اقدام عجیب در پلمپ ۹۰ کندوی عسل در ماسال

در اقدامی عجیب و غیر کارشناسی روزنه های ۹۰ کندوی عسل یک زنبوردار در روستای کیشه خاله (شهرک صنعتی ماسال) با زدن گِل پلمپ شدند.

اقدام عجیب در پلمپ ۹۰ کندوی عسل در ماسال

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ماسال نیوز، محمد قربان زاده از زنبور داران شهرستان ماسال از سال ۱۳۸۰ با اجاره زمینی در روستای کیشه خاله ماسال از فردی به نام حمید عزیزی اقدام به استقرار کندوهای عسل اصلاح نژاد شده خود می کند.

82

قربان زاده  در همین رابطه به ماسال نیوز گفت: ما این زمین را از فردی که ظاهرا مالک زمین بوده است اجاره کرده بودیم اما بعد از ۵ سال (سال ۱۳۸۵)  به یکباره پیرامون زمین به عنوان محوطه واگذار شده به شهرک صنعتی از سوی منابع طبیعی فنس کشی شد که در همان زمان این فنس ها را تخریب کردیم.

وی افزود: پس از این اقدام، شهرک صنعتی علیه ما شکایتی تنظیم کرد اما قاضی امینی ما را در این پرونده تبرئه نمود تا سال ۹۱ که مجددا شهرک صنعتی شکایتی تحت عنوان تصرف عدوانی علیه ما انجام داد که در نتیجه ما محکوم به خارج نمودن کندوها از محل شدیم.

تا اینجای کار این زنبوردار اعتراضی به نوع حکم ندارد اما با اشاره به وضعیت زندگی زنبورهای عسل می گوید: متأسفانه زمان اجرای حکم غیرکارشناسی شده بود و نحوه اجرای آن عجیب.

وی افزود: براساس ابلاغ صورت گرفته، بنده ۷ روز مهلت داشتم کار انتقال را انجام دهم؛ با توجه به اینکه روز سیزدهم  مرداد ماه جاری ابلاغ به صورت غیر حضوری از زیر درب مغازه وارد شده بود من حداقل باید تا روز بیستم مهلت انتقال می داشتم که البته باز در یک متن متناقض در این ابلاغیه، نوشته شده است حکم در روز ۱۵ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح اجرا می شود.

قربان زاده با تأکید بر اینکه با ابلاغ حکم در در روز سیزدهم، ۷ روز برای جابچایی مهلت داشته است گفت: آنها حکم را ۱۵ مرداد و در ساعت ۱۰ صبح بدون حضور اینجانب اجرا کردند. یعنی در روز دوم از مهلت ۷ روزه من و ساعت اجرایی که برای کندوی عسل کُشنده است چرا که در این ساعت زنبورهای کارگر در بیرون از کندو قرار دارند و وقتی روزنه های کندو گل گرفته می شوند این امر باعث جاماندن تعداد زیادی از زنبورها خواهد شد. ضمن آنکه بعد از اجرای حکم کندوها از دسترس ما خارج شده اند و منافذ رفت آمد زنبورها با گل بسته شده و احتمالا همه زنبورهای ۹۰ کندوی حاصل از سالها زحمت من به دلیل محبوس شدن تلف شده اند.

این تولید کننده عسل در شهرستان های ماسال و خلخال ادامه می دهد: این موضوع که زنبورهای عسل باید در شب و در فصل مناسب جابجا شوند امری بدیهی است اما متأسفانه حکم مربوط به جایجایی کندوها غیرکارشناسی شده بود ضمن اینکه بر خلاف قانون و متن حکم صادر شده حکم اجرا شد.

متأسفانه این گونه برخورد غیرکارشناسی شده با تولید کنندگان موجب شده است بسیاری از افراد رغبت چندانی به تولید نداشته باشند.

جایی که یکی از زنبورداران دیگر شهرستان به ماسال نیوز می گوید: چند سال قبل بود که با حکم قضایی مجبور به انتقال ۱۵۰ کندو در فصلی نامناسب شدم و این امر منجر به تلف شدن تقریبا تمام زنبورهای من در اثر ضربات وارد شده شد.

وی با تأکید بر غیر کارشناسی بودن حکم صادر شده در پرونده اش می گوید: من ۲۲ سال سابقه زنبورداری در ماسال و شاندرمن را داشتم اما متأسفانه در آن زمان با حکم قاضی مجبور به جابجایی زنبورها از روستای امام زاده شفیع (ع) به حاجی بیجار شدم که در حاجی بیجار به دلیل نامناسب بودن محل و وزش باد، خسارات زیادی به کندوها وارد شد و بار دیگر مجبور به جابجایی به ملک سر شدم که در مجموع بیشتر کندوهای من آسیب دیدند.

این زنبور دار ادامه می دهد: در هر فصل ما تنها باید یک بار کندوها را جابجا کنیم و جابجایی زیاد منجر به وارد شدن خسارت به کندوها می شود اما من در آن فصل به دلیل حکم غیرکارشناسی مجبور به سه مرحله جابجایی اجباری شدم.

با توجه به نکات ذکر شده در بالا می توان نتیجه گرفت که حمایت از تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال زایی و … در شهرستان ماسال یعنی کشک.

چرا برخی افراد به خود اجازه می دهند با تولید کننده گان که برای خود و دیگران اشتغال زایی انجام می دهند چنین برخوردهای غیر کارشناسانه ای داشته باشند؟

نتیجه این امر به چه کسانی خسارات وارد می کند؟

آیا برخوردهای اینچنینی با تولید کننده ها در سطح کلان به اشتغال کشور آسیب وارد نمی کند؟

چرا باید در شهرستان ماسال که در امر بیکاری جوانان زبانزد است با تولید کنندگان چنین برخوردهایی شود؟

و دهها سوال بی جواب دیگر ….

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه