تابوشکنی روحانی دستاوردی برای ایران نداشت

بعد از یک سال مذاکرات با وجود شکستن تابوی مذاکره با آمریکا، دستاوردی اندک و چشم‌اندازی ناروشن برای دولت روحانی داشته است.

تابوشکنی روحانی دستاوردی برای ایران نداشت

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان، وب‌سایت دویچه وله که سال گذشته از جمله رسانه‌های بیگانه ترویج کننده مذاکره با آمریکا بود و این مذاکره را به عنوان در باغ سبز گشایش اقتصادی مطرح کرد، اکنون در تحلیلی می‌نویسد مذاکرات حاوی نتیجه در خوری نبوده است.

دویچه وله می‌نویسد: گام‌های نخست دولت روحانی در سیاست خارجی با هدف خارج ساختن پرونده هسته‌ای ایران از بن‌بست، شجاعانه و تا حدودی سریع بود. دولت روحانی در نخستین ماه‌های فعالیت‌اش توانست بزرگترین تابوی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بشکند و تماس و گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های ارشد آمریکا را از خط قرمزهای نظام اسلامی خارج سازد. این تماس و گفت‌وگوها، به ویژه گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی و به دنبال آن دیدار و گفت‌وگوی وزیران امور خارجه دو کشور، راه پیشرفت سریع مذاکرات هسته‌ای را باز کرد و پس از مدت نسبتاً کوتاهی به امضای قرارداد موسوم به «برنامه اقدام مشترک» در ژنو انجامید.

این رسانه آلمانی ادامه می‌دهد: تماس تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما روز جمعه (۵ مهر ۱۳۹۲/ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳) در زمان حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل انجام گرفت. این تماس و پیش از آن دیدار دوجانبه جان‌کری و جواد ظریف بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت، زیرا این نخستین دیدار و تماس علنی و رسمی مقام‌های ارشد دو کشور از سال ۱۹۷۹ بود و خبرگزاری رویترز از آن به عنوان «تماس تاریخی روحانی و اوباما» یاد کرد. اما در ایران روزنامه کیهان گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور را «تأسف‌بارترین» قسمت از سفر به نیویورک دانست. کیهان در شماره ۷ مهر ۱۳۹۲ خود در تیتر نخست نوشت «امتیاز نقد دادیم وعده‌های نسیه گرفتیم».

دویچه وله تصریح می‌کند: مذاکرات هسته‌ای آن طور که دولت روحانی انتظار داشت در مدت زمان شش ماهه تعیین شده، به امضای توافق‌نامه جامع منجر نشد. در این میان مهمتر از هر چیز، چشم‌انداز ناروشن این مذاکرات است. تمدید چهار ماهه «برنامه اقدام مشترک» مذاکرات را از بن‌بست و شکست خارج کرد، با این حال آینده مذاکرات و دستیابی به توافق جامع همچنان ناروشن و مبهم است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه