پول‌های آزادشده در مذاکرات هسته‌ای کجا خرج شدند؟

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، اعلام کرد: “آزادسازی قسط اول از توافق ایران و ۱+۵ برای واریز ۲.۸ میلیارد دلار صورت گرفته است”

پول‌های آزادشده در مذاکرات هسته‌ای کجا خرج شدند؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبر، مذاکرات پرحاشیه و غیرشفاف هسته ای و توافق ضعیف ژنو و توافق محرمانه وین ۶ که طی آن، ایران به دادن امتیازات نقد روی آورده و طرف غیرقابل اعتماد غربی حتی از انجام وعده های نسیه نیز سر باز می زند، همچنان پرحرف و حدیث دنبال می شود.

 یکی از مسایلی که تیم مذاکره کننده دولت یازدهم از آن به مثابه یک پیروزی شیرین و “برد” برای خود اعلام می کند، آزاد شدن مبلغ ناچیزی از اموال بلوکه شده (بخوانید به سرقت رفته) ایران توسط آمریکا و متحدانش است.

در جریان توافق ضعیف ژنو، در ازای دهها امتیاز نقدی که ایران به ۱+۵ داد، آنها نیز وعده کردند ظرف مدت ۶ ماه، مبلغ ۴/۲ میلیارد دلار از مجموع بیش از ۹۰ میلیارد اموال ایران تا آن زمان را به صورت قطره چکانی آغاز کنند.

در پایان مدت ۶ ماه توافق ژنو، بر سر نحوه پرداخت آن مبلغ شبهات مختلفی مطرح شد. برخی از عدم پرداخت توسط غربی ها خبر دادند، عده ای دیگر از پرداخت آن در یک بانک کوچک و کم خاصیت سوییسی سخن گفتند و حامیان دولت نیز بیان کردند که این مبلغ به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

اینک، پس از توافق محرمانه وین ۶ و تمدید مذاکرات برای مدت ۴ ماه که دقیقا مشخص نیست ایران این بار چه تعهداتی را به طرف مقابل داده، ظاهرا آمریکا و متحدانش وعده کرده اند ۲/۸ میلیارد دلار از اموال ربوده شده ایران را بازگردانند و البته ناگفته نماند که تحلیلگران معتقدند طی توافق ژنو تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار به دارایی های بلوکه شده قبلی ایران افزوده شده است.

در عین حال، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، اعلام کرد: “آزادسازی قسط اول از توافق ایران و ۱+۵ برای واریز ۲.۸ میلیارد دلار صورت گرفته است“.

با توجه به اعتماد امام خامنه ای به تیم مذاکره کننده کشورمان، با خوش بینی به این سخن عراقچی باید نگریست اما نمی توان از این سوال مهم صرف نظر کرد و آن اینکه اگر مذاکره کنندگان دولت یازدهم معتقدند که تمام مبلغ وعده شده ۱+۵ از توافق ضعیف ژنو تاکنون سر موعد و به صورت دقیق پرداخت شده، این مبالغ آزادشده چگونه و کجا هزینه شده است؟

این حق ملت است که بداند پول های آزادشده متعلق به عموم مردم که در نتیجه دادن امتیازات گسترده به دست آمده، به صورت شفاف و مستند، چگونه خرج شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه