده است و تبدیل به جشنواره ای شده که هم می خواهد نخبه گرا و هم کمی گرا باشد.

میرکریمی همچنین گفت: هرگز شما داوری را در دنیا پیدا نمی کنید که بتواند ۳۵ فیلم را در طول چند روز ببیند و در پایا ن درباره ۱۵ جایزه حرفه ای نظر بدهد. از طرف دیگر فیلم ها در جشنواره فیلم فجر مجال دیده شدن پیدا نمی کنند.

 

*فیلمنامه «امروز»  کمی از شکل کلاسیک دور است

شادمهر راستین فیلمنامه نویس فیلم «امروز»  نیز طی سخنانی گفت: ایده فیلم از زمستان سال ۹۱ آغاز شد و نگارش فیلمنامه تا بهمن ۹۲ به طول انجامید هرچند در طول فیلمبرداری نیز تغییراتی در فیلمنامه صورت گرفت.

وی ادامه داد: وقتی ایده فیلمی ثابت باشد میزان گسترش آن فرقی نمی کند  به همین دلیل فیلمنامه «امروز» کمی از شکل کلاسیک دور است .

راستین گفت: مشاهده اطراف ، ما را به آنجا رساند که در فیلم امروز  به جزئیات بسیار توجه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم « امروز»  یک فیلم اجتماعی است گفت: آنچه در سینمای ایران به عنوان ژانر اجتماعی وجود دارد بیشتر نوعی سینمای معترض است به همین دلیل اگر در فیلمی اعتراض نباشد گروهی می گویند آن فیلم بی خاصیت است. درحالیکه ژانر اجتماعی مردم را به  فعالیت بیشتر دعوت می کند.

 

* تماشای فیلم «امروز» یک پیشنهاد خوب برای دیده شدن جامعه است

سهیلا گلستانی بازیگر فیلم نیز گفت: من پیش از حضور در فیلم امروز برای مشورت با میرکریمی و نگارش چند طرح فیلم با وی دیدار کردم  و در یکی از جلسات ایشان پیشنهاد بازی در فیلم «امروز»  را به من داد و نقش پذیرفتم.

وی ادامه داد: گاهی کار کردن با بعضی کارگردان‌ها به یک نظم و مرز مشخصی نیاز دارد اما در قبال بعضی کارگردان‌ها این مرز از بین می‌رود . مانند فیلم امروز که جریان فیلم من را به نقش اصلی زن فیلم  رساند و میرکریمی جایی قرار گرفته بود که اصطلاحا می گویند رودخانه به دریا می ریزد.

گلستانی در پاسخ به این سوال که چقدر با نقش صدیقه در فیلم آشناست  گفت: من با چنین زنهایی بسیار آشنا هستم و در دوره ای حتی با آنها زندگی کردم. افرادی که در فیلم امروز دیده می شوند در جامعه ما زیاد هستند به همین دلیل تماشای فیلم امروز یک پیشنهاد خوب برای دیده شدن جامعه است.

وی در ادامه افزود: فیلمنامه فیلم به خوبی نوشته شده بود و به عنوان یک نقشه راه مسیر داستان را به ما نشان می داد و در کنار آن کل عوامل فیلم در پیشبرد این مسیر کمک زیادی کردند.

امید نجوان منتقد سینما نیز طی سخنانی گفت: فیلم « امروز»  سرشار از جزئیات است که بیننده با تماشای هربار آن به نکات جدیدی پی می برد.

وی ادامه داد: فیلمساز از ابتدای فیلم قراردادی با بیننده منعقد می کند و تا پایان به این قرارداد پایبند است.امروز یکی از به روزترین و امروزی ترین فیلم های سینمای ایران است که مسائل اجتماعی را به خوبی بیان می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه