شالیکار خمامی خواستار ثبت معنوی برنج هاشمی به نام خود است

یوسف هاشمی شالیکار خمامی که رقم مرغوب برنج هاشمی را کشف و آن را در کشور ترویج کرده، خواستار ثبت معنوی این گونه به نام خود است.

شالیکار خمامی خواستار ثبت معنوی برنج هاشمی به نام خود است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خوبان خبر، پس از گذشت ۲۹ سال از شناسایی رقم برنج هاشمی توسط این شالیکار با هوش گیلانی، اکنون نزدیک به نیمی از شالیزارهای کشور به کشت این رقم با کیفیت اختصاص دارد .

یوسف هاشمی شالیکار اهل روستای چاپارخانه خمام، برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ یک خوشه از این رقم را در شالیزار خود شناسایی و سپس نسبت به ازدیاد تخم آن اقدام کرد، برنجی که بعداً به نام هاشمی معروف شد.

یوسف هاشمی

رقم ترویج شده وی (برنج هاشمی) هم اکنون در ۲۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای کشور کشت می شود .

این پیرمرد ۶۶ ساله در سال جاری علاوه بر سه هکتار شالیزار شخصی خودش، مبادرت به کشت شش هکتار شالیزارهای دیگران نیز از این رقم مرغوب کرده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : در ترویج رقم مرغوب برنج هاشمی مراکز تحقیقاتی و ادارات و سازمان های دولتی هیچ نقشی نداشتند این مردم بودند که از این رقم جدید به دلیل کیفیت بالا و برداشت بیشتر در واحد سطح استقبال کردند و آوازه آن از مرزهای استان گیلان گذشت و پهنه همه شالیزارهای کشور را در بر گرفت .

وی افزود: قبل از ترویج این گونه دو رقم خزر و بینام کشت عمده برنج در گیلان را تشکیل می داد که کیفیت چندانی نداشتند .

وی در حالی که در زیر تابش آفتاب تابستانی به درو شالیزار خود مشغول بود، یادآور شد: چهار سال پیش از طرف سازمان جهادکشاورزی استان گیلان برای ثبت معنوی این رقم به موسسه تحقیقات ثبت بذر و نهال کشور در کرج معرفی شدم ولی این مرکز اعلام کرد بدلیل اینکه تولید این بذر به حد تجاری رسیده، امکان ثبت آن وجود ندارد .

هاشمی اظهارداشت : در نهایت مسوولان آن مرکز تحقیقاتی اظهار داشتند اگر شما می خواهید این گونه به نام شما ثبت معنوی بشود باید بابت هزینه تحقیقات و دیگر هزینه های جانبی ۶۰ میلیون ریال پرداخت کنید که توانایی پرداخت چنین مبلغی از عهده من خارج است .

وی خواستار کمک مسوولان کشاورزی استان برای ثبت معنوی این گونه برنج با کیفیت به نام خود شد تا ماندگاری این یادگار با ارزش با نام او همراه باشد .

استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که سالیانه حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید از آنها استحصال می شود .

کاشت برنج اوایل هر سال انجام می شود و برداشت محصول نیز از اواخر تیر ماه از شالیزارهای گیلان آغاز می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه