حداکثر انتظار ما از دولت این است که لطمه‌ای به فرهنگ نزنند/ وضعیت امروز مانند فتح خرمشهر است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: وضعیت فرهنگی امروز مانند فتح خرمشهر است و حداکثر انتظار ما از دولت فعلی این است که لطمه‌ای به فرهنگ انقلابی و اسلامی نزنند که البته بعید می‌دانم این کار را بکنند.

حداکثر انتظار ما از دولت این است که لطمه‌ای به فرهنگ نزنند/ وضعیت امروز مانند فتح خرمشهر است

به گزارش خبرنگار ۸دی نیوز، محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بازدید از تحریریه این پایگاه خبری تحلیلی به مشکلات فرهنگی موجود در جامعه اشاره نمود و اظهار کرد: کوتاهی عمده در عرصه فرهنگی جامعه، مربوط به قشر مذهبی جامعه است.

وی با بیان اینکه از دولت در عرصه فرهنگی نمی‌توان توقعی داشت، گفت: حداکثر توقع از دولت و حتی صدا و سیما این است که به خیر آنها امیدی نیست، حداقل شر نرسانند.

این کارشناس سیاسی، امید داشتن به انجام فعالیت فرهنگی مفید توسط وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های فرهنگی مشابه را بی‌ثمر دانست و متذکر شد: این نا امیدی تنها مربوط به این دولت نیست و در دولت‌های گذشته نیز کار چندانی انجام نشد.

kooshki (1)

وی افزود: حداکثر انتظار ما از دولت فعلی این است که لطمه‌ای به فرهنگ انقلابی و اسلامی نزنند که البته بعید می‌دانم این کار را بکنند چون ماهیت این ادارات برای کار مثبت فرهنگی ایجاد نشده است.

کوشکی با بیان اینکه بخشی از مشکلات فرهنگی جامعه ناشی از عملکرد غلط دستگاه‌های داخلی است، تصریح کرد: نقش وزارت ارشاد و نهادهای فرهنگی داخلی و حتی صدا و سیما در مشکلات فرهنگی جامعه گاهی بیشتر از ماهواره و عوامل خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع اقدامات غلط فرهنگی عمدی بوده است، افزود: در بسیاری از مواقع اقدامات غلط فرهنگی ناشی از جهالت و قدرت‌طلبی مسئولان بوده است.

kooshki (2)

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به اعتراف معاون سینمایی سابق وزارت ارشاد مبنی بر اینکه یک کار ارزشی و انقلابی در سینمای ایران ساخته نشده، گفت: آقایان برای ترویج سبک زندگی اسلامی یک ثانیه هم برنامه نساخته‌اند، اما در این شرایط برای پروژه سینمایی لاله که در واقع دهن‌کجی به سبک زندگی اسلامی است، ۸ میلیارد تومان خرج کردند.

کوشکی با بیان اینکه افراد مذهبی در عرصه فرهنگی تحرک چندانی ندارند و منتظر دستگاه‌های رسمی می‌مانند، گفت: وضعیت فرهنگی امروز مانند فتح خرمشهر است که وقتی رزمنده‌های ایرانی دیدند کسی کاری نمی‌کند،با دست خالی ایستادند و دفاع کردند و مقاومت ۳۴ روزه آنها نقشه دشمن بعثی برای تصرف کامل خوزستان را نقش بر آب کرد.

وی تعداد بسیجی‌های عرصه فرهنگی را به اندازه بسیجی‌های فتح خرمشهر نیز ندانست و تصریح کرد: در نظام دینی همه افراد نسبت به تحولات جامعه مسئولند.

این کارشناس فرهنگی، میزان مشکلات فرهنگی در استان‌هایی مانند فارس و گیلان را بیشتر از دیگر نقاط دانست و گفت: در شهر شیراز موسسه رهپویان وصال در یک شب ۴۰ هزار جوان را در مراسم‌های خود جمع می‌کند.

kooshki (4)

کوشکی با بیان اینکه موسسه فرهنگی رهپویان وصال شیراز به اندازه صدها اداره ارشاد و سازمان تبلیغات کار فرهنگی می‌کند، افزود: در هر استان حداقل باید یک موسسه مانند رهپویان وصال وجود داشته باشد.

وی پیروزی در عرصه جنگ فرهنگی را نیازمند حضور مردم دانست و اذعان کرد: اکنون وزارت ارشاد و حتی صدا و سیما گاهی نقش نامطلوبی در عرصه فرهنگی ایفا می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی، با اشاره به اینکه امروز مذهبی‌ها دست روی دست می‌کوبند و می‌گویند چرا وضع فرهنگی جامعه بد است، تصریح کرد: قشر مذهبی جامعه باید کار فرهنگی کند و نباید انتطار بودجه فرهنگی داشت. بودجه کار فرهنگی باید از آنجایی بیاید که بودجه مراسم‌های مردمی مثل محرم می‌آید.

وی افزود: اگر نصف زمانی که صرف غصه خوردن می‌شود صرف همفکری و کار فرهنگی شود بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

قسمت دوم این گفتگو به زودی منتشر خواهد شد…

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه