توجیه زودهنگام رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان!

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم، ادعای پیروزی قطعی اصلاح طلبان به تدرج جای خود را به توجیه زودهنگام شکست احتمالی در این انتخابات داده است!

توجیه زودهنگام رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، در شرایطی که بیش از ۱۸ ماه تا زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده است، بسیاری از اصلاح طلبان از هم اکنون خود را پیروز انتخابات می دانند.

توهم “اقبال مردم به اصلاح طلبان در هر شرایط زمانی و سیاسی”، سال هاست در میان اصلاح طلبان تندرو رواج یافته و بسیاری از آنها، برای توجیه رویگردانی مردم از آنها، همچنان از دلایل تکرار و نخ نما شده استفاده می کنند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مطلبی با اشاره به تلاش ها برای “خانه تکانی در مجلس”، تنها مانع این خانه تکانی توسط اصلاح طلبان را “موضوع بررسی صلاحیت‌ها” دانسته است.

بر اساس ادعای این روزنامه، “انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و نتیجه آن نشان داد که پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان با تخریب‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر نه تنها کاهشی نداشته است بلکه یک روند افزایشی را هم طی کرده و با استناد به همین نتایج باید گفت که اصلاح‌طلبان در صورت عبور از بحث تایید صلاحیت‌ها می‌توانند به راحتی از پس خانه‌تکانی در مجلس بربیایند.”

ادعای افزایش پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در حالی است که این طیف سیاسی علیرغم حضور نامزد اختصاصی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، حاضر به حمایت از او و حضور مستقل در انتخابات نشدند.

از طرفی، موضوع بررسی صلاحت ها، سال هاست اصلی ترین بهانه شکست اصلاح طلبان در انتخابات مختلف به شمار می رود. این در حالی است که بدون تردید بزرگترین شکست انتخاباتی اصلاح طلبان و رویگردانی مردم از این طیف سیاسی در سال های گذشته در انتخابات دور دوم شوراها در سال ۸۱ رقم خورده است.

در انتخابات مذکور، بررسی صلاحیت ها در اختیار شورای نگهبان نبود و دولت اصلاح طلب خاتمی، این وظیفه را بر عهده داشت. از این رو، تمامی اصلاح طلبان و حتی نامزدهای ملی مذهبی و نهضت آزادی نیز با اسم و شناسنامه در انتخابات حاضر شدند اما در نهایت، در میان ۱۵ منتخب تهران، حتی نام یک اصلاح طلب نیز به چشم نمی خورد. اوضاع در دیگر شهرهای کشور نیز تفاوت چندانی نداشت.

با نزدیک شدن به زمان آغاز فعالیت های انتخاباتی مجلس دهم، به نظر می رسد برخی اصلاح طلبان از هم کنون به دنبال توجیه شکست احتمالی خود هستند و مطابق روند سال های اخیر، احراز صلاحیت ها، مهم ترن بهانه به شمار می رود.

به نظر می رسد عدم توفیق دولت اعتدالگرا، در عمل به بسیاری از وعده های خود به ویژه در حوزه اقتصادی، پیش بینی شکست اصلاح طلبان در انتخابات آتی را بیش از پیش محتمل کرده است. از همین رو، برخی اصلاح طلبان ضمن عدم حمایت صریح از دولت، صراحت پیشین خود در تصرف قطعی کرسی های مجلس آتی را نیز از دست داده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه