چوب وزیر ارشاد لای چرخ فیلترینگ/ صرف ۹۷۵۰۰۰۰۰۰ دقیقه برای بررسی فیلترینگ!

تعداد صفحات غیر اخلاقی که فقط در آمریکا طی یک سال تولید می‌شود بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون صفحه است که طبق گفته وزیر محترم ارشاد باید ۱۳ نفر هر کدام ۱۳ دقیقه برای بررسی این صفحات نظر بدهند.

چوب وزیر ارشاد لای چرخ فیلترینگ/ صرف ۹۷۵۰۰۰۰۰۰ دقیقه برای بررسی فیلترینگ!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دانا، چندی پیش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم در خصوص فیلتر یا عدم فیلتر برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی اظهار داشت: در گذشته مسئولیت رفع فیلتر و فیلتر کردن برخی سایت‌ها از اختیارات خاصی بود که به هیاتی ۵ نفره سپرده شده بود که در این باره تجدید نظر صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از این پس فیلتر و یا رفع فیلتر هر نوع صفحه یا سایتی باید ضمن اخذ نظر ۱۳ عضو یا اکثریت اعصای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه صورت بگیرد٬ گفت: با در نظر گرفتن نظر اکثریت اعضا برای فیلتر یا رفع آن احتمال وقوع اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها به صفر می‌رسد.

او با تاکید بر اینکه اخذ نظر ۱۳ عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه چارچوب مناسبی در راستای اتخاذ تصمیمات درست ایجاد می‌کند٬ گفت: هر چند که در بسیاری از مسائل اتفاق نظر بین اعضای کمیته به ویژه در مسائل مربوط به امنیت ملی کشور٬ عفت عمومی و مسائل اخلاقی جامعه دیده می‌شود اما باز هم برخی از آرای متضاد وجود دارد.

جنتی با بیان اینکه درخواست یکی از اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه از این پس منجر به رفع و یا فیلتر صفحه یا سایتی نخواهد شد٬ گفت: اگر اکثریت مطلق اعضا رای به رفع و یا فیلتر صفحه یا سایتی دهند این موضوع اعمال خواهد شد٬ البته این طبق آیین‌نامه‌ای است که در حال تصویب است.

با بررسی اجمالی این اظهارات جنتی می توان به این نکته رسید که برای بررسی هر صفحه باید ۱۳ نفر اظهار نظر کنند که اگر قرار باشد برای هر صفحه یک دقیقه وقت گذاشته شود این افراد برای هر صفحه باید ۱۳ دقیق وقت بگذارند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از یک سایت آمریکایی، تعداد صفحات غیر اخلاقی که فقط در آمریکا طی یک سال تولید می‌شود بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون صفحه است که طبق گفته وزیر محترم ارشاد باید ۱۳ نفر هر کدام ۱۳ دقیقه برای بررسی این صفحات نظر بدهند که در مجموع برای این صفحات تولید شده در آمریکا باید ۹۷۵۰۰۰۰۰۰ میلیون دقیقه وقت صرف شود تا این صفحات شناسایی شوند.

در راستای همین محاسبات این افراد هر کدام باید حدود ۶۷۷ روز را به طور شبانه روزی صرف شناسایی این صفحات بکنند که این تعداد روز از ایام یک سال نیز فراتر رفته و این شخص از بررسی صفحات تولید شده در سال جدید باز می ماند.

با یک حساب و کتاب ساده می توان به این نتیجه رسید که شناسایی این تعداد صفحه غیر ممکن است و از طرف دیگر زمان افراد به حدی نیست که این تعداد صفحه را شناسایی و سپس بررسی کنند.

حتی در صورت شناسایی و بررسی این صفحات طی یک سال زمان کاری توسط یک فرد، هماهنگ کردن این شخص با سایرین خودش یک فرایند پیچیده ای است که عملاً زمان بیشتری به این مدت اضافه می کند.

باید خاطر نشان شد که قرار گرفتن پدیده فیلتر کردن یک صفحه د ربوروکراسی های اداری و جلسات مختلف تنها باعث می شود که زمان بیشتری در اختیار کاربران برای استفاده از این صفحات قرار بگیرد و در عمل تعداد زیادی از این سایت ها حتی وارد مرحله بررسی هم نمی شود.

باید از وزیر ارشاد پرسید چگونه و با کدام علم بر نظر دادن ۱۳ نفر برای فیلتر شدن یک صفحه تأکید می کند و آیا این یک روش جدید برای دور زدن فیلترینگ در کشور نیست؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه