راز جلوگیری از استیضاح وزیر علوم چیست؟

وزیر علوم تا کنون گزارشی از اصلاحات انجام شده به نمایندگان نداده است. نمایندگان هم همچنان بر استیضاح تاکید دارند. با این وجود تداوم مقابله هیات رییسه با استیضاح قابل توجیه نیست.

راز جلوگیری از استیضاح وزیر علوم چیست؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، استیضاح وزیر علوم که با امضای ۶۰ نماینده مطرح شده بود، با مقاومت هیات رییسه مجلس در اواسط ماه گذشته اعلام وصول نشده بود. بر این اساس، با وجود اصرار نمایندگان بر استیضاح، مقرر سده بود تا مجلس برای تامین نظر استیضاح کنندگان، فرصتی یک ماهه در اختیار فرجی دانا قرار دهد.

استدلال محمدرضا باهنر برای عدم طرح موضوع استیضاح این بود که “در هیچ دوره‌ای نبوده که یک وزیر ۱۰ نماینده مخالف جدی نداشته باشد بنابراین ما باید تلاش کنیم اگر قرار است استیضاحی مطرح شود، استیضاحی باشد که فضای عمومی مجلس آن را مطالبه کند و صرفا ۱۰ یا ۱۵ نفر نباشند و اگر اینگونه شد سعی داریم مدیریت کنیم.”

او البته اشاره ای به تعداد استیضاح کنندگان که نه ۱۰، ۱۵ نفر مورد اشاره بلکه ۶۰ نفر بودند و نیز استدلال های آنان برای استیضاح نکرده بود.

سیاسی شدن دانشگاه ها از طریق مواردی چون  انتصاب برخی از فتنه گران، عزل و نصب با نگاه های حزبی و جریان های سیاسی،  بازگشت دانشجونماهای اخراجی،  حمایت و گسترش فعالیت های سیاسی خاص تنش زا، و نیز عدم شفافیت در موضوعاتی مانند تفکیک جنسیتی و بورسیه ها موجبات استیضاح فرجی دانا را فراهم آورده بود.

در روزهای اخیر نشانه ای از تامین نظر استیضاح کنندگان دیده نشده است. زهره طبیب‌زاده یکی از نمایندگان استیضاح کننده وزیر علوم گفته است: علی‌رغم گذشت دو هفته از فرصت داده شده به وزیر علوم برای انجام اصلاحات اما تا کنون گزارشی از سوی وزیر علوم در خصوص اصلاحات انجام شده در دو هفته گذشته به استیضاح‌کنندگان ارائه نشده است. گفتنی است پیش از این مقرر شده بود علی‌اصغر زارعی، سید محمود نبویان، سید ناصر موسوی لارگانی و محمدحسن آصفری گزارش اصلاحات انجام شده توسط وزیر علوم را دریافت کنند.

به گفته طبیب زاده، با گذشت این دو هفته تغییر خاصی در خصوص موارد مد نظر استیضاح‌کنندگان در وزارت علوم مشاهد نشده است.

این در حالی است که قاسم جعفری دیگر نماینده مجلس نیز گفته است:آخرین برداشت من این است که تاکنون وزیرعلوم به دغدغه های جدی نمایندگان به رغم جلسه ای که با حضور دکتر لاریجانی برگزار شد، توجه اساسی نکرده است. با توجه به صحبت هایی که با نمایندگان داشتیم خیلی خوشبینانه به قضیه نگاه نمی کنند و عنوان می کردند چندان به نظر نمی رسد که بنای وزیرعلوم این باشد که به دغدغه های اساسی توجه جدی داشته باشد.

قرار است امروز تعدادی از نمایندگان استیضاح‌کننده با وزیر علوم دیدار کنند. اما به نظر نمی رسد تغییری در رویه نمایندگان استیضاح کننده ایجاد شده باشد. با این وجود مقابله هیات رییسه با استیضاح با وجود تاکید آنان بر ضرورت این امر، قابل توجیه نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه