طرحی که تامین کننده خواست ملت فلسطین یاشد را حمایت می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره حمایت ایران از طرح آتش بس مصر برای غزه گفت: از طرحی که ملت فلسطین به آن رضایت بدهند و تامین کننده خواست آنها و گروه‌های حماس و مقاومت باشد حمایت می کنیم.

طرحی که تامین کننده خواست ملت فلسطین یاشد را حمایت می کنیم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر،  مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره برپایی پرچم ایران در ابوموسی که باعث اعتراض امارات و نامه‌نگاری به بان کی مون شده است، گفت: نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این باره نامه‌ای را منتشر کرده است که در سازمان ملل قرار دارد.

وی افزود: اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیت خود انجام می شود، چنین اظهارنظری دخالت در امور داخلی ایران است و در عین حال همواره تمایل خود را برای همکاری با همسایگان اعلام کرده ایم.

افخم گفت: پرچم ما همیشه در ابوموسی برافراشته بوده است و این اتفاق جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره صحبت های معاون وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه ایران طرح مصر درباره غزه را پذیرفته است، اظهار داشت: ما پیش از این نیز اعلام کردیم با طرح های مختلفی در خصوص آتش‌بس و صلح در غزه ارائه شده است، در صورتی موافق خواهیم بود که این طرح ها خواست ملت فلسطین را در بر گیرد و باید طرحی باشد که ملت فلسطین رضایت بدهند و تامین کننده خواست آنها باشد.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر را نیز ترغیب کردیم که در طرح ها، حقوق ملت فلسطین لحاظ شود و این طرح ها تامین‌کننده خواست حماس و گروه های مقاومت باشد؛ چنانچه اینطور باشد، حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره شنود از سفارت ایران در ترکیه، همزمانی آن با اخباری مبنی بر جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی از ایران و مصر و اینکه وزارت امور خارجه درباره امنیت سفارتخانه ها چه اقداماتی انجام خواهد داد، گفت: این موضوع استراق سمع به طور کلی همواره در حوزه های این چنینی مطرح بوده، تدابیری هم داشته است.

وی ادامه داد: اخبار و گزارش هایی منتشر شده و نگرانی‌های جدی در جامعه بین الملل در این باره مطرح شده است، شنود مکالمات مقامات عالی‌رتبه کشورها مطرح شده و پیش‌نویس قطعنامه نیز برای محکوم کردن و تنظیم راهکارها برای مقابله از سوی کشورهای مختلف پیش‌بینی شده است.

افخم گفت: علاوه بر تدابیر معمول، این موضوع را با حساسیت های بیشتر مورد توجه قرار داده‌ایم، اکنون نیز نه تنها در ایران بلکه در باقی کشورها این موضوع مطرح است و به اعمال برخی محدودیت ها و بکار بردن روش های فنی برای مقابله تاکید می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور ترانزیت کالا و سفر مسافران از جنوب به سمت آسیای میانه پیشنهادی را مطرح کرد، این پیشنهاد در عشق‌آباد به امضا رسید و جلسه ای در عمان برقرار است تا ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان الحاقیه ای را امضا می‌کنند و بر این اساس شاهد تسهیل رفت و آمد از جنوب و دریای عمان به سمت آسیای مرکزی خواهیم بود.

وی ادامه داد: مذاکرات دو جانبه ای نیز حتما صورت خواهد گرفت، سفر یکروزه بوده که دیروز انجام شده و امروز به پایان خواهد رسید.

افخم همچنین درباره سفر امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان نیز گفت: سفر اخیر در پاسخ به سفر همتای آلمانی به تهران صورت گرفته و پیرامون موضوعات منطقه‌ای خواهد بود تا دیدگاه ها نسبت به تبادل واقعیات جاری نزدیک تر و زمینه های همکاری فراهم شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه