تفاوت‌های صدور مجوز دانشگاه برای احمدی‌نژاد و عارف در دولت راستگویان

اینکه مجوز دانشگاه عارف طبق روال عادی در حال طی شدن تا نهایی شدن مراحل آن است، یک پیغام آشکار به عارف دارد و آن هم دلجویی از او به دلیل کنار گذاشته شدن بعد از انتخابات ریاست جمهوری است.

تفاوت‌های صدور مجوز دانشگاه برای احمدی‌نژاد و عارف در دولت راستگویان

یه گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، یکی از حاشیه های اصلی احمدی نژادی ها در آخرین روزهای حیات دولت دهم تاسیس دانشگاه ایرانیان بود که دامنه جنجال آن از برداشت ۱۶ میلیاردی از حساب دولت تا درگیری بقایی و ترکان گسترده شد. با آغاز به کار دولت یازدهم نیز دعوا بر سر قانونی یا غیر قانونی بودن این دانشگاه ادامه داشت تا اینکه خبر رسید پرونده این دانشگاه بعد از گذشت یک سال از فعالیت حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور بسته و مجوز آن ابطال شده است.

دانشگاه ایرانیان و جنجال هایش

این در حالی است که همین چند وقت پیش بود که خبر رسید،  دانشگاه ایرانیان بی‌توجه به تاکیدات وزارت علوم مبنی بر مجوز نداشتن‌، یکی از دفاترش در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر را راه‌اندازی و ثبت‌نام از دانشجویان را آغاز کرد.

اواخر دی ماه سال گذشته سامانه دانشگاه احمدی نژاد به نقل از رئیس مرکز آموزش زبانهای خارجی این دانشگاه و بدون ذکر نام این مسئول، از آغاز فعالیت این مرکز خبر داد.

وی گفته بود: نام نویسی از داوطلبان شرکت در دوره های آموزش زبانهای خارجی این دانشگاه آغاز شده است.

بعد از این سخنان بود که دوباره وزارت علوم با قاطعیت اعلام کرد این دانشگاه حق ثبت نام از دانشجویان را ندارد و غیر قانونی است.

تاکید وزارت علوم درباره غیرقانونی‌بودن ثبت‌نام دانشجو در موسسه موسوم به دانشگاه ایرانیان حتی  با خط‌ و‌ نشان‌ کشیدن مسئولان این دانشگاه همراه شد و در نهایت هم غلامحسین الهام سخنگوی دولت دهم از پیش‌ثبت‌نام برخی از رشته‌ها دانشگاه ایرانیان خبر داد و گفت: دانشگاه ایرانیان به رغم آنکه مجوزهای و سیر قانونی خود را برای فعالیت طی کرده است و هیچ منع قانونی برای فعالیت ندارد اما دولت یازدهم از انجام مکاتبات با دانشگاه ایرانیان نیز خودداری می‌کند که این امر بدون منطق صورت گرفته و برخلاف مشی آزاداندیشی است.

وی با بیان اینکه به زودی پیش‌ثبت‌نام برخی از رشته‌های این دانشگاه آغاز خواهد شد خاطرنشان کرد: دانشگاه ایرانیان هیچ منع قانونی ندارد و فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

اما از اوایل تیر ماه بود که وزارت علوم دولت روحانی که وزیر آن به دلیل به کار گیری فتنه گران در وزارت علوم  و بازگرداندن آنها به دانشگاه های کشور تا پای استیضاح هم رفته است، وارد عمل شد و اکنون خبر ابطال مجوز دانشگاه احمدی نژاد روی خط رسانه ها رفته است. خبری که سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده و در خصوص اعلام ابطال مجوز دانشگاه ایرانیان به این دانشگاه از سوی وزارت علوم، گفته: شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله را به ما اعلام کرده و احتمالا این مصوبه را به خود دانشگاه نیز اعلام می‌کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما اعلام کرده مصوبه قبلی درباره این دانشگاه (صدور مجوز) بلا اثر است و فاقد وجاهت است.

هر چند اعتراض ها در خصوص مجوز نداشتن دانشگاه ایرانیان تنها منوط به دولت یازدهمی‌ها نبود و بسیاری از سیاسیون به آن اعتراض داشتند اما این تنها یک سوی میدان است. در سوی دیگر میدان محمدرضا عارف رقیب اصلاح طلب محمود احمدی نژاد هم در تدارک یک دانشگاه است و دولتی ها هرگز به او اعتراض نکرده اند!

دانشگاه عارف و چند سوال

بعد از انصراف عارف به نفع روحانی در انتخابات زمزمه تاسیس دانشگاهی با نام خوارزمی از سوی نزدیکان او به گوش رسید. دانشگاهی که از همان ابتدا به دلیل هم نامی با یک دانشگاه دولتی (تربیت معلم سابق) مورد انتقاد قرار گرفت اما در نهایت، در روزهای ابتدایی حیات دولت یازدهم، جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه غیرانتفاعی خوارزمی طی سال‌های گذشته مسیر دریافت مجوز را طی کرده است.

او تاکید کرد:  دانشگاه منتسب به محمدرضا عارف دارای مجوز تاسیس است البته هنوز هیأت امنای این دانشگاه مشخص نشده است. از این رو، این دانشگاه هنوز فعالیتش را آغاز نکرده است.

او اضافه کرد: قبل از اینکه ما در وزارتخانه حضور پیدا کنیم افراد متقاضی درخواست داده‌اند و بر مبنای درخواست‌شان در صورت احراز شرایط به آن‌ها مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی داده‌اند. دانشگاه غیرانتفاعی خوارزمی نیز در سال‌های قبل این مسیر را طی کرده و مجوز گرفته است، ولی هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است.

میلی منفرد با این اظهارات، تایید مجوز دانشگاه عارف را از سر دولت یازدهم باز کرد.

در تکمیل اظهارات وی، جعفر توفیقی مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و نیز درباره مجوز و زمان فعالیت دانشگاه محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، گفت: مجوز این دانشگاه برای سال ۸۴ است، اما هنوز فعال نشده است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر کسی مانند عارف که پیشینه سیاسی در قامت معاون اولی رییس جمهور را دارد، می تواند در نقش موسس یک دانشگاه ظاهر شود آیا محمود احمدی نژاد حق ندارد دانشگاه تاسیس کند؟

اگر قرار به منع داشتن دانشگاه از سوی سیاسیون با گرایش های خاص هست، آیا نباید مجوز دانشگاه عارف که معلوم نیست چگونه صادر شده لغو شود؟

دلجویی از عارف به سبک روحانی با اهدای مجوز دانشگاه

اصلاح طلبان همچنان بخش زیادی از آرای روحانی را مدیون کناره گیری عارف می دانند. بدون توجه به درستی یا نادرستی این ادعا، برخورد روحانی با عارف بعد از انتخابات و نسپردن پست به او در دولت موجبات ناراحتی کاندیدای انصرافی اصلاح طلبان را فراهم آورده بود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه