اختصاصی 8دی/

حذف نام “شهید” از خیابان های رشت + تصاویر

در برخی تابلوهای معابر شهری رشت شاهد حذف نام “شهید” هستیم.

حذف نام “شهید” از خیابان های رشت + تصاویر

به گزارش ۸دی، حذف نام “شهید” از کوچه ها و خیابان های پایتخت با واکنش شهروندان و کاربران فضای مجازی روبرو شده است.

اگرچه وزارت کشور این موضوع را هدفمند ندانسته اما حذف این نام از بسیاری از تابلوهای معابر شهری نگرانی هایی را برای مردم شهیدپرور ایران اسلامی داشته است.

حال شاهدیم این نام مبارک از برخی از معابر شهری رشت نیز حذف شده است.

این اتفاق در چند سال گذشته که تابلوهای شهری رشت تعویض شده افتاده اما گویا با توجه به اینکه حذف نام شهدا از کوچه ها برای بسیاری از شهروندان دور از ذهن بوده مورد توجه واقع نشده است.

** شهید رضا فلیحی

در ادامه تصویری از تابلو کوچه ای در خیابان تختی رشت به نام “رضا فلیحی ۲” می بینید در حالی که این نام شهیدی است که طبق اطلاعات سامانه ملی شهدا در مزار شهدای رشت به خاک سپرده شده است.

** شهید حسین عالمی

همچنین در خیابان انقلاب شهر رشت نیز خیابانی با مشخصاتی کامل از شهید “حسین عالمی” نصب شده است که اشاره به مشخصات شهدا جای تشکر و تقدیر دارد.

اما در خیابان مطهری این شهر، کوچه ای به اسم این شهید داریم که نام شهید از تابلوی آن حذف شده است!

 

این در حالی است که نام “شهید” در جستجوی گوگل مپ هم موجود است.

 

 

** شهید “محمود تابان شمال”

در بلوار امام خمینی شهر رشت نیز خیابانی به نام تابان شمال وجود دارد در حالی که این اسم شهیدی به نام “شهید محمود تابان شمال” است که جزء ۶۱ شهید گیلانی است که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی به شهادت رسیده است؛ شهیدی که طی مبارزات انقلابی اش در دی ماه سال ۵۷ به شهادت رسید و خون پاکش در خیابان های رشت جاری شد.

 

مختصری از زندگی نامه شهید محمود تابان شمال

شهید محمود تابان شمال در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ در شهر رشت به دنیاآمد.

دوران دبیرستان را طی کرد تا آنکه موفق به اخذ دیپلم شد. این مرحله از زندگی او مصادف شد با آغاز حرکت ها و جنبش های مردمی به رهبری امام خمینی(ره) و شهید “تابان شمال”  هم از جمله فرزندانی بود که در خرداد ۴۲ به فرمایش امام (ره) جز لشکریان و سپاهیان ایشان محسوب می شد. اکنون وقت آن رسیده بود که این سرباز آماده جانبازی شود و جان عزیز خود را در راه آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی فدا کند. شهر رشت هرگز روز ۲۳ دی ۵۷ را فراموش نخواهد کرد که شهیدی والا مقام را تقدیم انقلاب کرد و برگی در تاریخ بر افتخارات خود افزود و خون پاک این شهید در خیابان های این شهر جاری شد.

اصلاح نمادین تابلوها در حرکتی خودجوش

جمعی از دوستداران شهدا در حرکتی خودجوش و نمادین دست به اصلاح این تابلوها زدند تا با این اقدام شهرداری رشت پیگیر این موضوع شد و تابلوها را مزین به نام مبارک شهید کند.

این در حالی است که حذف نام “شهید” از یکی از کوچه های شهر رشت واکنش “علیرضا قانع”، مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت را در بی داشته است.

“علیرضا قانع”، مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در گفتگو با صداوسیما، گفت: هفته گذشته عکسی در فضای مجازی منتشر شد که یکی از کوچه‌های شهر رشت به نام «شهید حبیب زاده» در منطقه ۲ این شهر که کوچه‌ای دو بر است و از دو طرف، تابلو دارد؛ نام شهید از یکی از تابلو‌ها حذف شده است.

قانع با اشاره به اینکه سازنده تابلو در یکی از تابلوها، نام شهید را درج و در تابلوی دیگر واژه «شهید» را از قلم انداخته بود، افزود: شهردار در دستورالعملی ابلاغ کرده که همه شهرداران مناطق از طریق معاونت خدمات شهری و نواحی، همه کوچه‌ها را بررسی کنند که اگر موردی این چنینی مشاهده شد مشکل رفع شود.

۸دی از تمام مخاطبان خود می خواهد اگر در محله و منطقه خود شاهد چنین اشتباهی بوده و نام “شهید” از تابلویی حذف شده از آن عکس گرفته و از طریق آی دی @hashtdey1 برای ما ارسال کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
جوانان عنوان شهید را به تابلوها بازگردانند.از اینکه نهادهای نظارتی ظاهرا توان و یا سیاست برخورد با عاملان حذف عنوان شهید از تابلوها را ندارند متاسفم.
ناشناس
ساده انگارانه است اگر فکر کنیم حذف عنوان شهید به اشتباه یا...صورت گرفته است.
K.H
مگر شهید بودن و شهید شدن به اسمه؟ یا باید کسی تعیین کنه که کسی شهید هست یا نه .مگر این نیست که خداوند ناظر اعمال ما هست ؟ اگر کسی صفت شهید را کنار اسمش داشته باشه کافیه ؟به معنویات فکر کنید و از جزییات صرف نظر کنید چقدر دنبال تظاهر و شعار باشیم؟
در حاشیه