بلاتکلیفی ناطق نوری برای انتخاب میان دو جناح

شاید رویه اعتدال و دراز کردن دست دوستی به سوی هر دو جناح کاری باشد که ناطق نوری قصد انجام آن را دارد که البته عملی کردن آن در فضای این روزهای کشور کمی غیرممکن به نظر می رسد.

بلاتکلیفی ناطق نوری برای انتخاب میان دو جناح

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، این روزها “شیخ نور” را با نام های مختلفی می خوانند.”شیخ اصولگرا”،‌”شیخ میانه‌رو” و جدیدا “شیخ اصلاح‌طلب”! همه القاب سیاسیون و رسانه‌های جریان‌های مختلف سیاسی برای حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری است؛ چهره‌ای که گفته می‌شود پس از سال‌ها حاشیه‌نشینی در حال مزه مزه کردن فضای سیاست است تا به صورت جدی از حاشیه بیرون بیاید. این روزها زمزمه های بازگشت  ناطق نوری به عرصه سیاسی کشور جدی تر شده و گفته می شود بعد از” نه” گفتن های بلند بالای او به اصلاح طلبان و اصولگرایان برای شرکت در انتخابات مجلس دهم، بالاخره او تغییر رویه داده و بعد از جلسه  اخیر در مجمع روحانیون مبارز، حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی را پذیرفته است.

هر چند پیش از این اعلام نظر نیز، هم  اصولگرایان و هم اصلاح طلبان تلاش های جدی را برای مصادره او آغاز کرده بودند اما انتظار می رود این تلاش ها جدی تر شود.

به گزارش گروه سیاسی صراط، رفتار روزنامه های اصلاح طلب در خصوص نگاه به ناطق نوری حکایت از آن دارد که قطعا برای انتخابات مجلس، خروجی این جریان “ناطق” است و نه محمدرضا عارف. مساله ای که بی تردید نه برای اصلاح طلبان تندرو خبر خوبی است و نه برای اصولگرایان میانه که به نظر می رسد ناطق نوری را از دست داده اند.

ناطق نوری که بعد از انشقاق در جامعه روحانیت مبارز تهران و تشکیل مجمع روحانیون مبارز توسط نیروهای چپ، به عنوان یکی از نیروهای موثر جناح راست مطرح بود، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ به عنوان نامزد اصولگرایان در مقابل سید محمد خاتمی معرفی شد و با توجه به نزدیکی خارج از وصف به هاشمی رفسنجانی در آن زمان، شکست خورد.

در آن روزها بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری زمزمه های کناری گیری ناطق نوری از عرصه های جدی سیاسی کشور به گوش رسید. گفته شد  او قسم خورده  پس از این در هیچ انتخابات دیگری در جمهوری اسلامی شرکت نکند.

این سخن بیانگر این بود که وی به دنبال جریان سازی است و دیگر دوست ندارد مرد حاضر در صحنه باشد، بلکه می‌خواهد شطرنج باز پشت پرده اصول گرایان باشد. اما تجربه انتخابات سال ۸۴، نشان داد او در این مسیر هم شکست خورده است.

در سال‌های اخیر و به‌دنبال فاصله گرفتن ناطق‌نوری از یاران سابقش،‌ بیش از پیش طیفی از اصلاح‌طلبان میانه‌رو به وی نزدیک شدند و در واقع سیاسیون به نوعی او را از نزدیکان هاشمی رفسنجانی به شمار می اورند و فعالیت هایش در مصلحت نظام را هم دلایلی روشن بر این امر می دانند.

در این میان اصلاح طلبان سعی دارند به نوعی ناطق نوری را به عنوان یک میانه رو معرفی کنند و در صورت حضور احتمالی او در انتخابات مجلس دهم زیر لوای او علم اصلاح طلبی را بلند کنند، با این حال اما در ماه های اخیر، ناطق نوری تمایل خود را به طیف اصولگرایان سنتی نیز نشان داده است.

آبان ماه سال گذشته بود که ناطق‌نوری پس از مدت‌ها فاصله گرفتن از بدنه اصولگرایی از سوی اعضای حزب موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان سخنران ویژه مراسم ختم مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی انتخاب شد.

حتی  شایعه‌ای درخصوص جایگزینی او به جای عسگراولادی در برخی رسانه‌ها منتشر شد که هر چند تکذیب شد اما به خوبی تمایل طیف سنتی اصولگرایان به بازگشت شیخ ناطق‌نوری را نشان می‌داد.

در هر حال نکته اینجاست که پررنگ شدن حضور ناطق‌نوری در محافل سیاسی همزمان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی باعث شده برخی این موضوع را تاییدی بر تمایل شیخ برای ایفا کردن نقشی جدی‌تر در سیاست ایرانی تفسیر کنند.  و حالا مساله اینجاست که “شیخ نور” به کدام جناح تمایل بیشتری نشان خواهد داد. شاید هم رویه اعتدال و میانه روی و دراز کردن دست دوستی به سوی هر دو جناح کاری باشد که ناطق نوری قصد انجام آن را دارد که البته عملی کردن آن در فضای این روزهای کشور کمی غیرممکن به نظر می رسد.

در حاشیه جلسه هفته قبل مجمع روحانیون مبارز با “ناطق نوری” بود که پس از خارج شدن سید حسن خمینی از جلسه، از آب شدن یخ ناطق برای حضور در عرصه انتخابات سخن به میان آمد. این جلسه که زمان آن سه ساعت به طول انجامید، حاصلی جز کوتاه آمدن ناطق از شرط خود برای عدم حضور در انتخابات مجلس نداشت و به نظر می رسد باید طی روزهای آینده شاهد حضور جدی تر در بازی های قبل از انتخابات از سوی ناطق باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه