آیا تحریم‌های ۳۵ ساله هواپیمایی ایران لغو شده است!؟ ایران ایر: در چارچوب توافق ژنو، تعدادی کتابچه ایمنی پرواز گرفتیم!

در روزهای گذشته برخی رسانه خارجی با انتشار خبری، از عقد قرارداد تامین قطعات میان دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و بوئینگ خبر دادند. خبری که واکنش همراه با ذوق زدگی را در میان رسانه‎های بزک کننده امریکا در داخل کشور به دنبال داشت.

آیا تحریم‌های ۳۵ ساله هواپیمایی ایران لغو شده است!؟ ایران ایر: در چارچوب توافق ژنو، تعدادی کتابچه ایمنی پرواز گرفتیم!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجا، در روزهای گذشته برخی رسانه خارجی با انتشار خبری، از عقد قرارداد تامین قطعات میان دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و بوئینگ خبر دادند. خبری که واکنش همراه با ذوق زدگی را در میان رسانه‎های بزک کننده امریکا در داخل کشور به دنبال داشت.

به گزارش رجانیوز، رسانه های این جریان خاص،  با تبلیغات گسترده و ذوق زدگی، خبر از لغو تحریم ۳۵ ساله صنعت هواپیمایی در نتیجه توافق ژنو را بعنوان تیتر اصلی روزنامه خود برگزیدند، اما مصاحبه چند ساعت بعد مدیران ایران ایر، حکایت از واقعیت متفاوتی داشت.
مدیرکل روابط عمومی شرکت ایران ایر با رد خبر امضای قرار داد با شرکت بوئینگ در مصاحبه تلفنی با واحد مرکزی خبر گفت: مذاکراتی با شرکت بوئینگ  انجام شده اما قراردادی امضا نشده است بلکه  در چارچوب مذاکرات ژنو و  اقدام مشترک ، تعدادی کتب و مدارک فنی مربوط به ایمنی پرواز دریافت شده است .
پیش از این نیز علی رغم ادعای برخی رسانه های دولت مبنی بر لغو تحریم‌های مربوط به صنعت هواپیمایی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند تحریم بنزین هواپیماها و قطعات آن همچنان پابرجاست و تغییر محسوسی  مشاهده نشده و این در حالی است که لغو تحریم هوایی یکی از بندهای توافق نامه ژنو بود که هفته گذشته مدت زمان اجرای شش ماهه آن به پایان رسید و عملا تا پایان اجرای این توافقنامه به آن عمل نشد.
داستان اعلام خبر لغو تحریم ها پس از توافق ژنو و تکذیب آن در مدتی کوتاه پیش از این نیز سابقه داشته است، چنانکه چندی پیش هم رسانه ها از خبر از لغو تحریم های بیمه کشتی رانی دادند اما معاون بیمه مرکزی در مصاحبه ای به ادامه تحریم ها اذعان کرد و مشخص شد کما فی سابق و برخلاف فضاسازی رسانه های دولتی و وعده های داده شده مبنی بر لغو تحریم ها در توافق ژنو سرابی بیش نیست.
علی رغم ادعای دیپلمات های ایران مبنی بر گرفتن امتیازهای فراوان از طرف مقابل متأسفانه هیچ یک از تحریم ها لغو نشده و کماکان تحریم ها پا برجاست و این درحالی است ایران امتیازات فراوانی را به طرف مقابل داده است  که از بین بردن تمام ذخیره سوخت ۲۰ درصد، تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد، پذیرفتن غنی‌سازی مشروط (برخلاف ‌ماده ۴ NPT) تنها بخشی از آنهاست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه