یک آقازاده و این همه وکیل/ چرا باید متهم بزرگ کشور، سرشار از وکیل باشد؟!

فشارهایی از سوی صاحبان قدرت و ثروت وجود دارد؛ این افراد از طریق جو‌سازی‌های رسانه‌ای، از طریق گرفتن چندین وکیل، اشکالاتی را بر پرونده وارد می‌کنند تا با این اقدام پرونده را به تعویق بیندازند.

یک آقازاده و این همه وکیل/ چرا باید متهم بزرگ کشور، سرشار از وکیل باشد؟!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبر آنلاین، رسیدگی به اتهامات سنگین اقتصادی و امنیتی مهدی هاشمی پس از سال ها چشم انتظاری از روز شنبه، ۱۱ مردادماه در دادگاه انقلاب اسلامی و با ریاست قاضی محمد مقیسه آغاز شده است.

برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات آقازاده معروف، همانگونه که انتظار می رود، با حواشی بسیاری همراه بوده و احتمالا با ضریب بالاتری ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از حاشیه های جالب توجه پرونده فوق، دراختیارداشتن حداقل ۳ وکیل توسط متهم دانه درشت مذکور بوده است به نحوی که هرسه نفر، ضمن همراهی کامل موکل خود، با ادبیات مختلف کوشیده اند تا در یک تقسیم کار اعلام نشده، مسایل مختلف پیرامون مهدی هاشمی را تحت بررسی دقیق خود قرار دهند.

اگر تعداد وکلای آقازاده معروف بیش از این ۳ نفر نباشد، در حال حاضر سید محمود علیزاده طباطبایی، هوشنگ پوربابایی و وحید ابوالمعالی به عنوان وکیل مدافع مهدی هاشمی شناخته شده اند.

در حاشیه محاکمه مهدی هاشمی که طی ۳ نوبت و در دو روز کیفرخواست متهم طی نزدیک به ۳۶۰ دقیقه قرائت می شد، وکلای وی با ادبیات جالبی به خبرنگاران پاسخ می دادند.

علیزاده طباطبایی از پاسخگویی به سوالات امتناع کرده و مدعی شد در دادگاه غیرعلنی نمی‌توان از مباحث داخل دادگاه حرفی زد. وی تنها به این نکته بسنده کرد که قرار بوده دادگاه در ساعت ۸ برگزار شود اما ما کمی تأخیر داشته‌ایم.

هوشنگ پوربابایی نیز گفت: از آنجایی که دادگاه غیرعلنی برگزار شده، ما اجازه صحبت در مورد جزییات دادگاه را نداریم.

اما وحید ابوالمعالی بیان داشت: در دادگاه تبصره ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری قرائت شد که طبق آن اجازه‌ انتشار جزییات جلسه دادگاه وجود ندارد. ما در مورد جزییات جلسه دادگاه از روز گذشته تاکنون اطلاعاتی را منتشر نکرده‌ایم. وقت رسیدگی به پرونده از سوی دادگاه به ما اعلام نشد و ما از دادگاه تقاضا کردیم هرچه زودتر وقت رسیدگی را تعیین کند، البته ما منتظر ارسال ابلاغیه از سوی دادگاه نمی‌شویم و خودمان به دادگاه مراجعه می‌کنیم. وی در ادامه از نحوه انتشار خبر دادگاه موکلش توسط صداوسیما ابراز نارضایتی کرد!

شاید مساله حضور فعالانه حداقل ۳ وکیل در کنار یک متهم در نگاه نخست چندان مهم به نظر نرسد، اما ماجرا زمانی حساس می شود که سخنان چندی قبل حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، دادستان شجاع و انقلابی کشور، مورد بازخوانی قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در شصت و پنجمین نشست خبری خود به تاریخ ۹۳/۴/۲۳ در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه خطیب جمعه هفته گذشته درخصوص علت طولانی شدن پرونده مهدی هاشمی و فشارهایی که بر قوه قضائیه آورده می‌شود، گفت: “صاحبان قدرت و ثروت همیشه به دستگاه قضایی برای پرونده‌هایی فشار می‌آورند ولی مهم این است که این فشارها بر قوه قضائیه تاثیری نمی‌گذارد. فشارهایی از سوی صاحبان قدرت و ثروت وجود دارد؛ این افراد از طریق جو‌سازی‌های رسانه‌ای، از طریق گرفتن چندین وکیل، اشکالاتی را بر پرونده وارد می‌کنند تا با این اقدام پرونده را به تعویق بیندازند. برای هر فردی گرفتن چند وکیل مقدور نیست ولی ثروتمندان می‌توانند چندین وکیل بگیرند و با خلل در پرونده‌ها موجب تعویق آن شوند. بنده به هیچ وجه رد نمی‌کنم که فشارهایی بر روی قوه قضائیه نیست. در پرونده عنوان شده بخشی از مسائل مربوط به داخل و خارج از کشور بوده است و بررسی آن زمان‌بر بوده و فشارهایی نیز در این حیث وارد شده است.” (اینجا)

با این حساب، دادگاه رسیدگی به اتهامات اقتصادی و امنیتی مهدی هاشمی مرحله قرائت کیفرخواست طولانی متهم را پشت سر گذاشت اما با توجه به حواشی مطرح شده و مسایلی که دادستان کل کشور بیان نموده است، کمترین توقع افکار عمومی از قاضی محترم و دستگاه قضایی، علنی شدن محتوای دادگاه و انتشار عمومی متن کیفرخواست جهت اطلاع مردم نسبت به اتهامات و دفاعیات مهدی هاشمی و در نتیجه، کاستن فشار بر دستگاه قضاست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه