کشاورزان گیلان کاه و کلش برنج را نسوزانند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه کاه و کلش پس از برداشت برنج می‌تواند منبع درآمد برای کشاورزان شود، گفت: کشاورزان گیلان از سوزاندن این پسماندها خودداری کنند در غیر این صورت برخورد قانونی صورت می‌گیرد

کشاورزان گیلان کاه و کلش برنج را نسوزانند

به گزارش ۸دی نیوز، محمدرضا برجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اقدام برخی کشاورزان در سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج اظهار کرد: با توجه به پایان یافتن فصل برداشت برنج از کشاورزان می‌خواهیم از سوزاندن پسماندهای آن خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت حق‌الناس در دین اسلام سفارش شده است، تصریح کرد: سوزاندن کاه و کلش و دود ناشی از آن که مشکلات تنفسی برای شهروندان ایجاد می‌کند به نوعی نادیده گرفتن حق‌الناس است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه کاه و کلش می‌تواند برای مصارف دام و کود زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، افزود: کشاورزان می‌توانند بسته‌های کاه و کلش را در انبارهای خود نگه‌داری کنند و حداقل هر بسته ۳ هزار تومان برای کشاورز درآمد دارد.

وی گفت: کاه و کلش پس از برداشت برنج می‌تواند توسط کشاورز روی زمین‌های کشاورزی پراکنده و پخش شود و با این اقدام کود مورد نیاز زمین برای سال بعد تهیه می‌شود.

برجی با تصریح بر اینکه سوزاندن کاه و کلش موجب بیماری‌های تنفسی و قلبی می‌شود، خاطرنشان کرد: هر ساله واردات کاه از استان‌های همجوار مانند اردبیل، قزوین، زنجان و… برای خوراک دام گیلان انجام می‌شود در حالی که این محصول در استان ما سوزانده می‌شود.

وی مصارف دامی کاه در گیلان را موجب صرفه‌جویی در هزینه واردات این پسماند عنوان کرد و یادآور شد: طبق قانون، سازمان حفاظت محیط زیست موظف به برخورد با آلاینده‌های هوا است و با کسانی که به هشدارهای ما توجه نکنند برخورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان متذکر شد: عاملان سوزاندن کاه و کلش به حبس و جریمه نقدی محکوم می‌شوند و هیچ کاری برای ما سخت‌تر از این نیست که کشاورز پرتلاش را به جرم سوزاندن کاه و کلش دستگیر کنیم، بنابراین از کشاورزان محجوب گیلان می‌خواهیم از سوزاندن کاه و کلش خودداری کنند و روش آتش‌زدن در شأن مردم استان ما نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه