روحانی در راه سفری تعیین کننده و سرنوشت ساز

رییس جمهوری اسلامی ایران در حالی امروز راهی نیویورک می شود که چالش های جهانی و منطقه ای به ویژه بحران سوریه، موضوع هسته ای و طرح موضوع دیدار احتمالی حسن روحانی و باراک اوباما سبب شده این سفر به مهمترین رویداد جهانی برای بسیاری از سران دولت ها و رسانه های مختلف جهانی تبدیل شود.

روحانی در راه سفری تعیین کننده و سرنوشت ساز

به گزارش ۸دی نیوز، دیدار احتمالی با اوباما، ملاقات با روسای جمهور کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و اتریش، رییس گروه ۷۷ و چین و شمار زیادی از مقام های سایر کشور باعث شده است سفر روحانی به نیویورک در راس کانون توجهات دیپلماتیک و رسانه ای دنیا قرار گیرد.
آغاز گفتمانی جدید برای تعاملی نو با دنیا، تغییر ترکیب تیم هسته ای، ارسال نامه توسط اوباما به همتای ایرانی اش و دریافت پاسخ، اعلام آمادگی کاخ سفید برای دیدار احتمالی دو رییس جمهوری، مذاکره با دبیرکل سازمان ملل، سخنرانی در مجمع عمومی و تبیین دیدگاههای دولت جدید در عرصه سیاست خارجی و سخنرانی در اجلاس ویژه خلع سلاح هسته ای به عنوان رییس جنبش عدم تعهد باعث شده حضور روحانی به عنوان مهمترین رویداد اجلاس امسال شناخته شود.
رییس جمهوری ایران پیش تر در گفت وگو با شبکه خبری ان بی سی آمریکا تاکید کرد که زمان تعامل با دنیا فرا رسیده است که این اظهارات با واکنش مثبت و استقبال شمار زیادی از روسای دولت های جهان به ویژه اروپایی و رییس جمهوری آمریکا قرار گرفت.
مارتین نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز گذشته در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت که اگر دیداری بین روحانی و اوباما انجام شود، رویدادی تاریخی خواهد بود و احتمال دارد این ملاقات در حاشیه ضیافت شام بان کی مون برگزار شود.
محمد جواد ظریف به عنوان رییس دستگاه دیپلماسی ایران و همچنین رییس تیم مذاکره کننده امروز (دوشنبه) سر میز مذاکره با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نشیند تا درباره ادامه ازسرگیری مذاکرات و راهکارها برای رسیدن به تعامل و تفاهم با گروه ۱+۵ بحث و گفت وگو کند.
به همین دلیل دیدگاههای آقای روحانی در نشست سالیانه مجمع عمومی در زمینه موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای برای جامعه جهانی تعیین کننده خواهد بود و در صدر اخبار رسانه های جهان، گمانه زنی و تحلیل های سیاسی و دیپلماتیک قرار خواهد گرفت.
همچنین از نگاه کارشناسان فعال در سازمان ملل در صورت وقوع دیدار بین روحانی و اوباما، این رویداد می تواند سرآغاز یک تحول تاریخی باشد، مشروط به اینکه دولت آمریکا در حالیکه همیشه از گام های عملی و اعتماد ساز ایران سخن می گوید، کاخ سفید نیز آماده برداشتن گام های عملی برای تفاهم بر اساس احترام متقابل یا همان بازی برد – برد باشد که دولت روحانی درپی آن است.
اکنون باید این موضوع را پیش از پیش دریافت که سفر روحانی به نیویورک نیت و اراده عملی مقام های آمریکایی را بیشتر از گذشته نمایان خواهد کرد، زیرا یک آزمون عملی دیگر برای سران کاخ سفید خواهد بود تا بار دیگر مشخص شود آیا به دنبال تعامل و مذاکره با ایران بر اساس احترام و برای رسیدن به تفاهم هستند یا فقط به دنبال بازی برد – باخت می باشند که طی سه دهه گذشته همواره در این عرصه با ناکامی و یاس مواجه شده اند؟
افزون بر رسانه های مختلف که بدون شک ورود روحانی به نیویورک را در صدر اخبار و تحلیل های گوناگون خود قرار خواهد داد، مقام های سازمان ملل نیز مشتاقانه منتظر تحولی جدید برای حل مشکلات منطقه ای و بین المللی در تعامل بیشتر با تهران هستند.
اکنون که دولت ایران با اراده ای محکم نشان داده درپی تعامل و تفاهم با کشورهای مختلف جهان بر اساس احترام متقابل می باشد، انتظار می رود جامعه جهانی به ویژه کشورهایی که عضو گروه ۱+۵ هستند نیز با به رسیمت شناختن حقوق ملت ایران در بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و همچنین سایر موارد اختلافی، در عمل نیز نشان دهند به گفته ها و وعده های خود عمل می کند و دست از دشمنی و کینه توزی علیه ملت ایران بر می دارد.
برخی کارشناسان بر این باورند که تحریم های ضدایرانی و یکجانبه که در واقع ملت ایران را هدف قرار داده است، به عنوان یکی از مهمترین موانع بر سر راه بهبود روابط دو کشور است.
این کارشناسان می گویند که بیشتر این تحریم ها محصول لابی گری گروههای مخالف و تندرو و نفوذ آنان در هیات حاکمه و تصمیم گیری آمریکا است.
آنچه که مهم می نماید، آمریکا برای ترمیم چهره خود نزد ملت ایران و ایجاد اعتماد در میان دولتمردان ایرانی به تغییر خط مشی خود در مواجهه با تهران نیازمند است و شاید نخستین گام پذیرش واقعیت ها و لغو تحریم های ضدانسانی و غیرقانونی این کشور علیه ملت ایران باشد.
با سیاست جدید و جدی دولت روحانی و ایجاد فضایی بسیار مثبت و آماده برای تعامل با دولت های مختلف به ویژه با غرب، اکنون توپ در زمین آمریکا است تا نشان دهد اهل تعامل و گفت وگو است یا با دنبال سیاست های قیم مابانه و سلطه طلبانه است تا فرصت تکرار نشدنی دیگری را در در برابر ملت ایران از دست بدهد؟ و
پاسخ این پرسش در روزهای آینده برای ملت ایران، افکار عمومی جهان، دیپلمات ها و کسانی که موضوعات ایران را دنبال می کنند، روشن خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه