استفاده آمریکایی‌ها از “ادبیات خاص هسته‌ای” در مذاکرات/ دست برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای کدام بود؟

پس از مذاکرات کارشناسی فشرده بین ایران و گروه ۵+۱ در وین دو طرف به منظور اعتماد سازی بیشتر و همچنین رفع موانع دست یابی به توافق نهایی، برای ادامه مذاکرات یک بازه زمانی ۴ ماهه در نظر گرفتند.

استفاده آمریکایی‌ها از “ادبیات خاص هسته‌ای” در مذاکرات/ دست برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای کدام بود؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دانا، پس از مذاکرات کارشناسی فشرده بین ایران و گروه ۵+۱ در وین دو طرف به منظور اعتماد سازی بیشتر و همچنین رفع موانع دست یابی به توافق نهایی، برای ادامه مذاکرات یک بازه زمانی ۴ ماهه در نظر گرفتند تا پس از گذشت زمان مذکور و کنار گذاشتن اختلافات فی مابین به توافق نهایی دست یابند.

اما در این بین مذاکره کنندگان آمریکایی در تلاشند تا با ادبیات سازی، فضای مذاکرات را به نحو دلخواه خود به افکار عمومی جهان منتقل و نتیجه گیری مذاکرات را به نفع خود تغییر دهند. طرف غربی سعی دارد تا با ادبیاتی خاص به نوعی توپ را در زمین ایران بیاندازد در حالی که ایران تمام اقدامات اعتماد ساز را انجام داده است و جای شبهه باقی نمانده است.

برای نمونه به برخی کلیدواژه هایی که وندی شرمن (در قالب دیپلمات بلند پایه بیان کرده) و دیگر مقامات غربی عنوان کرده‌اند اشاره می‌شود.

** «ما سخت کار می کنیم تا ترکیب‌هایی را پیدا کنیم که این اطمینان را بدهد که ایران به دنبال سلاح نیست» یکی از عباراتی است که بارها توسط مقامات غربی بیان شده است.

دراین خصوص باید توجه شود که راستی آزمایی برنامه هسته‌ای کشورها بر عهده آژانس انرژی اتمی است نه کشورهای مستکبر و قدرت طلب.

کشورهایی که عضو ان.پی.تی نبوده و اجازه بازرسی نمی دهند به دنبال سلاح هستند و این در حالی است که ایران بیشترین میزان بازرسی ها را تاکنون داشته است. آمریکا و اسرائیل انبارهایی مملو از سلاح کشتار جمعی دارند و در عین حال نیز داعیه حقوق بشر داشته و ایران را متهم به تولید سلاح اتمی مِی‌کنند.

نکته قابل ملاحظه دیگر اینست که دو گزارش ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ اذعان می‌کنند که ایران حتی گامی در این مسیر بر نداشته است. گزارشات متعدد سازمان های مختلف آمریکایی و غربی و حتی برخی اظهار نظرهای مسئولان این کشور موید این مطلب است که ایران طبق فرمایشات رهبری به دنبال دست یابی به سلاح اتمی نبوده و نیست.

** «ایرانی‌ها باید تصمیمات سختی برای رسیدن به توافق بگیرند. ما مواضع خیلی منطقی روی میز گذاشته‌ایم» نیز از دیگر عبارات مطرح شده از سوی مقامات غربی در طول مذاکرات بوده است.

در اینجا تاکید بر این نکته لازم است که تصمیم بسیار سخت را آمریکا باید بابت پذیرش اشتباهات خود و لغو تحریم های غیر قانونی علیه ایران بگیرد و نه کشور ایران چرا که ، ما همواره ثابت کرده‌ایم بر ادعای خود صادق و پایبند به اصول بین المللی بوده و هستیم و در بنابراین این امریکا و غرب است که باید از این فرصت استثنایی استفاده کرده و تصمیم مهم بگیرد.

مواضع منطقی آمریکا اگر قابل پذیرش و محکم بود تاکنون به آژانس و قضاوت افکار عمومی دنیا سپرده شده بود. آمریکا در عرصه منطق و عدالت حرفی برای گفتن ندارد و همه دنیا نسبت به اظهارات آمریکا و دروغ پردازی هایش آگاهی کامل پیدا کرده‌اند.

** «ایران باید غنی سازی در مقیاس صنعتی برای راکتورهای برق را به زمان پس از پایان مدت توافق موکول کند. ایران می‌تواند چند هزار سانتریفیوژ برای سوخت‌رسانی به راکتورهای تحقیقاتی داشته باشد» هم از جمله مواردی است که از سوی طرف غربی عنوان شده که در این خصوص باید گفت که  ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک، غنی سازی را بر اساس نیاز خود تعریف می کند که شامل تامین سوخت نیروگاه بوشهر نیز می شود. این موضع به صورت واضح زیاده خواهی آمریکا را در مقابل منطق ایران آشکار می سازد.

رهبر معظم انقلاب بارها بر خطوط قرمزی که مطرح کردند تاکید داشته و دستگاه دیپلماسی کشور هم آن را اجرا خواهد کرد و تمامی این خطوط قرمز حکایت از برنامه ایران از استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای در مصارف پزشکی و علمی دارد و صرف بیان چنین ادعاهایی نه تنها موانع را بر نمی دارد بلکه چهره پشت پرده آمریکا و اهدافش را بیش از پیش مسجل می کند و لذا طرح چنین مسائلی جز مانع تراشی با هدف عدم دست یابی به توافق نهایی چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

**طرف های غربی این گونه ادعا کردند که «۱+۵ ممکن است مذاکرات هسته‌ای را در صورتی که ایران شروع به مصالحه نکند، قطع کند» که خود این مسئله به نوعی نقض کننده شرایط مذاکره و نوعی زورگویی است.

  ایران با عمل به همه تعهدات و همکاری های فراتر از تکالیف خود با آژانس دست برتر را در مذاکرات دارد. در این صورت آنها با ترک مذاکرات خود به عنوان عامل شکست مذاکرات معرفی خواهند شد. افکار عمومی جهان همه به صداقت ایران اذعان دارند و در صورت بروز هرگونه چالش بی شک امریکا و متعهدانش را مقصر خواهند دانست.

** جمله دیگر که بارها از سوی مقامات غربی و آمریکایی مطرح شده اینست که « ایران فقط می‌تواند بخشی از آنچه که الان دارد، داشته باشد» و این درحالی مطرح می‌شود که ایران خواهان آن است تا از تمام حقوق خود مانند دیگر اعضای ان.پی.تی برخوردار باشد.

مسلما دولت مردان ما تبعیض در این زمینه را نخواهد پذیرفت زیرا وجود تبعیض به معنای زیر سوال رفتن تمام ساز و کارهای بین المللی در زمینه هسته ای است.

به هر حال به نظر می‌رسد آمریکا و دیگر اعضای ۵+۱ در حالی که توان مقابله با منطق  و صداقت ایران را ندارند، دست به جوسازی در فضای رسانه ای با نوعی ادبیات مخصوص زده اند تا از این راه بتوانند در روند دست یابی ایران به حقوق مسلم خودش خلل ایجاد کنند که در صورت بروز چنین مسئله‌ای ایران بازهم برنده خواهد بود چراکه افکار عمومی جهان و ملل مختلف به حق ایران و صداقتش پی برده و در مقابل به زورگویی و بی قانونی طرف های غربی بیش از گذشته آگاه خواهند شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه