قوانین منابع طبیعی در ساخت و سازهای ییلاقات ماسال تبعیض‌ آمیز اعمال می شود!

با وجود اینکه خرید و فروش اراضی ملی بر خلاف قوانین موجود منابع طبیعی است، منابع طبیعی ماسال در یک اقدام عجیب به خریداران خانه هایی ییلاقی مجوز بازسازی و تعمیر داده است اما اهالی بومی ییلاق امکان دریافت مجوز بازسازی را ندارند.

قوانین منابع طبیعی در ساخت و سازهای ییلاقات ماسال تبعیض‌ آمیز اعمال می شود!
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ماسال نیوز،اهالی بومی ییلاق سواچاله ماسال در مصاحبه با ماسال نیوز از تبعیض منابع طبیعی در ارائه مجوزهای بازسازی خانه هایی ییلاقی گلایه کردند. 
یکی از اهالی این ییلاق در همین رابطه به ماسال نیوز گفت: ما برای اینکه مجوز بازسازی و تعمیر از منابع طبیعی دریافت نماییم باید دو مرحله اصلی را طی کنیم که یکی از این مراحل استشهاد محلی است و اهالی سواچاله باید زیر استشهاد نامه که در آن قید شده است فرد مورد نظر صاحب خانه در سواچاله است را امضا نمایند. مرحله دوم نیز بازرسی توسط مأمور منابع طبیعی از محل جهت مستند سازی است. 
وی افزود: افراد غیر بومی ساکن در محل برای ساخت و یا بازسازی خانه خود، تاکنون از اهالی محل استشهاد نکرده اند اما توانسته اند مجوز بازسازی و تعمیر از منابع طبیعی دریافت نمایند. 
وی ادامه داد: متأسفانه اهالی بومی حتی اجازه ساخت سرویس و حمام برای خود ندارند اما غیر بومیان با مجوز غیرقانونی خود همه کاری دراینجا انجام می دهند. 
این بومی ییلاق سواچاله با اشاره به نقش اهالی در کاهش خسارات به جنگل و مرتع گفت: اهالی بومی سواچاله اینجا را به عنوان محل زندگی و کار خود می شناسند و نه به عنوان تفریگاه و اجازه نمی دهند کسی به جنگل و یا مرتع آسیب بزند و  موارد زیادی از بروز آتش سوزی و  ریخته شدن زباله توسط گردشگران جلوگیری کرده اند و حتی اقدام به جمع آوری زباله افراد غیر بومی می نمایند اما با این وجود، مورد بی مهری مسئولان منابع طبیعی قرار می گیرند.
بررسی ماسال نیوز از اهالی روستا نشان می دهد که برخی افراد در دهکده سواچاله در ابتدا تنها یک اسطبل کوچک ۴ متری گوساله داشته اند که بعدها آن را تبدیل به خانه ۴۰ متری نموده اند که نشان دهنده ضعف در نظارت و یا تبعیض در عملکرد منابع طبیعی است. 
ماسال نیوز ییلاق سواچاله ماسال
از مسائل جالب اتفاق افتاده در این ییلاق این است که با وجود اینکه خرید و فروش اراضی ملی بر خلاف قوانین موجود منابع طبیعی است منابع طبیعی ماسال در یک اقدام عجیب به خریداران خانه هایی ییلاقی مجوز بازسازی و تعمیر داده است اما اهالی بومی ییلاق امکان دریافت مجوز را ندارند. 
به عنوان مثال آقای ن.ا در حدود ۲۰ سال قبل اقدام به فروش منزل خود به ن.ر نمود و این فرد نیز این خانه ییلاقی خود را به یک فرد غیر بومی به نام ا.خ فروخته است و منابع طبیعی به فرد اخیر مجوز بازسازی و تعمیر داده که در جریان همین بازسازی زیربنای خانه خود را افزایش داده است اما این مجوز به هیچ وجه به افراد بومی داده نمی شود. 
در این مورد جالب تر این است که فرد دوم فروشنده خانه ییلاقی که در بالا ذکر شده است مجددا در دوره مسئولیت آقای فرجی صاحب ساختمان جدید به نام خود شده است. 
در این مورد فرد دیگر به نام م. د تنها چند متر منزل کوچک خریداری نموده بود که سپس این خریدار با وجود ممنوع بودن خرید و فروش، از سوی منابع طبیعی به وی مجوز قانونی احداث بنا آن هم با متراژ بالا داده شد و آنچه موجب تعجب است این است در حالی که اهالی بومی دنبال خرابی های باد و اخطار پیاپی منابع طبیعی از این اداره به آن اداره سرگردان بودند فرد مذکور بنای جدیدی آن هم با مجوز منابع طبیعی احداث نموده است؟! 
این روند نشان دهنده تبعیض در اعمال قانون و تسامح در اجرای آن است و در صورت تداوم در آن دیری نخواهد پایید که نشانی از ییلاق زیبای سواچاله نباشد. 
یکی دیگر از اهالی بومی و دارای سابقه روشن در ییلاق سواچاله نیز با ابراز گلایه مندی از منابع طبیعی ماسال گفت: طوفان شدید ۴ سال قبل ییلاق، خانه ییلاقی ما را تخریب کرد و ما مجددا خانه خود را با مجوز منابع طبیعی در متراژ کم تر ساختیم با این تفاوت که قبل از این دارای امکانات سرویس بهداشتی و حمام نیز بودیم اما این بار منابع طبیعی به ما اجازه احداث سرویس و حمام نداد و اگر امروز ما اقدام به احداث نماییم منابع طبیعی تخریب خواهد کرد.
بومی دیگری ادامه داد: خانه ییلاقی ما تنها یک اتاق داشت که با درخواست از آقای فرجی رئیس سابق منابع طبیعی، ایشان به ما مجوز شفاهی اضافه کردن یک اتاق دادند و در همان زمان گفتند شما بسازید و بابت تخریب از سوی ما نگران نباشید اما روز گذشته به ما جهت تخریب اتاق یک هفته مهلت داده شده است. سال گذشته نیز به ما اخطار تخریب داده اند که موجب می شود ما دائما در نگرانی زندگی کنیم. 
موارد دیگری از موافقت شفاهی رئیس اسبق منابع طبیعی ماسال نیز در ییلاق سواچاله وجود دارد. در یکی از این موارد، با تأیید شفاهی آقای فرجی، یکی از بومیان اقدام به ساخت حمام برای خانه ییلاقی خود نموده است که در این مورد نیز اخطار تخریب داده شده است. 
این فرد به ماسال نیوز گفت: رییس محترم اسبق با همین اقدامات خود آرامش مردم بومی را برهم زده است و کسی هم شنوای حرفهای آنها نیست!!
وی با ذکر موارد مشابه به ماسال نیوز گفت: چگونه می شود که برای افراد غیر بومی خریدار خانه ها از سوی منابع طبیعی مجوز رسمی داده می شود اما برای افراد بومی این چنین نیست. 
وی با طرح این سوال که آیا مسائل پشت پرده ای در این موارد وجود دارد و آیا افراد غیر بومی دارای پارتی های خوبی هستند؟ می گوید: منابع طبیعی باید پاسخگوی این موارد باشد که چه مسئله پشت پرده ای در این موارد وجود دارد؟ چرا اهالی باید احساس تبعیض در اعمال قوانین نمایند؟
فرد دیگری نیز با ابراز شکایت از منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی برای اهالی بومی بصورت سانتی متری ساختمان ها را اندازه گیری می کند و اخطار تخریب می دهد  و حتی تخریب می کند اما برای غیر بومیان سواچاله حتی اخطار تخریب هم نمی دهد. 
از دیگر موارد ذکر شده این گفتگوها این بوده است که  برای تمامی افرادی که مانع از احداث یک ساختمان جدید در سواچاله شده اند اخطاری مبنی بر تخریب ساخت و ساز غیر مجاز آمده است و به آنها به مدت یک هفته مهلت تخریب داده شده است. 
در همین رابطه یکی از اهالی به ماسال نیوز گفت: اگر منابع طبیعی به اهالی بومی مجوز ساخت نامحدود هم بدهد اهالی با توجه به مسائل مالی شان تقریبا چیزی بر بنای موجود خود اضافه نمی کنند اما افراد غیر بومی در سواچاله با داشتن تمکن مالی هر چقدر به آنها مجوز داده شود خواهند ساخت کما اینکه در زمستان ها این افراد با سوء استفاده از خالی بودن عرصه از اهالی، اقدام به افزایش زیربنای ساختمانهای خود می کنند و منابع طبیعی نیز هیچ گونه اخطاری به آنها نمی دهد. 
یکی دیگر از اهالی، با ذکر یکی از موارد تخلف می گوید: آقای ا.ز در همین چند ساله اخیر از آقای م.ی یک خانه دو اتاقه خریداری کرده و الان این خانه را به یک خانه سه اتاقه تبدیل کرده است.
وی افزود: در موارد دیگر افراد غیر بومی با مجوز بازسازی و تعمیر زیربنای ساختمان را زیاد می کنند و حتی در مواردی ساختمان جدید می سازند اما ما بعد از ۵۰ سال حتی اجازه بازسازی و انداختن ایوان برای خانه نداریم. 
این فرد بومی ادامه داد: از نوع عملکرد منابع طبیعی این طور برداشت می کنیم که می خواهند بومیان را از ییلاق فراری دهند. 
اهالی بومی سواچاله با ذکر برخی مشکلات دیگر روابط منابع طبیعی با اهالی، تاریخ آغاز این مشکلات را طوفان چند سال قبل عنوان می کنند و می گویند بعد از طوفان و تخریب خانه ها، بومی ها اقدام به ساخت بناهای جدید نمودند اما در کنار آنها افراد غیر بومی اقدام به سو استفاده از شرایط موجود کردند و بناهایی را با مجوز منابع طبیعی احداث نمودند. 
از اهالی با سابقه این ییلاق در همین رابطه به ماسال نیوز گفت: قبل از ماجرای باد در سواچاله  افراد غیر بومی زیادی زندگی نمی کردند و بومیان شامل خانواده های یعقوبی، حبیبی، کوهی، نیکخواه، یوسفی، اصلانی و عیلیپور بودند و شواهد هم اثبات کننده این موضوع است اما الان یک بررسی ساده نشان می دهد که اخیرا چه کسانی از غیربومی ها به عنوان خریدار به اینجا آمده اند.
از افراد مسن سواچاله که به گفته خود دارای ۹۰ سال سن است و اهالی می گویند او بیش از ۱۰۰ سال دارد ضمن تأیید افراد ذکر شده می گوید بومیان در سواَچاله مشخص هستند اما منابع طبیعی تنها نسبت به همین بومیان حساسیت دارد و افراد غیربومی هر طور می خواهند در اینجا ساخت و ساز انجام می دهند.
وی ادامه داد: منابع طبیعی در سال گذشته ایوان ساخته شده منزل ما را به صورت سانتی متری اندازه گیری کرد و چند سانتی متر اضافه را تخریب نمود. 
یکی از اهالی در همین رابطه گفت: جمع کل متراژ تخلف بومیان سواَچاله به اندازه تخلفات خانه یک غیر بومی نمی شود اما منابع طبیعی با آنها تقریبا کاری ندارد. 
وی ادامه می دهد: تصور می کنیم افرادی در پشت دست به غیربومیان می گویند شما یک طویله کوچک درست کنید و ما بعدا به شما مجوز ساختمان می دهیم و این تصوری که ما داریم از عملکرد منابع طبیعی حاصل شده است نه از جای دیگر.
این افراد بومی در پایان خواستار پاسخ گویی منابع طبیعی به این سوال شدند که: چه زمانی تبعیض در اعمال قانون و سلیقه ای و رابطه ای عمل کردن در منابع طبیعی ماسال به پایان می رسد؟
افراد بومی عاجزانه برای پیگیری واقعیات و اجرای عدالت منتظر اقدامات مسئولان به ویژه مدیر محترم اداره کل بازرسی استان گیلان می باشند و خواستار دفاع از خود در برابر رنج هایی هستند که متحمل شده اند و نیاز است نسبت تخلف که بعد از عمری زحمت و سختی به آنها داده شده است بررسی شود …
بومیان سواَچاله تأکید کردند در قبال درد دلهای مطرح شده شان با ماسال نیوز، حاضر به دفاع از خود می باشند؛ دفاعی که خود در آن جلسه حضور داشته باشند نه اینکه در غیاب آنها برای آنها حکم صادر و اجرا گردد و حقوق آنها نادیده گرفته شود. 
شایان ذکر است ماسال نیوز آمادگی انتشار هر گونه جوابیه ای از سوی اداره منابع طبیعی شهرستان و یا اداره کل منابع طبیعی استان گیلان را در همین پایگاه خبری دارد. 
ماسال نیوز ییلاق سواچاله ماسال
تصویر چند سال قبل از ییلاق سواچاله
ماسال نیوز ییلاق سوأچاله ماسال
تصویر (پنجم مرداد ۹۳) ییلاق سواچاله ماسال

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه