مجیزنامه‌ای برای توجیه اقدامات انجام‌نشده!

کارنامه اقتصادی دولت در یک سال گذشته چنان کم رمق بوده که در ویژه نامه از اقدامات اقتصادی آینده دولت سخن به میان آمده نه آنچه باید دولت تا کنون انجام می‌داده است.

مجیزنامه‌ای برای توجیه اقدامات انجام‌نشده!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، ویژه نامه دیروز روزنامه ایران دقیقا در تاریخ تنفیذ حسن روحانی با چاپ مرغوب به عنوان ضمیمه ۹۶ صفحه ای رایگان همراه با روزنامه ایران بر روی کیوسک روزنامه فروشی های کشور قرار گرفت.

این ویژه نامه که چند روز است در فضای مجازی توسط خبرنگاران و همچنین سایت روزنامه ایران تبلیغ آن شده بود و در فضای مکتوب توسط روزنامه های نزدیک به طیف دولت و خصوصا روزنامه ایران، بشارت انتشار آن داده می شد، عنوان “راه یک ساله دولت اعتدال” را بر خود نهاد و سرانجام دیروز توزیع گردید.

این ویژه نامه گفتار های و یادداشت های چند متهم امنیتی را به همراه خود داشت، فردی چون محمد قوچانی که پس از اتفاقات سال ۸۸چند ماهی را به دلیل اقدامات مجرمانه خود در زندان اوین سپری کرده بود، مطلبی اختصاصی را برای ویژه نامه تهیه نموده است. قوچانی پس از روی کار آمدن دولت روحانی با جمع آوری امکانات مالی و نفری فراوان، هفته نامه آسمان را تبدیل به روزنامه نمود که با اقدام زیر سوال بردن قصاص علنی پس از تنها چند شماره توقیف گردید.

اگر چه این ویژه نامه صرفا برای مجیز گویی از دولت تهیه و تدارک دیده شده است و حتی یک منتقد منصف نیز مطلبی در این ویژه نامه از باب اینکه تلنگری برای تیم اقتصادی-دیپلماسی دولت باشد، وجود ندارد، اما در کل این مجیزنامه حتی نتوانسته بر روی کارنامه اقتصادی دولت نیز به خوبی مانور کند.

کارنامه اقتصادی دولت در یک سال گذشته چنان کم رمق بوده که افراد اقتصادی نزدیک به دولت که در این ویژه نامه قلمی زده اند و یا مصاحبه ای از آنها گرفته شده نیز از اقدامات اقتصادی آینده دولت سخن به میان آورده اند و نه سلسله کارهای اجرایی ای که باید دولت تا به حال انجام می داده است.

111924_626ویژه نامه ۹۶ صفحه ای روزنامه ایران

در صفحات پایانی این ویژه نامه گزارشی تحت عنوان”تدارک یک ساله برای خروج از رکود” تهیه شده که تنها دستاورد دولت در زمینه مبارزه با تورم را، جلوگیری از روند صعودی آن برشمرده است. روندی که در خرداد ماه ۹۳ تقریبا تورم کشور را ۲۶درصد نشان می دهد. در بخش اقتصادی و در زیر شاخه نفت و انرژی، خبرنگاران این ویژه نامه مطلبی را از باب کوتاه نمودن دست دلالان از وزارت نفت و فرآیند دلالی نفت در حوزه بین الملل توسط دولت اعتدال آورده اند و این سوال را به ناگاه در ذهن مخاطب روشن می کند که چرا با اینکه رئیس جمهور از ترک برداشتن دیوار تحریم ها سخن به میان می آورد و عقب نشینی های مکرر در حوزه هسته ای را شاهد هستیم، ولی باز معاون بین الملل وزارت نفت از افت فروش نفت جمهوری اسلامی ایران نسبت به زمان احمدی نژاد سخن به میان می آورد، آیا بیژن نامدار زنگنه که خود را پرسابقه ترین وزیر انرژی و نفت جمهوری اسلامی می داند، توانایی پر نمودن جای خالی بابک زنجانی را ندارد؟!

روح حاکم بر این “مجیزنامه”، رهایی از دوران سیاه ۸ سال گذشته بوده و چنان افراط را در دولت احمدی نژاد نهادیه می کند که به مخاطب القا می شود که دولت آن سالها چیزی جز سیاهی نداشته است. “گذر از افراط”، “عقل گرایی”، “بازگشت به اعتدال” کلید واژه هایی هستند که در جای جای این ویژه نامه به وضوح دیده می شود.

اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی که در یک سال گذشته پای ثابت تمام تخریب ها ضد دولت احمدی نژاد بوده است نیز فرصت مصاحبه با این ویژه نامه را از دست نداده و در آن با بیان اینکه مردم نباید توقع داشته باشند خرابی های گذشته ظرف مدت کوتاهی جمع شود! آنها را به صبر برای بازگشت از دست رفتن دارایی های گذشته فراخوانده است. ترکان که در این مصاحبه سیاه نمایی خود را به مثابه چند ماه گذشته هنوز ادامه داده است، می آورد که :”کسی یقه متهمان وضعیت فعلی را نگرفته است که شما باعث و بانی این داستان هستید. اینها بدهکارانند و باید پاسخ بدهند، اما طلبکار شده اند. این از نجابت دولت و آقای روحانی است که اینهایی که باید پاسخ بدهند، طلبکار شده اند. وگرنه باید ایستاد و از کسانی این وضعیت را ایجاد کرده اند، مواخذه نمود.

دقیقا در وسط این ویژه نامه ۹۶صفحه ای اینفوگرافی ای از وضعیت دیپلماسی کشور در دولت اعتدال تهیه شده و چنان دیپلماسی را در این یک ساله عقلانی و روبه پیشرفت تداعی نموده، که گویی تمام مشکلات برجای مانده از گذشته حل شده است. روند رو به زوال حقوق هسته ای، تعدیل مواضع دولت جمهوری اسلامی در حمایت از حکومت بشار اسد، عدم پیگیری قاطعانه موضوع جریان مقاومت توسط دستگاه دیپلماسی کشور تنها بخشی از دیپلماسی خنده و مجازی بوده که طی این چند ماه خروجی خاصی برای کشور نداشته است.

در اواسط این نشریه که نام “راه یک ساله دولت اعتدال” را با خود یدک می کشد، به حامیان این دولت از میان چهره های مطرح سیاسی پرداخته شده که به صراحت تصویر “سید محمد خاتمی”، یکی از سران فتنه قابل مشاهده است که با عنوان “مهر تایید خاتمی” سعی در آن داشته که با انتشار مطلبی از خاتمی، پشتیبانی این عنصر فتنه را از دولت روحانی در ویژه نامه روزنامه ایران هر چه علنی تر نشان دهد.

در این بخش که “حامیان دولت اعتدال” نام دارد چهره هایی چون هاشمی رفسنجانی، خاتمی، ناطق نوری، سید حسن خمینی، علی لاریجانی و سرلشگر فیر.زآبادی به چشم می خورد و سردبیر این ویژه نامه به درستی مشخص ننموده است که میزان حمایت و درجه علقه افراد ذکر شده نسبت به دولت چگونه است و تنها در یک حالت کلی تمام آنها را حامی و پشتیبان اقدامت دولت در یک سال گذشته نشان داده است.

در کل این ویژه نامه به توجیه کارنامه نه چندان پربار دولت در یک سال گذشته پرداخته و شاید در شرایط فعلی اصلا نیازی به انتشار آن نبود چون، خروجی خاصی دولت اعتدال در مدت یک سال گذشته برای مردم نداشته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه