تأثیر منفی تلویزیون در افزایش بحران چاقی در نوجوانان

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با اشاره به نقش منفی تلویزیون در استفاده از غذاهای ناسالم و تغییر سبک زندگی گفت: این موضوع باعث بدترشدن اپیدمی چاقی در کودکان و نوجوانان شده است.

تأثیر منفی تلویزیون در افزایش بحران چاقی در نوجوانان

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبستان، دکتر باقر لنکرانی، رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت در همایش رسانه و سلامت گفت: در آستانه روز خبرنگار مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با برگزاری سمینار بین المللی بحث سلامت و رسانه را به عنوان یکی از محوری ترین مسایل دنبال می کند.

وی ادامه داد: ۱۱۰ مقاله علمی پژوهشی به این همایش ارسال شده و حضور رسانه های سلامت و صاحب نظرانی که به این موضوع به عنوان مقوله علمی نگاه می کنند، چشمگیر است و فرصت خوبی برای تعامل بین رشته ای در حوزه سلامت و رسانه فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع سلامت و رسانه هر دو مقوله های پیچیده ای هستند، گفت: اگر با هوشمندی و دقت به این موضوع نگاه کنیم عرصه بزرگی در حوزه سلامت شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم در سراسر دنیا فاقد سواد و سلامت هستند، گفت: منظور از وجود سواد سلامت این است که افراد به خوبی پیام های سلامت را درک نکرده و مداخلات لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: نقش رسانه ها در سلامت تا جایی است که در سیاست های ابلاغی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است.

به گفته دکتر لنکرانی، مهمترین روشی که در کوتاه مدت برای ارتقای سلامت باید به آن توجه کنیم بحث سواد سلامت است که از موضوعات مهمی است که می تواند به عنوان محور قرار گیرد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در سمینار رسانه و سلامت تصریح کرد: بحث تمدن سازی، خودمراقبتی، آگاهی از حقوق و نقش رسانه در ارتقای سلامت از جمله محورهای این همایش است.

رییس همایش رسانه و سلامت خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقاتی که در کشور صورت گرفته ۶۵ درصد جمعیت شهری و ۵۶ درصد جمعیت روستایی گروه ۶ تا ۱۵ سال روزانه بیش از ۲ ساعت را صرف دیدن تلویزیون می کنند در حالی که این رقم در ایام پایانی هفته به ۷۶ درصد در جمعیت شهری و ۷۳ درصد در جمعیت روستایی می رسد که نشان دهنده گستردگی استفاده این گروه از رسانه ملی است.

وی با ابراز تأسف از افزایش بحران چاقی در کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: ما در آینده شاهد رشد فزاینده بیماری های غیرواگیر در کشور خواهیم بود که متاسفانه نقش رسانه در سال های اخیر در ترویج استفاده از غذاهای ناسالم، عدم تحرک، تغییر سبک زندگی و ایجاد سرگرمی بدون حرکت موجب بدتر شدن اپیدمی چاقی شده است در حالی که می شود با استفاده از ظرفیت های رسانه این جریان را در جهت عکس تغییر داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه