آموزش رایگان متعلق به تنها یک هفتم ظرفیت دانشگاهها

بیش از یک میلیون نفر در کنکور سراسری ۹۳ ثبت نام کردند که حدود ۹۹۲ هزار نفر در جلسه آزمون حاضر شدند اما از این تعداد تنها ۱۱۰ هزار نفر در دوره های روزانه که مشمول آموزش رایگان است می توانند تحصیل کنند.

آموزش رایگان متعلق به تنها یک هفتم ظرفیت دانشگاهها

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، هر ساله در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری موضوع ظرفیت پذیرش مطرح می شود و با وجود آنکه مسئولان یادآور می شوند که تعداد داوطلبان با یک شیب ملایم در حال کاهش است و از این رو تقریبا برای تمامی داوطلبان صندلی در دانشگاه وجود دارد اما واقعیت این است که از کدام دانشگاه ها صحبت می کنند.

ارقام پذیرش دوره روزانه که تنها دوره ای است که داوطلبان در آن رایگان تحصیل می کنند نشان می دهد که تنها حدود یک هفتم بدنه اصلی ظرفیت پذیرش به این دوره اختصاص دارد و باقی باید در دوره هایی که با نام های متفاوت وجود دارند از جمله مجازی، نیمه حضوری، پردیس بین الملل، پردیس خودگردان، پیام نور و غیر انتفاعی، ادامه تحصیل دهند.

وضعیت گروه ریاضی نشان می دهد که از میان سایر گروه ها ظرفیت پذیرش بالاتری دارد اما در همین گروه هم دوره روزانه بخش کمی را به خود اختصاص داده است. در گروه ریاضی از مجموع ۲۵۴ هزار و ۶۸۶ نفر ظرفیت تنها ۴۲ هزار و ۷۹۴ نفر می توانند در دوره روزانه تحصیل کنند و عمده ظرفیت به موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی با ۹۸ هزار و ۸۶۶ نفر ظرفیت اختصاص دارد.

این در حالی است که رقابت اصلی میان برترین های کنکور در این گروه تنها در یکی دو رشته مهندسی مشهور آنهم در حدود پنج دانشگاه مشهور صنعتی است.

وضعیت در گروه تجربی نیز به همین منوال است و از میان ۱۹۰ هزار و ۱۴۰ نفر، دوره روزانه تنها ۴۵ هزار و ۱۷ نفر را در خود جای می دهد و بیشترین ظرفیت به پیام نور با ۹۴ هزار و ۲۴۳ نفر اختصاص دارد.

جدول ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس گروه آزمایشی و دوره

 

گروه آزمایشی

جمع ظرفیت روزانه نوبت دوم (شبانه) مجازی و بین الملل نیمه حضوری غیرانتفاعی فرهنگیان پیام نور
علوم ریاضی و فنی ۲۵۴.۶۸۶ ۴۲.۷۹۴ ۱۲.۶۸۹ ۱.۶۴۱ ۳۹ ۹۸.۸۶۶ ۲.۶۴۴ ۹۶.۰۱۳
علوم تجربی ۱۹۰.۱۴۰ ۴۵.۰۱۷ ۸.۲۸۷ ۲.۲۹۲ ۹۲ ۳۵.۰۷۹ ۵.۱۳۰ ۹۴.۲۴۳
علوم انسانی ۲۱۳.۹۱۱ ۱۶.۷۰۹ ۵.۵۹۵ ۶۱۶ ۴۷۳ ۱۹.۸۰۵ ۶.۷۷۱ ۱۶۳.۹۴۲
هنر ۱۶.۱۸۲ ۳.۳۸۸ ۸۹۱ ۷.۴۰۳ ۴.۵۰۰
زبان های خارجی ۲۰.۷۷۸ ۲.۹۱۰ ۱.۰۸۱ ۲۰۰ ۴.۹۳۰ ۵۰۷ ۱۱.۱۵۰
جمع کل ظرفیت ۶۹۵.۶۹۷ ۱۱۰.۸۱۸ ۲۸.۵۴۳ ۴.۵۹۵ ۸۰۴ ۱۶۶.۰۸۳ ۱۵.۰۵۲ ۳۶۹.۸۴۸

در گروه علوم انسانی هم دوره روزانه تنها ۱۶ هزار و ۷۰۹ نفر ظرفیت دارد در حالی که مجموع ظرفیت ۲۱۳ هزار و ۹۱۱ نفر است و نیمی از ظرفیت گروه علوم انسانی به دانشگاه پیام نور با ۱۶۳ هزار و ۹۴۲ نفر ظرفیت اختصاص دارد.

این در حالی است که متقاضیان علوم انسانی نیز در رشته هایی مانند حقوق و روانشناسی رقابت فشرده ای برای چند دانشگاه برتر دارند و با ظرفیت های موجود امیدهای کمرنگی برای پذیرش در دوره روزانه وجود دارد.

وضعیت گروه های زبان و هنر نیز چندان رضایت بخش نیست و با توجه به اینکه گفته می شود شانس قبولی در گروه زبان بیش از ۴۱ درصد و در گروه هنر بیش از ۶۱ درصد است اما همین شانس هم در برابر دوره روزانه رنگ می بازد.

بر اساس ظرفیت اعلامی در دفترچه های کنکور در گروه هنر از ظرفیت ۱۶ هزار و ۱۸۲ نفری تنها ۳ هزار و ۳۸۸ نفر به دوره روزانه اختصاص دارد و قسمت عمده و نیمی از ظرفیت با بیش از ۷ هزار نفر به موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی تخصیص یافته است. همچنین در گروه زبان های خارجی نیز از میان ۲۰ هزار و ۷۷۸ نفر ظرفیت اعلامی تنها ۲ هزار و ۹۱۰ نفر در دوره روزانه تحصیل می کنند و نیمی از ظرفیت با ۱۱ هزار و ۱۵۰ نفر ظرفیت به دانشگاه پیام نور اختصاص دارد.

این در حالی است که دانشگاه ها به طور مداوم از کمبود بودجه می گویند و کارشناسان نیز در مقابل معتقدند که کیفیت آموزش عالی با رشد بی رویه آموزش با پرداخت شهریه و پردیس های پولی و موسسات غیر انتفاعی و پیام نور و دانشگاه آزاد صدمه دیده است و ارزش علمی چندانی برای این روش آموزشی قائل نیستند. 

از سوی دیگر سیل متقاضیان برای ورود به آموزش عالی همچنان بالاتر از ظرفیت دانشگاه ها است و مسئولان امر در صدد تامین این نیاز هستند حتی به قیمت پولی کردن صندلی دانشگاه ها.

در حالی که ظرفیت رشته ای مانند پزشکی به شدت کاهش یافته است و آمار ظرفیت نشان می دهد که نسبت به سال گذشته ۱۵۰۰ نفر کاهش داشته است در مقابل ۸۸۰ نفر در پردیس خودگردان پذیرفته می شوند. این امر با توجه به این است که تقاضا برای رشته های دکتری حرفه ای در علوم تجربی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بالاست. در این گروه در برابر ۴ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت دوره روزانه این گروه بیش از ۲ هزار نفر در پردیس های خودگردان پذیرفته می شوند. در واقع دانشگاه ها در برابر پذیرش ۲ هزار و ۸۸۲ نفر در پزشکی در دوره روزانه، ۸۸۰ نفر را در پردیس خودگردان در این رشته می پذیرند .

گفته های مسئولان آموزش عالی و دانشگاه ها نشان می دهد که پردیس های خودگردان و پذیرش پولی راه حلی برای رفع مشکلات مالی دانشگاه ها است اما در این میان ظرفیت دوره های روزانه قربانی اصلی خواهد بود.

در واقع می توان گفت در حالی که رقابت اصلی در میان ۱۱۰ هزار ظرفیت دوره روزانه اتفاق می افتد، برای همه متقاضیان صندلی خالی دانشگاه وجود دارد اما کیفیت صندلی ها با هم متفاوت است. این ظرفیت بسیار کم در برابر ظرفیت بالای دوره های شهریه ای مغایر با آموزش رایگان مندرج در قانون اساسی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه