مقصر اصلی کدام است: قاتل، مقتول، ماه عسل یا رسانه ملی؟/ ادعای جدید خانواده قاتل

پرداختن به موضوع “قصاص” بدون رعایت جوانب دینی، در برنامه ماه عسل که روز گذشته با اعتراضات بسیاری در شبکه های اجتماعی مواجه شد، حالا با ادعایی از سوی یکی از خانواده های قاتل، که در برنامه حضور نداشتند وارد فاز جدیدی شد.

مقصر اصلی کدام است: قاتل، مقتول، ماه عسل یا رسانه ملی؟/ ادعای جدید خانواده قاتل

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان، در یکی از برنامه‌های چند روز گذشته “ماه عسل” که به موضوع “قصاص” اختصاص داشت در حالی نحوه قتل فرزند یکی از حاضران در برنامه تشریح شد که بسیاری از بینندگان برنامه از این اقدام فجیع قاتل، متاثر و احساسات جریحه دار این بینندگان به شکل قابل توجهی در شبکه های اجتماعی نمایان گردید.

ادعای پدر مقتول چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که پدر مقتول در برنامه “ماه عسل” مدعی شد که فرزند بسیجی‌اش توسط تعدادی از جوان‌های محل، پس از ۱۷روز پیغام فرستادن، به شکل فجیعی با ضربه قاچو به جمجه‌اش به قتل می‌رسد و قاتل به همراه دوستانش ابتدا و انتهای کوچه را می‌بندند تا کسی نتواند مضروب را به بیمارستان برساند. مجری برنامه نیز لابه‌لای حرف‌های پدر مقتول سعی داشت تا وی را راضی کند تا رضایت بدهد. وی حتی در بخشی از برنامه با زیر سؤال بردن ضمنی حکم قصاص گفت: “حالا مگه اینایی که به خاطر «آدم‌کشی با چاقو» قصاص شدند چه تاثیری روی بقیه چاقوکش‌ها داشت…”

به دنبال پخش این برنامه از ماه عسل، برخی از رسانه‌ها از جمله “جهان نیوز” و حتی شبکه های اجتماعی نسبت به عملکرد مجری برنامه و محتوای برنامه که بدون در نظر گرفتن قانون الهی (قصاص) سعی در تلقین “بخشش” داشت معترض شدند. اما امروز ماجرا به شکل دیگری رقم خورد.

ادعای مادر قاتل چیست؟

در پی تماس تلفنی مادر قاتل و وکیل وی با تحریریه “جهان نیوز”، ادعای دیگری بر خلاف آنچه در ماه عسل پخش شده بود، مطرح شد! مادر قاتل ضمن تاکید بر اینکه ما خواستار حضور در برنامه “ماه عسل ” هستیم و ماجرا آن‌گونه که پدر “مقتول” می گوید، نبوده است. وی درگیری و نزاع پیش آمده را اینگونه تشریح می کند: “مقتول در این نزاع تنها نبوده و با دوستانش به این درگیری آمده و شمشیر در اختیار داشته است. ضمن اینکه پسر من ضربه ای با قمه به وی نزده بلکه بدلیل هل دادن مقتول و برخورد سر وی با زمین توسط قاتل، مقتول کشته شده است؛ نه ضربه قمه به سر مقتول. همچنین وکیل قاتل مدعی شد این نکته که پدر مقتول گفته است دو سر کوچه با موتور بسته شده است که مقتول را به بیمارستان نرسانند صحت ندارد چون کوچه محل نزاع بن بست بوده و درگیری تعداد زیادی جوان با یکدیگر و رعب و وحشت مردم باعث شده کسی جرات نکند نزدیک بیاید.”

ادعای وکیل قاتل چیست؟

وکیل قاتل نیز در تماس با جهان‌نیوز گفت: برنامه ماه عسل با روایت یک طرفه و با اشتباه خود، وضع خانواده قاتل را به جایی رسانده که آنها به جای آنکه از قصاص فرزندان‌شان ناراحت باشند، از آبرویی که به ناحق از آنها ریخته شده نارحت هستند.

وی اقدام پدر مقتول در معرفی کردن پسرش به عنوان یک فرد بسیجی را خلاف واقع دانست و گفت: این کار در راستای پروژه مظلوم نمایی خانواده مقتول انجام شده؛ همچنان که باقی ماجرای مطرح شده در ماه عسل داستان‌سرایی محض بود!

وی با اشاره به اینکه تاکنون چند تن از بزرگان ورزش کشور به خانه مقتول رفتند تا وی را به بخشش راضی کنند، گفت: انشای حکم، صورت گرفته اما هنوز حکم اعدام تایید و ابلاغ نشده است.”

مقصر اصلی کدام است: قاتل، مقتول یا ماه عسل؟

ورای آنکه آیا ادعای خانواده مقتول صحیح است یا قاتل ـ که رسانه در مقام و جایگاه چنین قضاوتی نیست و باید به صورت دقیق در قوه قضاییه بررسی شود ـ چند نکته حائز اهمیت است.

وقتی خواسته یا ناخواسته، “ماه عسل” به مهم‌ترین و جریان‌سازترین برنامه رسانه ملی در یکی از مهمترین‌ ماه های سال تبدیل می‌شود، باید حرکات و سکنات دست اندرکاران امر بیش از پیش حساب شده و سنجیده باشد.

انتظار می‌رود “ماه عسل” که میلیون‌ها بیننده دارد، قبل از دعوت از هر مهمانی به برنامه، با بررسی دقیق و موشکافانه از همه ابعاد ماجرا مطمئن شود تا این چنین احساسات مردم به بازی گرفته نشده و از اعتماد به صداوسیما کاسته نشود.

آیا بازی با احساسات مردم بخشودنی است؟

به نظر می‌رسد بازی با احساسات مردم به هر دلیل سهوا یا عمدا برای دست اندرکاران “ماه عسل” بخشودنی نیست و لازم است علاوه بر مدیران سیما، سازندگان برنامه نیز نسبت به تردیدهای پیش آمده برای مردم پاسخگو باشند.

با مشخص شدن تناقض بزرگ برنامه ماه عسل درباره “قصاص” ماجرا فراتر از فقدان اطلاعات دینی کافی از سوی مجری و نبود یک مجری-کارشناس در برنامه رفت؛ چرا که تجربه اخیر نشان داد گویا برنامه پرمخاطب “ماه عسل” از فقر محقق برای پردازش سوژه‌ها و “دعوت از میهمان‌ها” نیز رنج می‌برد!

مشکل کدام است: قصاص یا ایجاد ابهام از سوی رسانه ملی؟

در پایان باید گفت به هر حال قتلی اتفاق افتاده است و قاتل بر اساس دستورات الهی به سزای خود باید برسد و تردیدی در این زمینه نیست که بخشش نیز امر پسندیده ای است اما مسأله این است که رسانه ملی به عنوان “دانشگاه بزرگ جامعه” نباید این چنین ابهاماتی در دعوت از مهمانان برنامه داشته باشد و مخاطبان خود را دچار تردید کند!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه