تنها را غرب مذاکره با ایران

شبکه پنج تلویزیون فرانسه گزارش داد: از نظر کارشناسان مسائل ایران، غرب باید با رئیس جمهوری جدید ایران مذاکره کند.

تنها را غرب مذاکره با ایران
به گزارش ۸دی نیوز، این شبکه در برنامه هفتگی موسوم به “کیوسک” با حضور خبرنگاران به بررسی تحولات سوریه پرداخت.
مجری گفت: بحث درخصوص بحران سوریه در صدر اخبار قرار دارد. گفتگوها درباره سوریه از سازمان ملل در نیویورک به ژنو در سوئیس منتقل شد. این گفتگوها تحت نظارت بان کی مون و سازمان ملل دنبال شد. هنوز قطعنامه ای در این خصوص تصویب نشده است. برخی فعالان از این پس نقش فعالی در این بحران ایفا خواهند کرد.
وی ادامه داد: در ایران حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری به قدرت رسیده است. وی پیشنهادهای غافلگیرکننده ای مطرح کرده است. نشریه اکونومیست در این باره نوشت: غرب تضعیف شده است. این مسئله در بسیاری از مطبوعات بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است.
“یوآو توکر” خبرنگار ماهنامه اسرائیلی “کوترِت” در این باره گفت: به دلایل متعددی می توان گفت، بحران سوریه به سایر بحران ها شباهتی ندارد. این بحران پر است از وقایع غیر منتظره و از این رو می توان گفت، تحولات در بحران سوریه مثل بحران های دیگر پیش نمی رود. به دلایل مختلفی چون روند تحولات در داخل سوریه و موضعگیری های آمریکا می توان گفت این احتمال وجود دارد که بحران سوریه وارد مراحل تازه ای شود. در اسرائیل از ناتوانی غرب و ناتوانی اوباما در تصمیم گیری سخن به میان می آورند و بر این باورند که جهان می بایست تاوان این ناتوانی ها را پس بدهد.
“زینا تابی” روزنامه نگار روزنامه لبنانی “الایام” دور شدن خطر حمله نظامی از سوریه را تایید کرد و گفت: امروز می بینیم که خطر حمله از سوریه دور شده است و لبنانی ها احساس آرامش می کنند. چرا که آن ها از گسترش تبعات جنگ در سوریه به خاک لبنان به هراس افتاده بودند.
مجری گفت: به این معنی که ممکن بود لبنان در دام یک جنگ منطقه ای گرفتار شود. تابی گفت:  لبنان در وضعیت بدی قرار دارد و همین مسئله باعث شد که لبنانی ها امروز از دور شدن خطر جنگ علیه دمشق احساس آرامش کنند. اما انتظاراتی وجود دارد. ایران و عربستان سعودی در این میان نقش آفرین  هستند. وی مدعی شد: حسن روحانی رئیس جمهوری جدید ایران و ملک عبدالله شخص اول عربستان سعودی قرار است در این باره گفتگو کنند. این امید وجود دارد که این گفتگو ها به کاهش تنش ها بین دو کشور منجر شود.
“آنتوان منوزیه” از روزنامه “دِبدو” گفت: تحولات به سوی خروج از بحران سوریه در حرکت است. خروج از بحران بدون توافق روس ها و آمریکایی ها ممکن نخواهد بود. مردم سوئیس که بارها شاهد برگزاری مذاکرات صلح در ژنو بوده اند، امید زیادی به ثمربخش بودن کنفرانس صلح ژنو دو دارند.
“همدم مصطفوی” کارشناس مسایل ایران در نشریه فرانسوی کوریه انترناسیونال گفت: قبل از هر چیز باید یادآوری کنم ایرانی ها برای میانجی گری در سوریه منتظر رئیس جمهوری جدید نبودند. ایرانی ها از ابتدای درگیریهای سوریه نسبت به شرکت در مذاکرات درباره سوریه ابراز تمایل کرده بودند و باید از مشارکت آنها استفاده می شد. مصطفوی گفت: باید توجه داشت که اسد به شکل یک سیاستمدار ظاهر شده است. وی در شبکه تلویزیونی ظاهر شد و گفت من سلاح شیمیایی در اختیار دارم و از شما می خواهم ما را از این زرادخانه شیمیایی خلاص کنید. اما باید توجه داشت که در صورت وجود حسن نیت از سوی جامعه بین المللی تحقق این خواسته نیازمند صرف سالها زمان و میلیاردها دلار پول است.
مصطفوی در پایان گفت: به هر حال می توان گفت که این یک شانس تاریخی است و غرب باید با ایران وارد مذاکره شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه