کولایی: اعتراف می کنیم دولت در تعامل با جامعه مدنی باز مانده است/ دولت نتوانست چرخ‌های اقتصادی را به حرکت درآورد

کولایی که عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است در پایان می نویسد: در آستانه سالگرد روی کار آمدن دولت در حوزه روابط خارجی نیازمند سامان دادن روابط نزدیک با مراکز علمی و آموزشی با دستگاه دیپلماسی هستیم.

کولایی: اعتراف می کنیم دولت در تعامل با جامعه مدنی باز مانده است/ دولت نتوانست چرخ‌های اقتصادی را به حرکت درآورد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دانا، یک سال از شروع به کار رسمی دولت یازدهم گذشت، دولتی که رییس آن سنگینی بار رای و تنفیذ را درک کرد و به دور از “استبداد در رای و عجله در تصمیم و تقدم منافع شخصی بر منافع گروهی” به دنبال حل مشکلات اقتصادی و سیاسی بود.

کسی که گفت می‌خواهد “خادم لایقی برای مردم” باشد و فراموش نکند “آنچه بر پیشینیان رفته است.”

حال یک سال از آن زمان و وعده های رییس جمهور گذشته است، وعده هایی از جمله: بازگشایی مجدد خانه سینما، رفع فیلتر شبکه های اجتماعی، منشور حقوق شهروندی، جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه، تشکیل وزارت زنان، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آموزش زبان مادری در مدارس، مهار تورم و رساندن آن به زیر ۲۵ درصد، یارانه کالایی، تقویت ارزش پول ملی، بیمه زنان سرپرست خانوار، جلوگیری از تحریم ها در آینده و کاهش آنها و …

اما در این میان اصلاح طلبان که خود را حامی دولت معرفی کرده اند و حتی پیروزی روحانی را مرهون حمایت اصلاح طلبان از وی می دانند، در یک سالگی دولت تدبیر و امید، انتقادهایی را به وی وارد کرده اند.

الهه کولایی، فعال اصلاح‌طلب امروز در یادداشتی در روزنامه آرمان تاکید کرد که “دولتمردان از سازماندهی و ساماندهی نخبگان برای همراهی و همکاری در جهت حل مشکلات داخلی تا کنون گامی عملی برنداشته است. در این زمینه تسهیل پیوند دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی با دستگاه دیپلماسی روند قابل قبولی را پشت‌سر نگذاشته است”.

وی می نویسد: ما ناچار به اعتراف هستیم که دولت در عرصه سیاست داخلی از تعامل با جامعه مدنی باز مانده است. دولتمردان از سازماندهی و ساماندهی نخبگان برای همراهی و همکاری در جهت حل مشکلات داخلی تا کنون گامی عملی برنداشته است. در این زمینه تسهیل پیوند دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی با دستگاه دیپلماسی روند قابل قبولی را پشت‌سر نگذاشته است.

این نماینده دوره مجلس ششم همچنین مسایل اقتصادی را مهمترین مسئله مورد غفلت دولت طی یک سال اخیر می داند و معتقد است: نکته مهم‌تر آنکه دولت در پاسخ به نیازهای داخلی در جهت شکوفا کردن اقتصاد و به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصاد ملی از ایفای نقش موثر و تعیین کننده باز مانده‌ است. دولت همچنین نتوانسته یک رویکرد اقتصادی پرتحرک را برای خروج از رکود تورمی از طریق دیپلماسی کارآمد در حوزه روابط اقتصادی سامان دهد. به یک معنا تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای به تنهایی تکلیف فراروی دولت در رفع مشکلات پیش رویش نبوده است.

کولایی که عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است در پایان می نویسد: در آستانه سالگرد روی کار آمدن دولت در حوزه روابط خارجی نیازمند سامان دادن روابط نزدیک با مراکز علمی و آموزشی با دستگاه دیپلماسی هستیم. از سوی دیگر لازم است دستگاه دیپلماسی رویکرد اقتصادی قوی‌ترو کارآمد‌تری را در پاسخ به نیازهای داخلی دنبال کند به ویژه در توسعه روابط با کشورهای پیرامونی باید رویکرد بهتری اتخاذ شود.

البته انتقاد اصلاح طلبان طی ماه های اخیر از عملکرد دولت اعتدال کم نبوده است و حتی  چندی پیش نیز “ابراهیم اصغرزاده” فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با همین روزنامه به نقد عملکرد یک ساله دولت در زمینه دیپلماسی پرداخت و گفت: اولین قدم دولت بازسازی یا بهتر بگویم تاسیس مجدد دستگاه دیپلماسی بر مبنای عقلانی و منطقی بود که تا حدودی موفق شد گرچه متاسفانه به دلیل بی‌برنامگی دستگاه دیپلماسی کشور یکسره گروگان پرونده هسته‌ای شده است و کمتر به دیگر روندهای بین‌المللی پرداخته است.

وی افزود: ماموریت اصلی دستگاه دیپلماسی باید این باشد که ایران را به کشوری پیش‌بینی‌پذیر و قابل اتکا در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل کند اما اگر تیم دولت بخواهد مثل تیم‌های فوتبالی بازی کند که به رغم بهره‌گیری از ستاره‌های زیاد در ترکیب خود یا وجود نیمکت ذخیره‌های پروپیمان قادر به گلزنی نیست چه سود و همه امیدها و آرزوهای مردم برای تغییر وضع از دست خواهد رفت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: ستاره چنین دولتی حتی زودتر از دولت پوپولیستی و کم‌ستاره احمدی‌نژاد که بارها گل به خودی می‌زد افول خواهد کرد. به نظرم دولت دکتر روحانی اگر قادر به گلزنی نیست لااقل خوب بازی کند.

یک ماه پیش نیز در دیدار نمایندگان طیف موسوم به اصلاح طلب با رییس دولت اعتدال، نسبت به عملکرد دولت هفت انتقاد را مطرح کردند که عبارتند از: ارتباط ضعیف با مردم، به پایان رسیدن ظرفیت صداوسیما برای ارتباط با مردم و لزوم استفاده از ظرفیت های جدید، حصر سران فتنه، انفعال برخی از وزرا، عدم استفاده از ظرفیت شوراهای شهر، عدم بهره گیری از ظرفیت رسانه های مختلف، سرعت پایین تغییر فرمانداران و به کارگیری مدیران استانی همسو با اصلاح طلب.

اصلاح طلبان بارها اعلام کرده اند که دولت روحانی را “دولت گذار” می دانند و به نظر می رسد آنها بعد از فتنه ۸۸ که دیگر نتوانستند به عرصه سیاست کشور بازگردند، حالا قصد دارند پروژه ای که قرار بود حداقل سه سال بعد اجرایی شده و مرحله عبور از دولت اعتدالی را کلید بزند، بسیار زودتر از موعد شروع کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه